شاخص کل بورس تهران دومین روز مهرماه را با رشد ۷۳۵ واحدی به پایان رساند و و در سطح ۳۱۲ هزار و ۲۰۶ واحدی متوقف شد.

ترمز رشد شتابان بورس کشیده شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران دومین روز مهرماه را با رشد ۷۳۵ واحدی به پایان رساند. این در حالی است در ساعت ابتدایی معاملات این نماگر با رشد بیش از ۳هزار واحدی، تا مرز کانال ۳۱۵ هزار واحدی نیز پیشروی کرده بود. در ادامه اما افزایش فشار فروش به دنبال شناسایی سود سبب شد تا شاخص سهام تا حدودی به عقب رانده شد و در سطح ۳۱۲ هزار و ۲۰۶ واحدی متوقف شد.

حمایت نماد هلدینگ‌هایی چون «وامید» و «تاپیکو» در کنار «شپنا» و «جم» از شاخص کل از ترکیب ماندگار تقاضا در سهم‌های بزرگ کالایی حکایت داشت. با این حال غول‌های گروه فلزات و پتروشیمی که از ابتدای این هفته ضمن جلب توجه اهالی سهام، رشدهای پرسرعتی را تجربه کردند، از میانه معاملات امروز با غلبه انگیزه‌ها برای ذخیره بازدهی تغییر مسیر دادند و وارد محدوده نزولی قیمت شدند. «فارس»، «فملی» و «فولاد» و همچنین غول معدنی بازار یعنی «کگل» از میانه معاملات به اصلاح قیمت تن دادند و متعاقبا شاخص کل را وادار به عقب‌نشینی کردند.

این در حالی است که قیمت‌های جهانی با وجود تحمل فشارهای ناشی از رکود، در محدوده‌های باثباتی قرار دارند و دیگر متغیرهای حاکم بر قیمت این سهم‌ها سیگنال‌های منفی را ارسال نکرده است. با وجود این، بازار ترجیح داد بازدهی اخیر این طیف از سهم‌ها را تا انتشار گزارش‌های ماهانه ذخیره کند و منتظر نشانه قطعی‌تر برای ادامه حرکت صعودی بیابد.

نمادهای خودرویی اما امروز خلاف جهت معاملات روز شنبه حرکت کردند و با افزایش تقاضا بر مدار مثبت قرار گرفتند و بعضا شاهد صف خرید نیز بودند. بیشترین ارزش دادوستدها نیز امروز در زیرمجموعه‌های گروه خودرو و ساخت قطعات ثبت شد و حدود ۲۸۵ میلیارد تومان نقدینگی در این گروه به گردش درآمد.

در مجموع امروز از ۳۲۱ نماد معامله شده ۱۷۱ سهم با قیمت پایانی مثبت و ۱۵۰ نماد نیز با قیمت پایانی منفی به معاملات روز سه‌شنبه پایان داد. با این حال آخرین قیمت‌ها دستخوش تغییراتی شد و ۱۷۳ نماد در محدوده منفی معامله شدند. در این روز ۶۷ سهم شاهد صف خریدی به ارزش ۱۸۰ میلیارد تومان در پایان معاملات بود. بیشتر رشد قیمت سهام از آن نماد معاملاتی شرکت‌های دارویی رازک، زغال‌سنگ نگین طبس، گلوکوزان، قند ثابت خراسان و سیمان قائن شد. در مقابل اما لوله و ماشین سازی ایران، شهد ایران، سیمان ایلام، کاشی پارس و پگاه آذربایجان غربی بیشترین کاهش قیمت روزانه را تجربه کردند.

در فرابورس نیز نماگر اصلی این بازار حدود ۱۷ واحد رشد کرد و در سطح ۴۱۳۸ واحد ایستاد. در این بازار نماد معاملاتی پتروشیمی زاگرس، سهامی ذوب آهن اصفهان، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و تولید نیروی برق دماوند بیشترین اثر در رشد آیفکس را ایفا کردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.