دارنده مدال برنز کشتی آزاد قهرمانی جهان گفت: در طول مسابقات جهانی مدام به این موضوع فکر می‌کردم که اگر از این مسابقات هم دست خالی برگردم چه می‌شود.

احسان‌پور:‌ مدام فکر می‌کردم دست خالی برگردم، چه می‌شود/ بابت خانه‌نشینی‌ام از کسی دلخور نیستم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، بهنام احسان‌پور کشتی‌گیر بهشهری تیم ملی کشتی آزاد از جمله نفرات با تجربه‌ای بود که در مسابقات جهانی قزاقستان چهارمین میدان جهانی‌اش را تجربه می‌کرد، چهارمین تجربه‌ای که به حضور قبلی آن همگی با تلخی به پایان رسیده بود و شاید این آخرین فرصت برای بهنام بود تا به قول خودش با دستان خالی از کشتی نرود.

احسان‌پور بعد از مسابقات جهانی پاریس و حذف زودهنگام از آن رقابت‌ها به عنوان یکی از امیدهای اصلی کسب مدال با هجمه‌های شدیدی روبه‌رو شد و حتی اعضای شورای فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد خواستار حذف وی از عرصه کشتی شدند. تصمیمی که باعث خانه‌نشینی چندین ماهه احسان‌پور شد. هرچند که بهنام از این اتفاق به عنوان یک حادثه خوب یاد می‌کند که باعث شد با انگیزه بیشتری به میدان بازگردد. احسان‌پور می‌گوید بابت آن قضایا از کسی دلخوری ندارد هرچند کاملاً مشخص است که ناگفته‌های زیادی دارد که مصلحت به فاش شدن آن نمی‌بیند.

در هر حال بهنام احسان‌پور شاید در آخرین فرصتی که ممکن بود نصیب او شود موفق به کسب یک مدال ارزشمند جهانی شد. مدالی که به گفته خودش اعتماد به نفس او را بالا برده و ادامه مسیر را برایش هموارتر از قبل خواهد کرد. بهنام حالا نقشه‌های بزرگی در سر دارد. حضور در المپیک هدفی است که به دنبال تحقق آن در ماه‌های پیش‌رو است.

گفت‌وگوی خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس با بهنام احسان‌پور برنده مدال برنز مسابقات جهانی 2019 قزاقستان که روزی به کنج خانه رانده شده بود تا ایستادن روی سکوی جهانی را در زیر بخوانید.

فارس: مسابقات جهانی پایان خوشی برای شما داشت از عملکردت راضی بودی؟

احسان‌پور: خدا را شکر که دست خالی برنگشتم. نمی‌خواهم توجیه کنم اما گروه و قرعه‌های سختی داشتم حریف ترکیه‌ای عنوان اروپا و کشتی‌گیر آذربایجانی نفر سوم جهان بود که کشتی‌گیر کوبایی قهرمانی جهان را هفت بر صفر شکست داده بود در حالی که در گروه مقابل نفرات سرشناسی حضور نداشتند و تمام خوب‌ها در گروه ما بودند.

فارس: می‌توانستی فینالیست شوی؟

احسان‌پور: در دیدار با کشتی‌گیر روسیه دو سه بار پایش را گرفتم که اگر یکی از آنها تبدیل به خاک می‌شد برنده بودم. متأسفانه حسابی روی حریف روس باز نکرده بودم و شناخت زیادی از او نداشتم بیشتر تمرکزم روی کشتی‌گیران کوبا و آذربایجان بود. اما وقتی در ابتدای مسابقه با حریف روس سرشاخ شدم دیدم که کشتی‌گیر قدرتمندی است و کار سختی خواهم داشت. هرچند می‌توانستم برنده باشم اما نشد.

فارس: چهارمین مسابقات جهانی بود که شرکت می‌کردی و از طرفی با توجه به اینکه در سه دوره قبلی موفق به کسب مدال نشده بودی، یقیناً فشار روانی زیادی را تحمل می‌کردی...

احسان‌پور: واقعاً سخت بود. بعد از مسابقات جهانی 2017 فرانسه و اتفاقاتی که رخ داد 7-8 ماه کلاً بی‌خیال کشتی شده بودم اما وقتی با خودم فکر کردم دیدم حق من این نیست.  سال‌ها در اردوهای تیم ملی زحمت کشیده‌ام و حقم نیست بدون مدال و با دست خالی از کشتی بروم. به خدا توکل کردم و از لیگ شروع کردم هرچند در مسابقات لیگ هم به شیخی باختم اما ادامه دادم.

فارس:‌ بعد از مسابقات جهانی فرانسه و ناکامی تیم ملی کشتی‌ آزاد هجمه شدیدی روی شما و حسین‌خانی ایجاد شد به طوری که حتی اعضای شورای فنی خواستار خانه‌نشین شدن شما شدند؟

احسان‌پور: بله، متأسفانه برخورد خوبی با ما نشد اما به هر حال هر کسی یک نظری دارد. تیم بد نتیجه گرفته بود و شاید می‌خواستند با این تصمیمات بار روانی و فشار ناشی از ناکامی تیم ملی را کم کنند. نمی‌گویم من مشکلی نداشتم حتماً من هم ایراد داشته‌ام. اینطور نبود که بدون نقص کشتی گرفته باشم اما کم فروشی هم نکردم.

فارس: اما به هر حال چندین ماه خانه‌نشین شدی و به اردوی تیم ملی هم دعوت نمی‌شدی؟

احسان‌پور: بله متأسفانه، شاید خواست خدا بوده است. از کسی دلخور نیستم حتماً قسمت این بوده که در قزاقستان به نتیجه برسم. هیچ وقت از این شرایط گلایه‌ای نکردم با وجود اینکه چنین رفتاری حقم نبود اما هیچگاه اعتراضی نکردم حالا هم دوست ندارم به گذشته‌ها برگردم و می‌خواهم مسیری را که شروع کرده‌ام با موفقیت ادامه دهم.

فارس: در این سال‌ها به نظر می‌رسید در مسابقات جهانی 2016 شرایط بسیار بهتری برای کسب مدال داشتی؟

احسان‌پور: دقیقاً، در آن مسابقات که در اوزان غیرالمپیکی برگزار می‌شد، در 2 ثانیه آخر مغلوب حریف آمریکایی شدم در حالیکه 8 بر 6 جلو بودم و اگر برنده می‌شدم، به فینال می‌رسیدم. آنجا هم قرعه سختی داشتم. به طوری که در رده‌بندی هم با چاکایف روس کشتی گرفتم و چون انگیزه نداشتم، شکست خوردم. 

فارس: بعد از انتخاب مجدد به عنوان ملی‌پوش مسابقات جهانی خیلی‌ها به این تصمیم انتقاد کردند و شاید اگر اینجا هم مدال نمی‌گرفتی عملاً دیگر شانسی نداشتی؟

احسان‌پور: در این سال‌ها واقعاً هیچ‌جا کم فروشی نکرده‌ام. بعضی مواقع واقعاً بدنم نمی‌کشید مانند مسابقات جهانی 2105 و 2106. از نظر بدنی تحلیل رفته بودم اما همانطور که شما گفتید در جهانی 2016 واقعاً آماده بودم اما در 2 ثانیه مدال از دستم پرید.

فارس: چرا بدنت نمی‌کشید؟ تمریناتت ایراد داشت؟

احسان‌پور: نمی‌دانم، شاید به دلیل تمریناتی بود که انجام می‌دادم. شرایط بدنی من با بقیه کشتی‌گیران فرق می‌کند و نمی‌توانم تمرینات استقامتی زیادی انجام دهم چون بدنم تحلیل می‌رود و باید بیشتر تمرینات قدرتی داشته باشم.

فارس: بعد از مسابقات جهانی 2017 شدیدترین انتقادات را تحمل کردی؟

احسان‌پور: بله متأسفانه، این موضوع برای همه وجود دارد و به خصوص در فضای مجازی که واقعاً ویران‌کننده است. مهم این است که چطور با آنها کنار بیایی.

فارس: توانستی با این هجمه‌ها کنار بیایی؟

احسان‌پور: حتماً توانستم که اینجا هستم. 

فارس:‌ اما هشت ماه ارزشمند را از دست دادی...

احسان‌پور: فکر می‌کنم اتفاق خوبی بود. دوری چند ماهه از کشتی باعث شد که برای مدتی از آن حال و هوا خارج شوم شاید اگر در همان حالت ادامه می‌دادم نتیجه معکوس می‌داد.

فارس: نگران نبودی اگر اینجا هم نتیجه نگیری چه می‌شود؟

احسان‌پور: فکر کردن به این موضوع دیوانه‌ام می‌کرد خیلی سخت بود مگر می‌شد فکر نکرد اما همواره سعی می‌کردم خودم را آرام کنم و تمرکزم روی مسابقه و تمرین باشد. واقعاً شرایط سختی بود. بار روانی زیادی را تحمل می‌کردم و مدام با خودم می‌گفتم نکند باز هم مانند سال‌های قبل شود. اگر اینطور شود چه جوابی به مردم بدهم.

فارس:‌به خصوص اینکه قرعه‌های سختی هم داشتی؟

احسان‌پور: اطلاعی از قرعه‌هایم نداشتم فقط شب قبل از مسابقه آقا غلام گفت فردا با ترکیه مسابقه داری، بعدش هم که مرحله به مرحله جلو می‌آمدم قرعه‌ها را به من می‌گفت. خودم را دست خدا سپردم و گفتم هرچه قسمت باشد همان می‌شود.

فارس: بار روانی زیاد واقعاً آزار دهنده بود...

احسان‌پور: به هر حال چهارمین مسابقه جهانی‌ام بود و در بین نفرات با تجربه تیم بودم اما خدا را شکر دست خالی برنگشتم. وقتی یک کشتی‌گیر مدال جهانی می‌گیرد پشتش گرم می‌شود و ادامه آن را با اعتماد به نفس بیشتری طی می‌کند این مدال اهمیت زیادی در زندگی من داشت و مسیر آینده را برایم هموارتر کرد.

فارس: می‌دانستی در آن موقع عنوان سومی احتمالی تیم ایران به پیروزی شما در دیدار رده‌بندی بستگی دارد؟

احسان‌پور: نه، به هیچ عنوان دوست ندارم قبل از مسابقه با کسی صحبت کنم. ترجیح می‌دهم با خودم تمرکز کنم. در مورد قرعه‌ها هم همین‌طور. دوست ندارم بدانم چگونه است و سعی می‌کنم مرحله به مرحله پیش بروم. 

فارس: با وزن‌کشی و قانون جدید کشتی مشکلی نداری؟

احسان‌پور: بدون شک سخت است و من هم باید تصمیم مناسبی بگیرم. 

فارس: به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که وزن 65کیلوگرم دارد نیم‌نگاهی هم به حضور در المپیک داشته باشی؟

احسان‌پور: حقیقتاً دیگر نمی‌توانم در 61 کیلوگرم کشتی بگیرم چون صلاح نیست بیشتر از این وزن کم کنم. از طرفی سال المپیک است و من هم می‌خواهم شانسم را برای حضور در بزرگترین رویداد ورزشی جهان امتحان کنم. 

فارس:‌ البته وزن 65 کیلوگرم هم مدعی جدی ندارد.

احسان‌پور: تمام حریفان داخلی خوب هستند من هم یکی از آنها. سعی می‌کنم خودم را به کادر فنی ثابت کنم. تلاشم را می‌کنم و اگر قسمت باشد صاحب دو بنده تیم ملی می‌شوم. البته در این وزن سهمیه نگرفته‌ایم و کار سختی خواهیم داشت. باید دید کادر فنی چه تصمیمی خواهد گرفت.

فارس:‌ پس برنامه‌ات برای آینده مشخص شد؟

احسان‌پور: تمام فکر و ذکرم تغییر وزن و آماده شدن برای حضور در المپیک است. با خیلی از 65کیلویی‌های دنیا کشتی گرفته‌ام و آنها را می‌شناسم. امیدوارم بتوانم در این وزن به تیم ملی کمک کنم. 

فارس: و صحبت‌های پایانی؟

احسان‌پور: از مربیانم، کادر فنی تیم ملی و پدر و مادرم تشکر می‌کنم که در این سال‌ها و در سخت‌ترین لحظات من را حمایت کرده‌اند و تنهایم نگذاشته‌اند. امیدوارم با این مدال توانسته باشم گوشه‌ای از زحمات و محبت‌های آنها را جبران کنم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.