یکی از جانبازان خراسانی هشت سال دفاع مقدس گفت: ایستادگی و مقاومت مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس با بهره گیری از الگوی عاشورا و نهضت امام حسین (ع)صورت گرفت، از این رو این فرهنگ در شرایط فعلی باید به درستی و صحیح برای نسل امروز تبیین و بیان شود.

تأسی فرهنگ ایستادگی و مقاومت در دفاع مقدس از نهضت عاشورا / سازمان‌ها در فرهنگ‌سازی پیام هشت سال دفاع مقدس تلاش کنند

سردار علی اکبر نجاتی از جمله جانبازان هشت سال دفاع مقدس است که از سال ۱۳۵۹ و همزمان با آغاز جنگ تحمیلی در جبهه حضور پیدا کرد و در عملیات مختلف که خراسانی ها سردمدار آن بودند تا سال ۱۳۶۶نقش آفرینی کرد.  او  پای راست خود را درعملیات والفجر۸ از دست داد، در عملیات بدر از ناحیه پشت و شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفت و درعملیات بیت المقدس ۳ و ۴ در منطقه ماهوت نیز از ناحیه پای چپ مجروح شد  تا بعد از ۷ سال  در سال ۶۶  به دلیل مجروح شدن از ادامه حضور در جبهه باز بماند. به مناسبت هفته دفاع مقدس  گفتگویی با این جانبار و رزمنده خراسانی  داشته ایم که در ادامه می آید. 

*حضور خراسان در هشت سال دفاع مقدس چگونه بود

** استان خراسان رضوی از همان روز های ابتدایی جنگ تحمیلی در سال ۵۹ حضور پرنگ و مثمر ثمری در عملیات مختلف داشت و هم زمان در غرب و جنوب کشور فعالیت های گسترده ای را انجام داد.

نقش خراسان در دفاع ۸ ساله بسیار پررنگ است. حضور تأثیرگذار دلاورمردان خراسانی در میادین نبرد به حفظ استقلال و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی و ناکامی دشمنان کمک بسیاری کرد. بیش از ۵/۹ درصد  اعزام  ها به جبهه از خراسان بود و تقدیم بیش از ۲۰ هزار شهید خراسان بزرگ و هزاران جانباز و آزاده از این خطه مهر تاییدی بر این موضوع است.

دفاع از اهواز، سوسنگرد ،شوش ، آبادان و خوزستان توسط نیروهای خراسان انجام شد و جهادسازندگی خراسان، سپاه و بسیج در هشت سال دفاع مقدس اقدامات بسیار تاثیرگذاری را در عملیات و پشتیبانی انجام داده اند. از طرفی در حالی که بسیاری از استان ها در هشت سال دفاع مقدس دارای یک یگان بودند و یا حتی هر دو استان دارای یک یگان بودند اما خراسان به تنهایی دارای ۴ لشکر عملیاتی شامل لشکر ۷۷پیروز خراسان ، لشکر ویژه شهداء ، لشکر بیست و یک امام رضا(ع) و لشکر پنج نصر و ۱۴رده و یگان در هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند.

تیپ ۶۱محرم که اولین یگان توپخانه ای سپاه است توسط نیروهای خراسان تشکیل شد، تیپ ۴۵جواد الائمه ، تیپ ۳۱۳حر ،تیپ پدافند هوایی ، تیپ ۸۸انصار الرضا از جمله رده های دیگر خراسان در هشت سال دفاع مقدس است و به قول شهید شوشتری اگر خراسان دارای نیروی دریایی بود قابلیت تشکیل یک ارتش را داشت، از طرفی  خراسان دارای ۸ شهید ملی در دفاع مقدس همچون شهیدانی نظیر شهید کاوه، شهید شوشتری است که در کشور بی نظیر است. همچنین از ۵ شهید ملی جهاد ، سه نفر آن به اسم شهید ساجدی ، شهید طرح چی  و شهید رضوی خراسانی هستند.

خراسان ۴۸۰شهید فرمانده گردان در هشت سال دفاع مقدس دارد  و نقش خراسان در اکثر عملیات مهم و بزرگ برجسته است، در عملیات والفجر ۸جناح راست توسط نیروهای خراسان اداره می شد و یگان دشمن که از بصره فعالیت خود را شروع می کرد ابتدا باید با نیروهای خراسان مواجه می شد و اگر بر نیروهای خراسان غلبه می کرد همه نیروها را محاصره می کرد . از طرفی امنیت امروز کردستان به طوری مدیون لشکر ویژه شهدا و شهید کاوه است . لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه خراسان نیز نخستین عملیات تهاجمی علیه دشمن بعثی را که به آزادسازی بخشی از خاک میهن اسلامی منجر شد را  در عملیات رفع حصر آبادان رقم زد و در واقع نخستین دور پیروزی رزمندگان در جبهه‌ها را نیروهای خراسانی کسب کردند. همچنین تیپ ویژه شهدای خراسان به فرماندهی شهید «محمود کاوه» بسیاری از شهرها و روستاهای کردستان را از دست نیروهای ضد انقلاب و دشمن بعثی نجات داد.

از طرفی تیپ ۲۱ امام رضا(ع) نقش بسیار تاثیر گذاری در هشت سال دفاع مقدس داشت و در فتح مهران اولین یگانی بود  که وارد مهران شد  و در چذابه در سال ۶۰دفاع از این شهر در مقابل ارتش عراق توسط تیپ ۲۱ امام رضا(ع) انجام شد. همچنین اولین عملیاتی که علیه نیروهای بعثی در عملیات ثامن الائمه انجام شد توسط  لشکر پیروز ۷۷صورت گرفت .

جهاد سازندگی خراسان نیزدر هشت سال دفاع مقدس  بسیار قدرتمند و تاثیر گذار بود و بسیاری از استان ها در جبهه زیر نظر جهاد خراسان فعالیت می کردند و در عملیات مختلف همچون عملیات بیت المقدس ، عملیات والفجر۸ بسیار تاثیرگذار بود و با اینکه در اول جنگ صدام جرات عبور از اروند را که رودخانه وحشی و با جذر و مد بود و هر شش ساعت جهت آن با سرعت ۸۰کیلومتر تغییر پیدا می کرد را نداشت، اما نیروهای خراسان پل بعثت را بر این رودخانه طراحی و با چند هزار لوله و عملیات غواصی و مهندسی و با محاسبات فنی یک پل ضد بمباران را ایجاد کردند که در دنیا بی نظیر است .

*خراسان در هشت سال دفاع مقدس چه تعداد شهید و جانباز داشت

** در خراسان بزرگ ۲۳ هزار نفر و در استان خراسان رضوی ۱۷هزار نفر در هشت سال دفاع مقدس  به مقام عظیم شهادت رسیدند که ۲۲ نفر از آنها  خلبان هستند. ۴۸۴شهید فرمانده گردان ، حدود ۵۰هزار جانباز ، حدود ۵ هزار آزاده و ۳۰۰هزار رزمنده از خراسان در هشت سال دفاع مقدس شرکت داشتند که قابل مقایسه با هیچ استانی نمی باشد.

*نقش آستان قدس رضوی در هشت سال دفاع مقدس چگونه بود

** آستان قدس رضوی نیز از همان روزهای اول شروع جنگ  به فرمان حضرت امام خمینی(ره) در جبهه حضور پیدا کرد و بعد از اینکه شهر هویزه در عملیات بیت المقدس توسط دشمن تخریب و به نوعی با خاک یکسان شده بود، آستان قدس رضوی این شهر را زیر بمباران دشمن مجددا ساخت و مردم توانستند مجددا به شهر برگردند .

*به نسل امروز در باره تبیین ارزش های دفاع مقدس چه توصیه هایی دارید

** جوانان عزیز و نسل امروز که مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب هستند باید توجه داشته باشند که دفاع مقدس به ملت فرهنگ و  درس خود باوری و ایستادگی داد و باعث شد مردم به این باور دست پیدا کنند که می توانند با اتکاء بر ظرفیت ها و استعدادهای درونی کشور پیشرفت و توسعه کشور را در هر زمینه ای رقم بزنند، از طرفی نسل امروز  باید جوانان آن دوره را الگو خود قرار دهند و همان طور که در هشت سال دفاع مقدس جوانان به صورت داوطلبانه و بدون اینکه از طرف کسی اجبار شوند در میدان نبرد و مبارزه با دشمن حضور پیدا کردند و فرماندهی عملیات مختلف را برعهده گرفتند نسل امروز و بویژه جوانان باید در راستای بیانیه گام دوم انقلاب در همه عرصه ها حضور پیدا کنند و پیشرفت را برای کشور در زمینه های گوناگون رقم بزنند.

*آیا دستاورد ها و فرهنگ هشت سال دفاع مقدس به خوبی برای جامعه تبیین شد

** فرمانده کل قوا و رهبر فرزانه انقلاب هشت سال دفاع مقدس  را به عنوان یک  گنج  تلقی می کنند اما متاسفانه این گنج در طول این ۴۰ سال باز یابی نشد و متولیان فرهنگی کشور  به وظیفه خود در بازیابی  فرهنگ هشت سال دفاع مقدس  عمل نکردند و این میراث معنوی و تاریخ طلایی  را که به عنوان یک الگو می تواند راهگشا کشور در زمینه های مختلف باشد را قدر ندانستند.  زیرا امام خمینی و مردم در این هشت سال با بهره گیری از الگوی عاشورا و امام حسین(ع) توانستند این مقاومت قهرمانانه را انجام دهند  و  امنیت امروز مرهون تلاش های هشت سال دفاع مقدس است . لذا امروز باید خاطرات و مستندات دوران دفاع مقدس استخراج و نمایه سازی  شود و مورد استفاده و آگاهی بخشی به جامعه خصوصا جوانان شوند.

     باید سیره و هدف شهیدان به مردم وخصوصا جوانان معرفی و تبیین شود و  سازمان ها در فرهنگ سازی پیام هشت سال دفاع مقدس تلاش کنند زیرا به گفته رهبر معظم انقلاب نگه داشتن یاد شهیدان امروز یک فریضه است  و تنها از طریق تحقق این گفتمان است که مشکلات کشور درحوزه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی برطرف خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.