در حالی که معترضان مصری در اعتراض به آنچه فساد و ظلم گسترده رئیس جمهورشان به خیابان ها می آیند پرسش بزرگ این است که دولت سیسی تا چه حد در سرکوب این اعتراضات پیش خواهد رفت.

اظهار نگرانی دیده‌بان حقوق بشر از برخورد با معترضان در مصر

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، از زمانی که معترضان مصری که در اعتراض به فساد ظالمانه عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور کشورشان  به خیابانها آمده اند برخوردهای دولت سیسی روز به روز با آنها بیشتر شده است و امروز این  سوال بزرگ مطرح می شود که دولت وی روند برخورد با معرتضان را تا کجا پیش خواهد برد و قصد دارد تا چه حدی به سرکوب آنها ادامه خواهد داد.

‌به گزارش وبسایت دیدبان حقوق بشر، برخورد با معترضان مصری از سوی دولت این کشور تاکنون با دستگیری‌های گسترده و گاز اشک آور پاسخ داده شده است، اما سابقه سیسی در کشتار معترضان سازمان های حقوق بشری را سخت نگران کرده است.

این روزها مصر بار دیگر به صحنه اعتراضات مردمی علیه دولت تبدیل شده است و نیروهای امنیتی مصری اعتراضات مسالمت آمیز مردم این کشور را با شدت پاسخ داده اند.

اعتراضات عمومی در حالی رو به گسترش می‌گذارند که نیروهای امنیت در اقدامی جدید با شلیک گلوله و گاز اشک آور و دستگیری‌های گسترده به استقبال معترضان رفتند.

برخی وکلای نزدیک به دیده بان حقوق بشر مستقر در قاهره از صدها زندانی از جمله زنان و کودکان صحبت می کنند،که طی درگیری‌های آخر هفته دستگیر و به پایگاه های نیروهای امنیتی منتقل شده اند؛ بسیاری از حاضرین در این بازداشتگاه های غیرقانونی با اتهام تروریستی مواجه هستند.

درواقع رویکرد دولت عبدالفتاح سیسی در قبال این اعترضات مجرم سازی از شرکت کنندگان در تظاهرات صلح آمیز در این کشور است. متهمانی که اغلب با برچسب تروریست، با مجازات زندان طولانی مدت مواجه شده اند.

از سال ۲۰۱۳ ، دولت السیسی همه حقوق اساسی مردم این کشور را زیر پا گذاشته است و پس از ۷ سال ظلم و فساد گسترده، بسیاری از مصریان اکنون خواستار عزت ، برابری و آزادی هستند. اما آیا دولت السیسی متوجه خواهد شد که ظلم و ستم حقوق مردم را از بین نمی‌برد؟

اما بازداشت ها و برخورد با معترضان محدود به شهروندان عادی نمانده است و نیروهای امنیتی مصر  تعدادی از وکلا و روزنامه نگاران را که سعی در حمایت از بازداشت شدگان داشتند و یا آن دسته از شهروندان را که قصد فیلم برداری از سرکوب های نیروهای امنیتی را داشتند را نیز دستگیر کرده اند.

مقامات امنیت مصر همچنین بسیاری از وب سایت های خبری از جمله بی بی سی عربی و تلویزیون الحورا را که با بودجه ایالات متحده در مصر کار میکند را هم در کنار سرویس های اینترنتی  و پیام رسان‌ها مسدود کرده اند.

این در حالی است که  رسانه های اصلی محلی که بخش اعظم آنها توسط سازمان های اطلاعاتی دولت مصر کنترل می شوند در کنار انتشار اخبار جعلی و هشدار به رسانه های خارجی در رابطه با عدم رفتار حرفه ای آنها در قبال اعتراضات، با استفاده از تاکتیک‌های معمول در صدد انکار اعتراضات هستند و معترضان را تهدید به استفاده از دوربین‌های مدار بسته برای ردیابی و بازداشت می‌کنند.

در عین حال گزارش ها حاکی از آن است که در حال حاضر نگرانی هایی در رابطه با استفاده نیروهای امنیتی از تسلیحات مرگبار علیه معترضان وجود دارد و این نگرانی‌ها زمانی تشدید می‌شود که بدانیم تاریخ مصر تجربه کشتار معترضان توسط نیروهای امنیتی را که هرگز مجازات نشده اند به خود دیده است.

این روزها که سیسی برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی هفته جاری حضور خواهد داشت و  در ماه نوامبر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد وضعیت حقوق بشر را در این کشور مورد بررسی قرار خواهد داد، متحدان مصر به ویژه کشورهای اروپای باید واضح ترین پیام ممکن را به سیسی و دولت مصر ابلاغ کنند که این رفتار قابل تحمل نخواهد بود و آنها به این روند ظالمانه - از طریق فروش تسلیحاتی که در سرکوب اعتراضات مورد استفاده قرار می‌گیرند - کمک نخواهند کرد.

درواقع اشاره کارشناسان و تحلیل‌گران به فیلم‌هایی است که توسط شهروندان مصری از تسلیحات غربی از جمله کامیون های پلیس فرانسه است که توسط نیروهای امنیتی علیه مردم مورد و برای سرکوب اعتراضات مورد استفاده قرار میگیرند.

بر اساس این گزارش، سیسی باید به دولت خود دستور دهد تا به خواسته‌های معترضان و به حقوق آنها احترام بگذارد و حمله به مخالفت‌های مسالمت آمیز را متوقف کند و اگر او از این کار سر باز زند، متحدان دولت مصر باید به سرعت وارد عمل شوند و از سوخت رسانی به ماشین سرکوب سیسی جلوگیری کنند چرا که امروز هم برای مقابله یا سوءاستفاده‌های دولت السیسی از قدرت عریان دیر است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.