دفتر نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که «بوریس جانسون» از رئیس جمهور ایران برای سفر به لندن دعوت کرده است.

جانسون روحانی را خنداند و در امور داخلی ایران دخالت کرد

قدس آنلاین:  «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در دیدار با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در نیویورک از وی برای سفر به لندن دعوت کرده و همچنین خواستار آزادی «نازنین زاغری راتکلیف» شده است. 

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «اسکای نیوز»، براساس بیانیه‌ای که دفتر جانسون منتشر کرده است، نخست وزیر انگلیس همچنین از حسن روحانی خواسته است که ایران شهروند دوتابعیتی ایرانی-انگلیسی و دیگر زندانی‌های دوتابعیتی را آزاد کند. 

نازنین زاغری به اتهام جاسوسی از سوی دادگاه انقلاب به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. اسکای نیوز نوشت: «دیدار نخست وزیر انگلیس با رئیس جمهور ایران در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان دو کشور به ویژه درباره توقیف نفتکش‌های دو طرف در تنگه جبل طارق و خلیج فارس انجام شده است.»

روزنامه «دیلی میل» نیز درباره این دیدار نوشت: «تصاویر منتشر شده از این دیدار نشان می‌دهد که فضای خندانی در این نشست برقرار بوده است و نخست وزیر انگلیس با روحانی شوخی نیز کرده، او را به لندن نیز دعوت کرده، اما در عین حال از ایران به خاطر حمله به تاسیسات نفتی "آرامکو" انتقاد کرده و نگرانی جدی این کشور را درباره بازداشت شهروندان دوتابعیتی در ایران اعلام کرده است.»

این درحالیست که ایران پیش از این بارها ادعای حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را رد کرده و از مواضع کشورهای اروپایی در این زمینه شدیدا انتقاد کرده است. 

دیدار جانسون و روحانی بلافاصله بعد از دیدار جانسون با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در همان اتاق واقع در «هتل هزاره» برگزار شد و رهبران این کشور دقایقی نیز به صورت ایستاده با یکدیگر صحبت‌هایی انجام دادند. 

روحانی دو شب پیش با ماکرون به صورت جداگانه دیدار و رایزنی کرده بود. 

براساس گزارش فارس، حجت الاسلام «حسن روحانی» در دیدار با بوریس جانسون که عصر سه شنبه به وقت محلی و در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، ضمن اشاره به سابقه، آشنایی و حضور انگلیس در منطقه خاورمیانه، تصریح کرد: از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی که در عین حال جزو طرف های برجام هستند، بسیار متاسف هستیم و صدور این بیانیه بی اساس در شرایط حساس و پیچیده کنونی به هیچ عنوان سازنده و مفید نبود.

رئیس جمهور همچنین با انتقاد از کوتاهی لندن در انجام تعهدات خود برای بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام، فضای مثبت اقتصادی را جزو تعهدات برجامی طرفین برشمرد و از آنها خواست هرچه زودتر تعهدات برجامی خود از جمله اینستکس را عملیاتی کنند.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.