رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی گفت: در ۸شهرستان استان زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری و جذب گردشگر فراهم نیست که نیاز به ۳۵میلیارد تومان بودجه دارند .از طرفی آمار دقیقی از اینکه چند درصد از سبد سوغات زائران و گردشگران داخلی است وجود ندارد .

۸شهرستان خراسان رضوی دارای زیرساخت های گردشگری نیستند/سهم کالای داخلی از سبد زائر و گردشگر مشخص نیست

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی فر در نشست خبری به منظور تبیین برنامه های هفته گردشگری در استان خراسان رضوی گفت: نواختن زنگ گردشگری در مدارس، افتتاح چندین پروژه سرمایه گذاری در زمینه گردشگری ، برگزاری تورهای رایگان گردشگری در سطح شهر مشهد  و تخفیف ۵۰درصدی هتل ها در سطح شهر مشهد و برگزاری کارگاه های کارآفرینی رایگان در حوزه گردشگری و شرکت در نمایشگاه تخصصی با حضور بخش خصوصی در ترکیه از چهارم تا هفتم مهر ماه با هدف جذب گردشگر از جمله برنامه های هفته گردشگری در استان خراسان رضوی است.

وی تصریح کرد: در بخش تشکل های خصوصی سه موافقت نامه اصولی از جمله جامعه هتلداران و تشکل گردشگری سلامت  صادر شده است و یکی هم در مرحله صدور است و مراحل اولیه صدور پنج تشکل دیگر نیز در مرحله انجام است .

مکرمی فر با بیان اینکه سال گذشته بالغ بر ۲۰هزار گردشگر سلامت در بیمارستان های استان خراسان رضوی مورد عمل جراحی و ۱۰۰هزار نفر نیز به صورت سرپایی مداوا شده اند ، افزود: ارز آوری هر گردشگر سلامت بین ۵تا ۶برابر گردشگری معمولی است از این رو نباید از این ظرفیت غفلت شود و بستر سازی درست برای بهره گیری از این ظرفیت در استان فراهم شود.

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی از ظرفیت های گردشگری زیادی در همه زمینه ها از جمله تاریخی، طبیعی و مشاهیر برخوردار است،  ادامه داد: در مهرماه انتخابات تشکل بوم گردی استان نیز برگزار خواهد شد و در حال حاضر ۷۴واحد بوم گردی در سطح استان فعال هستند و  ۷ واحد نیز در هفته گردشگری در استان افتتاح خواهد شد. از طرفی هدف از تشکیل واحد های بوم گردی توزیع مسافر در سطح استان و نه صرفا در شهرمشهد   است به طوری که امروز هر مسافر و گردشگری که به خراسان رضوی سفر کند در حد بضاعت مالی و بر اساس سلیقه شخصی می تواند در شهر مشهد و شهرستان های استان اقامت کند، از این رو هدف ما بر این است که ماندگاری مسافر و گردشگر را در استان افزایش دهیم و از عدد ۲.۹روز به ۷ الی ۸ روز ارتقاء دهیم.

مکرمی فر تصریح کرد: طرح ساب ، سفرهای ارزان قیمت برنامه ریزی شده ، پس از برگزاری چندین جلسه با بخش خصوصی به منظور افزایش سفر به خراسان رضوی وشهر مشهد با معرفی جاذبه های گردشگری و ارائه تخفیف های متنوع و مختلف از سوی رستوران ها، هتل ها و مراکز اقامتی و توریستی در حال بررسی است و به زودی اجرایی خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر ۲۸۶تاسیسات گردشگری  با میانگین ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی و ایجاد اشتغال ۱۰هزار و ۵۰۰فرصت شغلی با سرمایه گذاری ۷هزار و ۷۵۰میلیارد تومان بدون احتساب زمین در استان در حال انجام است  و انتظار می رود بسترهای مناسب برای  افق ۱۴۲۰که حضور ۴۰میلیون زائر و گردشگر برای مشهد   تعریف شده است را فراهم کند. از طرفی همزمان با بستر سازی در مورد تاسیسات گردشگری موضوع نیروی انسانی  و اموزش آنها را نیز مدنظر داشتیم که تاکنون ۲۵دوره آموزشی در این زمینه در همه سطوح حتی رانندگان تاکسی و اتوبوس برگزار شده است.  

مکرمی فربا اشاره به اینکه در ۸شهرستان استان زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری و جذب گردشگر فراهم نیست که نیاز به ۳۵میلیارد تومان بودجه دارند و سود سرمایه گذاری در این زمینه تضمین شده است، ادامه داد: در ۱۲۰نقطه استان، ۱۳۰فرصت گردشگری شناسایی شده است و سرمایه گذاری ۱۶۰۰میلیارد تومان را فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه ۶۲۵۵مورد نظارت و بازرسی در شش ماه اول سال  از هتل ها و مراکز اقامتی در استان صورت گرفته است، افزود: ۴۰۰اثر تاریخی و گردشگری در سطه شهر مشهد وجود دارد که اطلاع رسانی درست و صحیحی برای شناخت گردشگران صورت نگرفته است .از طرفی  ۶۴۲۷۲۵نفر اقامت رسمی گردشگران خارجی در پنج ماهه اول در استان خراسان رضوی بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸درصد رشد داشته است که ماندگاری ۴.۹روز در استان داشته اند .

وی در مورد اینکه چرا حوزه گردشگری استان  با سرپرست اداره می شود، نیز اظهار کرد: چند ماه قبل طبق بخش نامه ای هرگونه تغییر را  تا زمان تعیین تکلیف وزارت گردشگری و میراث فرهنگی منع اعلام شد و اکنون نیز این وزارتخانه در مرحله تعیین ساختار است که برمبنای ان انتصابات و تغییرات صورت خواهد گرفت که احتمال هرگونه تغییری قابل تصور است.

وی در پاسخ به سوال قدس آنلاین در باره سبد سوغات زائر و سهم کالای داخلی در این سبد  و اقتصاد گردشگری در استان خراسان رضوی  نیز اظهار کرد: آمار دقیقی از اینکه چند درصد از سبد سوغات زائر و گردشگر داخلی است وجود ندارد ، اما  در ۴ماهه ابتدایی سل جاری طبق آمار گمرک ۶۵میلیون صادرات صنایع دستی از استان صورت گرفته است که سنگ های قیمتی، چرم و چوب از جمله موارد شاخص آن بوده است که این امار بدون احتساب سوغات چمدانی بوده است و طبق برآوردها سالانه  ۱۵هزار میلیارد تومان درآمد از گردشگران و مسافران وارد استان خراسان رضوی می شود.

در ادامه جلسه، بیدخوری سرپرست معاونت گردشگری استان خراسان رضوی نیز گفت: سامانه دقیقی برای ثبت تعداد گردشگران به استان وجود ندارد و آمار بیان شده معمولا بر مبنای آمار مبادی ورودی استان و واحد های اقامتی است  و در شش ماهه ابتدایی سال جاری ورود مسافر و گردشگر از حیث ریلی ۱۵درصد ، هوایی ۲درصد و وسایل شخصی ۴درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه حداقل اقامت در هتل ها و مراکز اقامتی در شهر مشهد برای هر شب ۲۰هزار تومان و حداکثر ۴.۵میلیون تومان است، افزود: در شش ماهه اول سال ۲۰میلیون و ۵۹۶هزار و ۲۸۵نفر از مبادی مختلف ورودی به استان سفر کرده اند و ۶۸میلیون و ۵۴۷هزار و ۴۷نفر شب در این مدت در مراکز رسمی و غیر رسمی استان ثبت شده است که ضریب اشغال در مراکز رسمی اقامتی استان در مورد گردشگران خارجی ۴.۹ و ایرانی ها ۲.۹روز می باشد.  

وی با بیان اینکه همایش فرصت های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری منطقه شرق کشور ۱۸مهر ماه  باحضور مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، کرمان و سیستان و بلوچستان و معاونان حوزه گردشگری این ادارات کل به میزبانی خراسان رضوی در مشهد برگزار خواهد شد،  تصریح کرد: اکثرگردشگرانی که به خراسان رضوی وارد می شوند عراقی هستند و ۴۰۲هزار و ۸۶۷ نفر عراقی در ۵ماهه ابتدایی سال وارد استان شده اند . از طرفی در حوزه هتلی در سال گذشته ۱۶درصد ظرفیت توسط مسافران و گردشگران خارجی تکمیل شده است که امسال در شش ماهه ابتدایی سال به ۲۰درصد افزایش پیدا کرده است که این نرخ در هتل اپارتمان ها ۲۹درصد بوده است که امسال به ۴۰درصد و در حوزه مهمان پذیرها ۳۱درصد بوده که امسال به ۳۹درصد رسیده است.

همچنین سزاوار، رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت : به دلیل اینکه طرح جامع گردشگری در استان وجود ندارد اغلب سرمایه گذاری ها در حوزه گردشگری به سمت اقامت سوق داده می شود در حالی که باید زیرساخت های دیگر برای حضور گردشگر در استان نیز فراهم شود.

وی با بیان اینکه هتل های استان در شش ماهه اول سال ۶۳ درصد اشغال و  در تابستان ۷۴درصد بوده است ،تصریح کرد:  در مشهد ۱۳هتل ۵ستاره و ۶۵هتل یک ستاره داریم در حالی که ظرفیت هتل های ۵ ستاره ما به نسبت به سایر هتل ها خالی است و ظرفیت اشغال انها به ۵۰درصد هم نمی رسد  اما هر سرمایه گذاری که قصد ورود به این عرصه را دارد ابتدا به فکر ساخت هتل ۵ ستاره است .  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.