گجت‌ها، ابزاری هوشمند و کاربردی در حوزه‌های مختلف هستند که موجب آسایش زندگی انسان‌ها می‌شوند.

دنیای پیچیده گجت‌ها زندگی شما را ساده می‌کند

دنیای ما دنیای فناوری و هوشمندسازی است؛ شاید تا ده سال آینده در جهان بسیاری از روش‌های زندگی تغییر کرده و سبک زندگی هوشمند در ادبیات زندگی مردم جایی برای خود باز کند و شاید هم بسیاری از ابزارهایی که در فیلم‌های جیمز باند دیده‌ایم، محقق شود.

حتما نام گجت یا ابزارک را شنیده‌اید، ابزارک‌ها به وسایل الکترونیکی یا مکانیکی کوچکی گفته می‌شود که برای کاربردهای خاصی طراحی شده اند و به آسانتر شدن زندگی انسان‌ها کمک می‌کنند.

برخلاف باور عموم که فکر می‌کنند نام گجت بر روی هر وسیله‌ الکترونیک جدیدی نهاده می‌شود، اما بسیاری از ابزارهایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، مثل تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها، ابزارهای الکترونیکی کوچک مثل مسواک‌های برقی، بلندگوهای بیسیم کوچک، دستگاه‌های پخش چند رسانه ای، چاقوهای چند کاره و پیچ گوشتی‌های الکترونیکی و صوتی و هر وسیله دیگری یک گجت محسوب می‌شود.

در یک تعریف ساده گجت را می‌توان اینگونه معرفی کرد که اَبزارک‌ها به وسایل و تجهیزات کوچک و تازه‌ اختراعی گفته می‌شود که در آن‌ها فناوری نویی بکار رفته باشد و برای انجام کارهای مخصوصی به کار آید.

قرن بیست و یکم شروعی برای توسعه فناوری‌های جدید بود، فناوری‌هایی که ایده اولیه آن شاید سال‌ها قبل به ذهن افراد خلاق رسیده بود؛ یکی از این فناوری‌ها که با سرعتی باور نکردنی رشد و محبوبیت فراوانی در بین نسل‌های مختلف پیدا کرد، ابزارها و دستگاه‌های پوشیدنی دیجیتال و الکترونیکی هستند. مدتهاست که این دستگاه‌های کوچک و بزرگ به زندگی ما راه پیدا کرده اند و بخشی از زندگی روزمره انسان‌ها شده‌اند.

گجت‌ها بسته به نوع کاری که قرار است انجام دهند سایز و قیمت متفاوتی دارند و معمولا کاربرد آن برای کاربران ساده است. شاید ساده‌ترین و دم دستی‌تریم مدل آن موس‌های بیسیم باشد. البته با نام بردن از این تجهیزات نباید این تصور در ذهنتان ایجاد شود که ابزارک‌ها تجهیزات قابل لمس و در دسترس هستند بلکه گاهی ممکن است نرم افزاری در سیستم کامپیوتری شما باشد مثل تقویم رومیزی صفحه دسکتاپ که بسیار هم در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است.

گفتیم که گجت‌ها از ابزار بسیار پرطرفدار هستند، اما این بدان معنی نیست که هر چه به بازار آمد مورد اقبال و استقبال قرار گیرد، شواهد نشان می‌دهد که تعداد بسیار بالایی از گجت‌ها به صورت هوشمندانه طراحی و تولید نمی‌شوند و پس از مدتی از بازار حذف خواهند شد.

در یک دسته بندی ساده گجت‌ها به 5 دسته دستبندهای هوشمند، ساعت‌های ورزشی، دستگاه‌های هشدار دهنده علائم سلامتی، محافظ‌های قفسه سینه برای کنترل ضربان قلب و لباس‌های هوشمند تقسیم می‌شوند. ابزاری که هر کدام به تنهایی می‌تواند شرایط نحوه زندگی افراد را تعیین کرده و به آن‌ها فرصت زندگی یا تغییر را بدهد.

تناسب اندام با گجت‌های هوشمند
دنیای امروز دنیای برآورده شدن نیازها در کمترین زمان ممکن و با بهترین هزینه است حتی در برخی موارد از جان انسان‌ها نیز محافظت می‌کند. دستگاه‌های فناورانه جدید علائم حیاتی را نه تنها برای نظارت بر تناسب اندام بلکه برای جلوگیری از مشکلات سلامتی رایج مثل نارسایی قلبی، فشارخون، مشکلات ناشی از استرس و ... به صورت غیرتهاجمی می‌سنجد. این دستگاه‌های پوشیدنی براساس مکانیسم ردیابی نوری هستند و یک رویکرد ارزشمند برای گزارش عملکرد درون بدن بوده و در سال‌های اخیر نفوذ بزرگی در بازار مصرف داشته است.

فناوری‌های کنونی به علت غیرمنعطف بودن دقت مطلوب را ندارند و فقط می‌توانند بر تعداد محدودی از نشانه‌های حیاتی نظارت کنند. برای رفع این مشکل، با سنسورهای نوری قابل تنظیم که بتوانند مجموعه وسیع تری از علائم حیاتی را اندازه بگیرد، آرزوی کاربران است.

طبق آخرین مطالعات، محققان نوع جدیدی از دستگاه‌های منعطف و شفاف را ارائه کرده اند. این دستگاه روی پوست قرار می‌گیرد و می‌تواند مکررا و درست علائم حیاتی چندگانه انسان را اندازه بگیرد. این دستگاه می‌تواند ضربان قلب، میزان تنفس، پالس اکسیژن رسانی خون و میزان قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش را اندازه گیری کند. درحالی که دستگاه پارامترهای مختلف را اندازه گیری می‌کند نتایج در موبایل که با بلوتوث به دستگاه متصل است، ذخیره می‌شود. علاوه بر این دستگاه می‌تواند بدون باتری و از طریق تلفن شارژ شده و کار کند.

جاروهای رباتیک دستیار همه فن حریف در تمیزکردن خانه
در دنیای امروز بسیاری از آدم‌ها وقت آن را ندارند که به کارهای جزئی بپردازند در نتیجه تکنولوژی باید به کمکشان بیاید. جارو رباتیک یکی از ابزارهای هوشمند است که می‌تواند اشیا و طبقات را به راحتی تمیز کند یا به دستورات دستیار صوتی پاسخ دهد؛ یا دستگاه‌هایی به بازار آمده که به راحتی می‌تواند با استفاده از فناوری‌های جدید میکروب‌ها را نابود کرده و یک ابزار ایده‌آل برای بیماران مبتلا به آلرژی محسوب می‌شود.

ساعت‌های هوشمند، تلفیق تکنولوژی و سنت
شاید یکی از معروفترین ابزارهای پوشیدنی ساعت‌های هوشمند یا اسمارت فون‌ها باشند که در مدل‌ها و قیمت‌های مختلف برای همه سلیقه‌ها به بازار آمده اند. این ساعت‌ها با اتصال به تلفن هوشمند همان قابلیت‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهند به طور مثال می‌توان به نشان دادن زمان در شهرهای مختلف، گام شماری و هشدار هنگام دریافت پیامک، ایمیل و پیغام روی نرم افزارهای تلفن همراه اشاره کرد که با لرزش بر روی دست به شما اطلاع خواهد داد.

بدون شک دنیای فناوری گجت‌ها بسیار گسترده بوده و روز به روز نیز پیچیده‌تر می‌شود و شرکت‌های بزرگ دنیا با ورود به این عرصه هر روز ابزار جدیدی را به بازار عرضه کنند و قطعا رقابت در این حوزه تنگاتنگ خواهد بود.

منبع:دانشجو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.