آلودگی هوای این روزهای مشهد خیلی‌ها را به تکاپو انداخته تا چاره‌اندیشی کنند برای اینکه کمترین آسیب به مردم به ویژه قشر در خطر آسیب‌پذیری وارد شود.

آلودگی هوا در مشهد ادامه دارد

هاشم رسائی‌فر

 آلودگی هوای این روزهای مشهد خیلی‌ها را به تکاپو انداخته تا چاره‌اندیشی کنند برای اینکه کمترین آسیب به مردم به ویژه قشر در خطر آسیب‌پذیری وارد شود. گرچه این داستان همه ساله تکرار می‌شود و تاکنون چاره‌اندیشی اصولی و پایداری برای آن نشده است اما همیشه مسکن‌هایی برای این جریان وجود داشته و به نظر می‌رسد وجود خواهد داشت. در چنین شرایطی معمولاً بیشترین فشار به بدنه بهداشت و درمان وارد می‌شود؛ چراکه هر چه میزان آلاینده‌های هوا بیشتر شود عوارض ناشی از آن بر سلامت مردم بیشتر شده و مراجعات به مراکز درمانی بیشتر از شرایط معمول خواهد شد.

عوارض آلودگی هوا

علی اصغر حسنی، مدیر بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره شرایط آب و هوایی شهر مشهد گفت: معمولاً با شروع پاییز هر سال میزان ریزگردهای موجود در هوای مشهد افزایش می‌یابد این به دلیل برداشت محصولات کشاورزی و خشکی زمین‌ها و نیز ریزگردهایی است که از خارج کشور وارد استان و شهر مشهد می‌شود.

در چند روز اخیر این پدیده را ما با شدت زیاد و کمی در مشهد شاهد بودیم که شاخص آلایندگی هوا ابتدا ناسالم برای افراد حساس رسید و پس از آن از این مرز هم گذشت و اول مهر حتی به ناسالم برای همه افراد هم افزایش یافت.

وی در پاسخ به این پرسش که عوارض این آلودگی هوا برای مردم چه چیزی خواهد بود، اظهار کرد: آلودگی هوا عوارضی همچون سوزش چشم‌ها، تنگی نفس، سردرد و سرگیجه، خستگی‌های مزمن و مشکلات قلبی و عروقی را در پی دارد که این علایم برای افراد حساس بیشتر نیز خواهد بود.

آماده‌باش همه مراکز درمانی

حسنی همچنین در واکنش به این موضوع که میزان مراجعات مردمی به مراکز درمانی ناشی از عوارض آلودگی هوا در چند روز گذشته تا چه میزان بوده است، گفت: آنچه مسلم است ما پس از تشدید شرایط آلودگی هوا همه مراکز درمانی را در حالت آماده‌باش قرار دادیم و حتی در مناطقی که شاخص آلایندگی‌ها بیشتر بوده آمبولانس‌هایی برای کمک‌رسانی اورژانسی به مردم قرار داده‌ایم که خدمات‌رسانی خوبی در این زمینه به مردم داشته‌اند با این وجود نمی‌شود آمار دقیقی از میزان مراجعات مردم به مراکز درمانی در اثر مشکلات آب و هوایی ارائه نمود؛ چرا که برخی از مراجعات به مراکز خصوصی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: بعضی از مراجعه‌کنندگان نمی‌دانند دلیل مراجعه آن‌ها چیست. اما آنچه مسلم است اینکه بر اساس آمارهای جهانی افزایش آلودگی هوا میزان مراجعه مردم به مراکز درمانی را افزایش می‌دهد که بخش عمده‌ای از آن‌ها مربوط به مشکلات قلبی عروقی و تنفسی است و ارتباط مستقیم با میزان بالا رفتن مرگ و میرها دارد.

مدیر بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: به همین دلیل هم هست که پزشکان در روزهایی که شاخص‌های آلایندگی بالا می‌رود توصیه می‌کنند که از ترددها به ویژه برای افراد آسیب‌پذیر در شهر کاسته شود.

گشت کنترل آلاینده‌های زیست محیطی

در همین حال روز گذشته محمد پذیرا، رئیس اداره محیط زیست و سلامت و ایمنی شهرداری مشهد گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که از امروز(دیروز) غلظت هوا کاهش یابد و آلودگی هوا روند نزولی را در پیش بگیرد.

وی اظهار کرد: به منظور پیشگیری از حمل و نقل وسایل دودزا که منجر به آلودگی هوای شهر می‌شوند تعداد هفت گشت کنترل آلاینده‌های زیست محیطی را راه‌اندازی کردیم. این گشت‌ها حدود ۱۷هزار و ۸۸۰ تخلف زیست محیطی را ثبت کردند که تعداد ۳ هزار و ۸۲۲ مورد آن مربوط به خودروها می‌شد. متأسفانه بر پایه آمار اعلام شده ۶۰درصد خودروهایی که در شهر در زمان پیک ترافیک تردد می‌کنند تک‌سرنشین هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.