وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به استفتاء از برخی مراجع در مورد ساخت فیلم مولانا و شمس و بازتاب گسترده حکم این مراجع اظهار داشت: مسیر استفتاء مسیر کسب نظر مراجع است که طبعا قابل احترام هستند اما قوانین کشور مسیر خود را طی می‌کند و همانطور که دوستان مطلع هستند سریال‌ها و فیلم‌های متعددی در صدا و سیما در ارتباط با این افراد تولید شده است.

وزیر ارشاد: هرکسی می‌تواند از مرجع تقلید خودش استفتاء کند/ قضاوت در مورد فیلم فتحی زود است

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، اخیراً استفتائی از حضرات آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی درباره ساخت فیلم سینمایی با محوریت شمس و مولانا گرفته شده که البته به اشتباه این پروژه سینمایی را سریال خوانده اند. با این حال این مراجع معظم تقلید در پاسخ، ترویج فرقه صوفیه را جایز ندانسته‌اند و ساخت چنین فیلمی را حرام دانسته اند. این در حالی است که فتحی کارگردان این پروژه هنوز برای این فیلم درخواست پروانه ساخت نداده است. 

سیدعباس صالحی در گفت و گو با خبرنگار ما در حاشیه جلسه هیئت دولت افزود: همانطور که مطلع هستید پروانه ساخت فیلم‌هایی که در خود ایران ساخته می‌شود مراحلش در داخل طی شده و به مرحله پروانه نمایش می‌رسد. این فیلم (مست عشق) در حال حاضر به این علت که ساختش در ایران اتفاق نمی‌افتد، مسیر خودش را طی نکرده است تا در فضای سازمان سینمایی تحلیل شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز فیلمنامه برای طی مسیر به وزارت ارشاد نیامده است، تأکید کرد: بنابراین قضاوت، اکنون قضاوت زودرسی خواهد بود چون ساخت فیلم در فضای ایران اتفاق نیفتاده، مسیر فیلمنامه در مسیری نیست که ما از آن اطلاع داشته باشیم و البته اینکه گفته شده نقش مولانا را یک بازیگر ترک بازی می‌کند منتفی شده و هم نقش مولانا و هم نقش شمس را بازیگران ایرانی ایفا می‌کنند اما فیلمنامه چون مراحلش در اینجا طی نشده داوری خاصی نداریم. 

وزیر ارشاد تصریح کرد: گفت‌وگوها با مراجع وجود دارد اما هرکسی می‌تواند از مرجع تقلید خودش سوال کند و مراجع نظرات مختلفی را بر مبنای فقه مطرح می‌کنند اما مسیری که در چهارچوب حکومت و قانون طی می‌شود مسیر خودش است.     

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.