سرمایه‌گذاری دو سر برد با عبور از خام‌فروشی با وجود پیشــرفت جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علمی، نظامی و فناوری و کسب رتبه‌های بین‌المللی، کشورمان در بحث خام‌فروشی برخلاف کشورهای صاحب نفت براســاس روش سنتی عمل می‌کند.

ابراهیم نکو، کارشناس اقتصادی/

 با وجود پیشــرفت جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علمی، نظامی و فناوری و کسب رتبه‌های بین‌المللی، کشورمان در بحث خام‌فروشی برخلاف کشورهای صاحب نفت براســاس روش سنتی عمل می‌کند.

رویه خام فروشی نفت در سال‌های اخیر، مقبول کشورهای نفت‌خیز نیست، چرا که ارزش افزوده آنچنانی برای اقتصاد کشور به دنبال ندارد. مسئولان صاحب اندیشه در این حوزه با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین، خام فروشــی را تبدیل به احسن کرده و با ارتقای ارزش افزوده و تولید کالاهای مورد نیاز داخل و خارج، ثروت بیشتری خلق میکنند؛ در حالی که در ایران همچنان شاهد تحمیل ضرر و زیان‌های ناشی از خام‌فروشی بر اقتصاد کشور هستیم.

 تداوم خام فروشی عالوه بر تهدید اقتصاد امروز، فرصتهای طلایی پیش روی آیندگان و نســل‌های آتی ایران اسلامی را با تهدیدات جدی مواجه می‌کند. با آنکه تحریم‌ها در برخی موارد مانع واردات تکنولوژی‌ها و دستگاه‌های به روز شده‌اند، اما استفاده از متخصصان و کارشناسان و اختصاص بودجه تحقیق و پژوهش‌های مربوط، در این امر بسیار ضروری است.

اهتمام به جلوگیری از خام فروشی و تبدیل آن به تولید و ایجاد ارزش افزوده فرصتی طلایی پیش روی اقتصاد کشور است که میتواند تولید را هدف‌دار کرده و مانع از حراج ثروت ملی شود. در فرصت استثنایی خودکفایی ناشی از تحمیل تحریم‌های ظالمانه، عبور از روشهای سنتی و شیوه‌هایی که ما را از دنیای متمدن عقب نگه داشته، بسیار ضروری است.

 رهبر معظم انقلاب از دهه‌های گذشته تا کنون با تأکید بر عدم تکیه بر منابع مالی نفتی و بستن در چاه‌های نفت، موضوع تکیه بر سایر توانایی‌های کشور را به دولت‌مردان تذکر داده‌اند؛ متأســفانه دولت‌های گذشته و دولت آقای روحانی فرصت‌های زیادی را از دســت داده‌اند؛ فرصت‌هایی که اگر به درستی مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت منجر به تولید محصولات متعددی می‌شــد که شکوفایی اقتصاد کشور را به دنبال داشــت.

اصلاح زیرساخت‌های لازم در عبور از خام‌فروشی و ساخت، تولید یا واردات فناوری‌های لازم و بهرهمندی از علم و دانش نخبگان ایرانی و دانشمندان جوان، رموز عبور از پیچ گنگی است که اقتصاد کشور را در تلاطم قرار داده است.

بی‌تردید در مسیر عبور از خام‌فروشی نیازمند هزینه‌کردهای قابل توجهی هستیم که هزینه‌بری پرفایده و پرسودی را به دنبال خواهد داشت؛ از این منظر هر گونه سرمایه‌گذاری در این حوزه به نفع ایران و ایرانی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.