حشمت الله فلاحت پیشه گفت: مخاطب طرح صلح هرمز، آمریکا نیست یعنی این طرح منجر به مذاکره بین ایران و آمریکا نخواهد شد بلکه روی سخن ما با کشورهای جنوب خایج فارس است تا از طریق آن موجبات امنیت منطقه‌ای فراهم شود.

آقای روحانی نباید با سه کشور تروئیکا مذاکره کند

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «قدس آنلاین»، درباره طرح صلح هرمز که از سوی رئیس جمهور عنوان شد و همچنین برخی ادعاها مبنی بر مذاکره احتمالی بین مقامات ایرانی و آمریکایی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار داشت:  طرح رئیس جمهور درباره خلیج فارس یک طرح منطقه ای است، بدین صورت که ایجاد امنیت در تنگه هرمز یک طرح فداکارانه است و تنها طرحی که ایرانی ها مدنظر دارند همان طرح رئیس جمهور درباره  امنیت منطقه ای است. من تعجب می کنم از اینکه آقای ترامپ به حدی تشنه دیپلماسی و ارتباط با ایران است که زودتر از همه سیاستمداران کشورهای دیگر درباره این طرح سخن گفت.

حشمت الله فلاحت پیشه ادامه داد: مخاطب طرح صلح هرمز، آمریکا نیست یعنی این طرح منجر به مذاکره بین ایران و آمریکا نخواهد شد بلکه روی سخن ما با کشورهای جنوب خایج فارس است تا موجبات امنیت منطقه ای فراهم شود. برخلاف کشورهای جنوب خیلج فارس که امنیت شان وابسته به توافقات خارجی است، ایران دو سوم مدیریت امنیت منطقه را در اختیار دارد و ثبات و امنیت خودش را در قالب ملی شکل داده است لذا طرح ایران فداکارانه به حساب می آید .

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی افزود: ایرانی ها حاضرند بابت امنیت کل منطقه تعهداتی را بپذیرند، منتهی این طرح در قبال همسایگان است. بنابراین مقامات ایرانی هیچ گونه برنامه ای برای ارتباط و مذاکره با آمریکایی ها ندارند، البته در مقابل این پیشنهاد داده شده که آمریکایی ها تنها می توانند در قالب برجام و لغو تمامی تحریمها وارد مذاکره با ایران شوند و این موردی است که از گذشته هم از سوی رئیس جهور و آقای ظریف مطرح شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین تصریح کرد: آمریکایی ها برای اثبات حسن نیت شان باید تحریم هایی که دوباره احیا کردند را به حالت تعلیق دربیاورند، گرچه گویا هنوز چنین آمادگی هم در میان آمریکایی ها وجود ندارد. برنامه احتمالی که ممکن است از سوی رئیس جمهور مطرح شود و حتی شخص ترامپ آنرا گام مثبت اعلام کند این است که او بخواهد تمام خُلف وعده های صورت گرفته  را در قالب امتیازات اروپایی به ایران پیشنهاد بدهد، یعنی همین طرح های خط اعتباری و دادن امتیازات آنهم از جیب اروپایی ها. این در حالی است که مخاطب اظهارات کشورمان اروپایی ها نیستند بلکه روی صحبت ایران بر سر بیش از ۹۰۰ تحریمی است که دوباره از سوی آمریکا به حالت سابق برگشت.

این نماینده مجلس همچنین درباره موضوعات مهمی که مقامات کشورمان می توانند در مجمع عمومی آنرا مطرح کنند، گفت: افکار عمومی دنیا در شرایط کنونی از سیاستمداران کشوری همچون ایران سخنرانی طلب نمی کند بلکه یک طرح عینی می خواهد که این طرح هم شامل آسیب شناسی تحولات منطقه ای باشد هم راهکار جمهوری اسلامی ایران را ارائه کند. واقعیت این است که به هر حال منطقه خلیج فارس در حاضر یکی از شاه‌راه های انرژی دنیاست و خصوصاً انرژی آن برای کشورهای شرق آسیایی می رود که هنوز جزو معدود کشورهایی هستند که ارتباطات آنها با ما حفظ شده است، بنابراین ایران باید طرح عینی را برای ایجاد ثبات منطقه ای بدهد.

حشمت الله فلاحت پیشه ابراز کرد: به هر حال رئیس جمهور باید طرح عینی را ارائه بدهد که در فضای دیپلماتیک دنیا موضع دیپلماسی ایران را تقویت کند. همچنین در قالب طرح صلح هرمز باید در حاشیه اجلاس مذاکراتی با کشورهای منطقه ای صورت بگیرد، زیرا به نظرم زمانی که آقای روحانی طرحی را برای کشورهای منطقه ارائه می دهد مذاکراتش با کشورهای فرا منطقه ای نتیجه ای نخواهد داد. معتقدم دلیلی ندارد آقای روحانی با سه کشور تروئیکا مذاکره کند، زیرا این سه کشور در همکاری با آمریکا طرح فشار تازه علیه ایران را برنامه ریزی کردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.