فعالیت "سامانه هوشمند ساماندهی امور کشاورزی، دامپروری و باغداری کشور و صنوف زیر مجموعه" روز سه‌شنبه طی مراسمی در مشهد به صورت آزمایشی آغاز شد.

سامانه هوشمند کشاورزی در مشهد فعال شد

به گزارش قدس آنلاین، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی و مسئول این سامانه در منطقه دوم کشور در این مراسم گفت: آنچه که اکنون بخش کشاورزی، باغداری و دامپروری کشور و صنایع تابعه آن را دچار مشکل می کند نبود دسترسی شفاف به اطلاعات این حوزه ها در زمینه های مختلف برای دست اندرکاران  است.

محمدعلی قنادزاده افزود: در قالب طرح هوشمندسازی برای هر یک از فعالان این حوزه که در سامانه ثبت نام کنند یک کارت هوشمند در نظر گرفته شده که از این طریق دسترسی به همه اطلاعات حوزه کاری اعضا در قالب این کارت به صورت هوشمند و طبق درخواست کاربر برای آنان امکان پذیر است.

وی ادامه داد: در این سامانه ارائه خدمات آموزشی با ارائه مدرک، خدمات مشاوره ای برای تولید،  خرید، فروش، مسایل بیمه ای، پایش خاک و مزرعه و سم و کود با بهره مندی از دانش هیات علمی دانشگاه‌های کشور، خرید محصولات از حراجی و استعلام فروش پیش بینی شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی گفت: بی خبری دستگاه‌های متولی امور کشاورزی، باغداری و دامپروری کشور از فعالیت های یکدیگر مشکلات فراوانی را در این بخش ایجاد کرده که لزوم توجه به یکپارچه سازی را با استفاده از فناوری اطلاعات ضروری ساخته است و اکثر کشورهای پیشرفته دنیا این مسیر را طی کرده اند.

وی افزود: در این عرصه بدون برنامه ریزی و چشم انداز روشن و شفاف فعالیت می کنیم و برای دستیابی به توسعه و پیشرفت واقعی کشور در این زمینه و تامین نیازها و کاهش هزینه های تولید و برخورداری همه دست اندرکاران شاغل در این زمینه برقراری سود عادلانه، یکپارچه سازی و همسویی مبتنی بر فناوری اطلاعات ضروری است.

قنادزاده ادامه داد: ما از روش‌های نوین اطلاع داریم اما بستر سازی برای استفاده از آنها در کشور اتفاق نیفتاده است و باید برای تقویت تولید داخلی، حل مشکل رکود، توزیع عادلانه درآمد این بخش بین دست اندرکاران  و رفع بیکاری از فناوری دیجیتال برای اطلاع رسانی شفاف بهره مند شویم.

وی گفت: هم اکنون  ۲۰ درصد شاغلان بخش تولیدی کشور به طور مستقیم با بخش کشاورزی مرتبط هستند اما نبود آموزش های لازم،    عدم توانایی کشاورزان در استفاده از تجهیزات مدرن به دلیل خرده مالکی و فقدان پکپارچه سازی شفاف اطلاعاتی باعث عقب ماندگی این بخش شده است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری سلمان فارسی نیز در مراسم گفت: با آغاز کار این سامانه هوشمند همه کشاورزان، باغداران، دامپروران و دیگر صنوف دست اندر کار این امور  تولیدی کشور دارای کارت اطلاعاتی و اطلاع رسانی "NFC"می شوند.

سیدمحمد جعفری افزود: این کارت در نوع خود نخستین  اپلیکیشن اطلاعاتی بخش کشاورزی، دامپروری و باغداری و محصولات جانبی آن در کشور است و گروه‌های هدف با استفاده از آن علاوه بر برخورداری از اطلاعات شفاف حوزه های خود می توانند از ظرفیت های علمی دانشگاه‌های کشور نیز در زمینه های مرتبط استفاده کنند.

فعالیت سامانه هوشمند امور کشاورزی کشور در قالب تفاهمنامه میان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی به عنوان استان آزمایشی و موسسه فرهنگی هنری سلمان فارسی با آدرس اینترنتی  www.faliznet.ir  آغاز شده است.  هدف از راه اندازی این سامانه ترویج استفاده از فناوری های نوین به ویژه فناوری اطلاعات و تجارب و مهارت های راهبردی و تخصصی در حوزه کشاورزی، دامپروری است.

بهره گیری از خدمات جامع فناوری اطلاعات و به کارگیری فناوری های نوین در عرصه کشاورزی، باغداری و دامپروری با قابلیت های بومی سازی، آموزش و مشاوره در زمینه های تولید، حمل و نقل، نگهداری، بسته بندی و عرضه با رعایت و حفظ استانداردها، ایجاد بستر شفاف اطلاعات برای کشف و بهره مندی از نظرات افراد صاحب فکر و ایده، در یک شبکه بزرگ،  هوشمند،  یکپارچه، جامع و کاربردی برای همه فعالان دست اندر کار این صنعت از اهداف نهایی این سامانه هوشمند ذکر شده است.

خراسان رضوی دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی با  ۳۷۰ هزار بهره بردار است.  ۲۶ هزار هکتار از کل زمینهای کشاورزی خراسان رضوی زیرکشت و تولید "محصولات سالم" است. طبق برنامه قرار است ظرف سالهای آتی این سطح به ۲۶۰ هزار هکتار افزایش یابد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.