پس از آن‌که مسئولان جایزه ادبی «نلی زاکس» ‌از اعطای جایزه نقدی به «کامیلا شمسی»، برنده امسال این رویداد ادبی به دلیل فعالیت علیه اسرائیل خودداری کردند، نویسندگان از سراسر جهان حمایت خود را از او اعلام کردند.

حمایت بیش از ۲۵۰ نویسنده جهان از کامیلا شمسی

قدس آنلاین: به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، جایزه ادبی «نلی زاکس» که به نام شاعر آلمانی برنده نوبل برگزار می‌شود امسال «کامیلا شمسی» نویسنده بریتانیایی-پاکستانی را به عنوان برنده نهایی خود اعلام کرده بود، اما پس از چند روز و در تصمیمی عجیب، هیات داوران آلمانی این جایزه ادبی اعلام کرد به سبب نقش این نویسنده در بایکوت اسرائیل و فعالیت‌هایش در حمایت از مردم فلسطین، از تصمیم خود صرف نظر کرده‌ و جایزه ۱۵ هزار یورویی را به این نویسنده نخواهد داد. حالا اقدام مسئولان این جایزه ادبی واکنش بیش از ۲۵۰ نویسنده را به دنبال داشته است.

«آرونداتی روی» (برنده جایزه بوکر)، «‌جان ماکسول کوئتسی»‌ (برنده جایزه نوبل ادبیات و بوکر) و «سلی رونی»‌ (برنده جایزه انکور، ‌جایزه کتاب سال بریتانیا و کاستا) از جمله نویسندگانی هستند که حمایت خود را از «‌کامیلا شمسی»‌ اعلام کرده‌اند.

این چهره‌ها به همراه نویسندگانی دیگری از جمله «نوآم چامسکی»‌،‌ «یان مارتل»‌، ‌«جنت وینترسون» و «بن اوکری»‌ در نامه سرگشاده‌ای که بیست وسوم سپتامبر در وب‌سایت «لاندن ریویو آو بوکس» (London Review of Books) منتشر شده است، بیان کردند: «مسئولان جایزه «نلی زاکس»‌ تصمیم‌ گرفته‌اند یک نویسند را برای حمایت از حقوق بشر مجازات کنند.»‌

 نام «مایکل اونداتیه» که از برندگان پیشین این جایزه است نیز به عنوان یکی از حامیان «کامیلا شمسی» در این نامه سرگشاده دیده می‌شود.

حامیان «‌شمسی» این سوال را مطرح می‌کنند که «معنای یک جایزه ادبی که حق حمایت از حقوق بشر و  اصول اولیه آزادی بیان و آزادی انتقاد را زیر سوال می‌برد،‌ چیست؟ بدون وجود این ارزش‌ها، هنر  و ادبیات به خوشگذرانی‌هایی بی‌معنی تبدیل می‌شوند.»

امضای بیش از ۱۰۰ نویسنده تنها یک روز پس از دست به دست شدن این نامه توسط «أهداف سویف» و «عمر رابرت همیلتون»‌ - موسسان فستیوال ادبیات  فلسطین –  در نامه سرگشاده به ثبت رسید.

ابطال جایزه «شمسی» را می‌توان عواقب «ضدیهودی» خواندن جنبش تحریم و بایکوت اسرائیل در پارلمان آلمان در ماه می تلقی کرد.

بنا بر اعلام، جایزه ادبی «نلی زاکس» به یاد شاعر برنده نوبل توسط شهر دورتموند آلمان به نویسندگانی تعلق می‌گیرد که در جهت ایجاد و بهبود ارتباط فرهنگی میان افراد فعالیت می‌کنند و «میلان کوندرا» و «مارگارت اتوود» از جمله برندگان مطرح پیشین آن هستند. 

یک سخنگوی شهر «دورتموند» با اشاره به این که اعضای هیئت داوران این جایزه تصمیم‌ گرفته‌اند هیچ بیانیه‌ای جدیدی منتشر نکنند، اعلام کرد: «شورای شهر «‌دورتموند» هیئت داوران جایزه ادبی «نلی زاکس»‌ را ملزم به انتخاب یک برنده دیگر برای این دوره از جایزه کرده است.»

«کامیلا شمسی» نویسنده بریتانیایی - پاکستانی است که جایزه ادبیات داستانی زنان را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.