مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: ۱۵ساختمان و مجتمع پرخطر و نا ایمن در شهر مشهد که اتفاقا تردد و حضور مردم در آنها بسیار زیاد است شناسایی و به دادستانی و اتاق اصناف مشهد معرفی شدند.

معرفی ۱۵ساختمان پرخطر در مشهد به دادستانی /تنها شش درصد اماکن اقامتی در مشهد برای تاییدیه ایمنی اقدام کرده اند

به گزارش قدس آنلاین، آتشپاد دوم امیر عزیزی در نشست خبری «اعلام برنامه‌های هفته ایمنی و آتش نشانی» که پیش از ظهر امروز در ایستگاه شماره ۲۳ آتش نشانی مشهد برگزار شد، گفت: در سطح شهر مشهد در حال حاضر ۴۶ ایستگاه و سه پایگاه داریم، دو ایستگاه در شهرک‌های صنعتی توس و کلات فعال هستند.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با بیان اینکه بر اساس استانداردهای بین المللی به ازای هر ۵۰ هزار شهروند باید یک ایستگاه ایجاد شود، افزود: تعداد ایستگاه‌ها در مشهد باید تا افق ۱۴۰۴ به ۶۶ ایستگاه برسد که طبق تکلیف شورای شهر مشهد تا سال ۱۴۰۰ باید ۱۰ ایستگاه ساخته شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر پنج ایستگاه آتش نشانی در دست ساخت، دو ایستگاه در دست توسعه و سه ایستگاه نیز در مرحله انجام مطالعات است.

عزیزی به محدودیت‌های ایجاد ایستگاه آتش نشانی در شهر مشهد هم اشاره و اظهار کرد: مناطق یک، ثامن و منطقه هشت مشهد مناطقی هستند که در آنها برای تملک زمین مشکل وجود دارد بنابراین در حال رایزنی برای استفاده از فضاهای دولتی مانند بیمارستان‌ها جهت ایجاد ایستگاه آتش نشانی هستیم.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد تعداد خودروهای عملیاتی فعال سازمان آتش نشانی مشهد را ۲۸۱ دستگاه عنوان کرد و گفت: ۱۷ دستگاه خودروی عملیاتی ویژه هم تا پایان سال به همراه نخستین خودروی صنعتی اطفای حریق وارد ناوگان موتوری آتش نشانی مشهد می‌شود.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به استاندارد، حدود هزار و ۷۸۰ شیر هیدرانت نیاز است، اظهار کرد: در شهر مشهد هم اینک ۸۰۷ عدد شیر هیدرانت وجود دارد و تا پایان سال جاری، هزار عدد شیر جدید خریداری می‌شود.

عزیزی از هزار و ۲۹۳ نیروی سازمانی فعال در سازمان آتش نشانی هم خبر داد و گفت: یک‌هزار و ۹۶ نفر از این تعداد عملیاتی هستند در حالی که طبق استانداردهای ایمنی باید حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر نیروی عملیاتی برای جمعیت مشهد وجود داشته باشد.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به بانوان آتش نشان هم اشاره و اظهار کرد: از سال ۹۱ حوزه آتش نشانان داوطلب در بخش بانوان فعال شد و هم اینک ۸۰ بانوی آتش نشان در مشهد فعالیت می‌کنند و لایحه‌ای برای به کارگیری پتانسیل حداکثری بانوان در حوزه عملیات و آموزش شهروندی در دست اقدام داریم.

وی با بیان اینکه از مهر ماه سال گذشته تاکنون در حوزه پیشگیری ۱۷ هزار و ۷۵۰ مورد پرونده ایمنی از اصناف مختلف تشکیل شده، از صدور ۹ هزار و ۹۶۲ تاییدیه ایمنی برای اصناف خبر داد و گفت: ۱۵ ساختمان و مجتمع پرخطر در شهر مشهد شناسایی و به دادستانی و اتاق اصناف مشهد معرفی شدند که برای نخستین بار با حمایت دادستانی و اتاق اصناف مقرر شده است چنانچه این مراکز نسبت به ایمن سازی اقدام نکنند این مجتمع‌ها مهر و موم شود.

عزیزی با اشاره به اینکه بازار رضا (ع) و مجتمع زیست خاور مشهد جزو ۱۵ مکان پر خطر مشهد هستند، از مکاتبات بسیار با هیأت مدیره این دو مجموعه توسط آتش نشانی و اتاق اصناف مشهد و تعیین مهلت ۴۵ روزه برای اخذ تاییدیه خبر داد، اما از نام بردن ۱۳ مکان پرخطر دیگر امتناع کرد.

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، تصریح کرد: هم اکنون در مشهد بسیاری از اماکن دولتی و مکان‌هایی که در آنها تجمع انسانی شکل می‌گیرد یا فاقد تاییدیه ایمنی هستند و یا برای تمدید تاییدیه اقدامی نکرده اند و تنها شش درصد اماکن اقامتی در مشهد نسبت به اخذ تاییدیه ایمنی اقدام کرده اند.

وی با بیان اینکه در حوزه پیشگیری و در بحث بازدید از مدارس نیز بیشتر مدارس اجازه ورود آتش نشانان را برای انجام بازدیدهای ایمنی نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: یک بیمارستان در مشهد تاییدیه ایمنی اخذ کرده و پنج بیمارستان نیز برای اخذ تاییدیه ایمنی اقدام کرده اند، اما بازدید از مدارس به صورت سازمان دهی شده صورت نگرفته است.

عزیزی به آمار بالای تماس‌های مزاحمی با سامانه ۱۲۵ هم اشاره کرد و گفت: حدود ۹۷ درصد از تماس‌های برقرار شده با سازمان آتش نشانی مشهد تماس‌های مزاحمتی و غیر مرتبط است که ضرورت دارد در این باره فرهنگ‌سازی شود، چرا که ایجاد هر ایستگاه آتش نشانی با آن هزینه‌های بالا، تنها ۵ ثانیه رسیدن ما را به محل حادثه تسریع می‌کند، حال بسنجید که هر تماس تلفنی چقدر وقت همکاران ما را می‌گیرد و رسیدن به یک عملیات را به عقب می‌اندازد!

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد به ۷ هزار و ۳۰۷ عملیات اطفای حریق و ۶ هزار و ۷۰۸ عملیات امداد و نجات در حریق و حوادث طی یک سال گذشته در مشهد هم اشاره و اظهار کرد: در این عملیات ۱۰۹ نفر جان خود را از دست داده و ۱۱ هزار نفر نجات یافته اند.

وی گفت: آمار خودکشی‌ها طی یک سال اخیر، ۲۱ درصد افزایش داشته که ۵۱ درصد خودکشی‌ها مربوط به مردان است.

عزیزی با اشاره به فرارسیدن هفتم مهر ماه و آغاز هفته ایمنی و آتش نشانی افزود: برنامه‌های مختلفی از امروز تا پنجشنبه هفته آینده برگزار می‌شود که مهم‌ترین آنها ورزش گروهی آتش نشانان در بوستان ملت، غبارروبی مزار شهدای آتش نشانی و رژه و مانور آتش نشانی و امداد و نجات به ترتیب در روزهای ۵، ۶ و ۷ مهرماه است.

منبع:فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.