همدان- معاون آسیا و اقیانویسه مرکز میراث جهانی یونسکو بر لزوم توجه به بناهای فرهنگی کوچک در مسیر جاده ابریشم تأکید کرد.

لزوم توجه به بناهای فرهنگی کوچک در مسیر «جاده ابریشم»

به گزارش ‌خبرنگار قدس آنلاین ، جینگ _ فنگ ظهر سه شنبه در نشست تخصصی اجلاس جهانی "راه ابریشم" با بیان اینکه جاده ابریشم شرقی عنصر حیاتی کریدور «جاده ابریشم» است اظهار کرد: اولین مطالعه موضوعی «ایکوموس» توسط مرکز میرات جهانی مطرح شد.

وی گفت: نخستین مطالعه موضوعی ایکوموس در مورد جاده ابریشم با هدف بررسی محدوده زمانی و جغرافیایی این راه و پوشش سایت‌های در امتداد کریدورهای آن بود.

معاون آسیا و اقیانویسه مرکز میراث جهانی یونسکو با بیان اینکه در امتداد جاده ابریشم ۵۵ سایت وجود داشت افزود: برخی از بناهای موجود در آن نشان از وجود مبادلات تجاری در آن بود.

وی با اشاره به اینکه مرحله اول مطالعات ایکوموس دستاورد بزرگی برای کشورهای عضو داشت گفت: بعد از اولین جلسه کمیته هماهنگی، مرکز میراث جهانی کار هماهنگی را بر عهده گرفت.

فنگ ادامه داد:‌کمیته هماهنگی از کشورها خواست هر نوع مستندات درباره «جاده ابریشم» را تحویل دهند، با اطلاعاتی که در اختیار قرار گرفت توانستیم اول مطالعه کتابی و بعد دور اول مطالعات موضوعی را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در ابتدا ۵۵ کریدور را شناسایی کردیم گفت: کریدورها به عنوان مبنایی برای نامزد شدن سایت‌ها شدند که ایجاد چارچوب در این زمینه برای فعالیت‌های آتی کمک می‌کند.

معاون آسیا و اقیانویسه مرکز میراث جهانی یونسکو با تأکید بر اینکه همیشه و از اول قصد ما این بود مطالعات موضوعی یک پلت‌فرم برای کارها باشد افزود: افزایش تعداد سایت‌ها مورد نظر است.

وی با بیان اینکه مطالعه موضوعی لزوما یک رویکرد کلیت‌نگر براساس داده های موجود بود افزود: در برخی نقاط اطلاعات کافی وجود نداشت و در برخی نقاط اطلاعات مفقود بود.

وی بر لزوم توجه به بناهای فرهنگی کوچک در مسیر جاده ابریشم تأکید کرد.

معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو با بیان اینکه چند نکته طی این مطالعات مطرح شده است، تصریح کرد: ایجاد راه‌های بهتر برای کریدورهایی که از جاده اصلی راه ابریشم برخورد دارند و همچنین افزایش تعداد سایت‌ها باید مدنظر باشد.

وی با اشاره به اینکه نباید تنها جاده‌های اصلی و بناهای اصلی پوشش داده شود بلکه سایت‌ها و بخش‌های مغفول نیز باید دیده شود گفت: برخی از فعالیت‌ها و تجارت‌ها و تبادلات کالایی منجر به تغییر چشم‌اندازهای جغرافیایی شده است و باید به آنها توجه داشته باشیم.

فنگ اظهار کرد: وجود سایت‌های کوچکی چون اقدامات کشاورزی و مدیریت آب و حتی قنات هایی که در کشور ایران است، باید در جاده ابریشم مدنظر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.