عصر روز سه‌شنبه آتش‌سوزی مهیبی روستای یوسف‌آباد از توابع بخش مرکزی قوچان را دربرگرفت و میلیاردها ریال خسارت برجای گذاشت.

مهدی کاهانی مقدم

عصر روز سه‌شنبه آتش‌سوزی مهیبی روستای یوسف‌آباد از توابع بخش مرکزی قوچان را دربرگرفت و میلیاردها ریال خسارت برجای گذاشت.

به گفته فرماندار قوچان در ساعت ۱۶:۴۸ عصر روز سه‌شنبه، نخستین گزارش مبنی بر وقوع آتش‌سوزی در روستای یوسف‌آباد به آتش‌نشانی شهرستان اعلام و نخستین خودرو برای انجام عملیات اطفای حریق به این روستا اعزام شد.

هادی رجائی‌نیا ادامه داد: به خاطر وزش باد شدید و وجود خانه‌های به هم چسبیده که روی سقف آن‌ها کاه انبار شده بود، آتش‌سوزی گسترش یافت و به چند سقف دیگر سرایت کرد و چون آتش در حال گسترش بود، برق و گاز منطقه قطع شد تا از حوادث احتمالی بعدی پیشگیری شود.

وی اضافه کرد: ۹ خودروی آتش‌نشانی از شهر قوچان، روستاهای مزرج و دوغایی و نیز شهرستان فاروج به محل حادثه اعزام شدند و چهار تانکر برای پشتیبانی و تأمین آب به همراه یک دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند.

وی گفت: مجموعه‌هایی که آتش‌سوزی بر روی پشت بام آن‌ها انجام گرفت، عمدتاً محل نگهداری دام بود که با تخلیه به موقع، هیچ خسارتی به دام‌ها وارد نشد و تنها کاه‌های ذخیره شده به عنوان خوراک دام در هشت پشت‌بام خسارت دیده است.

رئیس ستاد مدیریت بحران قوچان علت وقوع آتش‌سوزی را سهل‌انگاری یکی از اهالی ذکر کرد و افزود: این فرد در کنار انبار کاه به جوشکاری مشغول بوده که موجب شد آتش جوشکاری به انبار کاه سرایت کند و به سرعت به انبارهای مجاور گسترش پیدا کند.

در همین حال بنا بر آخرین پیگیری‌های خبرنگار ما که عصر روز گذشته انجام شد، آتش به کلی مهار شده و اهالی در حال پاکسازی آثار به جای مانده از این آتش‌سوزی در منازلشان و همچنین برآورد خسارت وارد شده هستند.

یکی از اهالی روستای یوسف‌آباد که صاحب نخستین خانه‌ای است که آتش بی‌احتیاطی همسایه به انبار کاه و علوفه او افتاده است، در این باره می‌گوید: در نخستین دقایق شروع آتش‌سوزی اگر آبی در دسترس داشتیم، حتی به اندازه چند سطل، از گسترش آتش جلوگیری می‌کردیم.

به گفته محمدرضا توسلی، این روستا نزدیک به دو دهه با مشکل کم‌آبی و بی‌آبی مواجه است و به خاطر بی‌توجهی مسئولان شهرستان، حقابه روستای یوسف‌آباد در میانه راه نصیب دیگر روستاها شده و یا رسماً به کشاورزان این مسیر فروخته می‌شود.

وی با اشاره به خسارت دست کم ۵۰۰ میلیون ریالی‌اش در این حادثه، اضافه می‌کند: آب لوله‌کشی روستا از دو روز قبل قطع بود و در این مدت هر آنچه آب در تانکر و حوضچه ذخیره کرده بودیم، تمام شده و حتی برای شرب دام‌ها مشکل داشتیم و زمانی که آتش‌سوزی رخ داد، تقریباً هیچ آبی برای اطفای حریق در دسترس نبود و روستاییانی هم که برای کمک آمده بودند، جز دویدن به این سو و آن سو کار دیگری از دستشان برنمی‌آمد.

این درحالی است که برخی روستاییان این گفته فرماندار شهرستان را که آتش‌نشانان حدود ۱۴ دقیقه بعد از نخستین  تماس و گزارش به محل رسیده را قبول ندارند و معتقدند این زمان بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بوده اما همگی براین نکته تأکید دارند که اگر تلاش و ازخودگذشتگی مأموران آتش‌نشانی نبود، خسارات غیرقابل جبرانی به بخش وسیعی از روستا وارد می‌شد.

یادآور می‌شود، از سال‌ها قبل تاکنون و به دنبال تماس و گلایه‌های اهالی روستای یوسف‌آباد، روزنامه قدس چند بار اقدام به اعزام گزارشگر به این منطقه و چاپ گزارش‌های مربوط به مشکلات کم‌آبی آن کرده اما متأسفانه هیچ اقدام مؤثری تاکنون صورت نگرفته است.

انتظار می‌رود به ویژه پس از وقوع این حادثه، دستگاه‌های متولی آبرسانی، فرمانداری و شورای شهرستان، نسبت به ساماندهی نابسامانی موجود و رفع مشکل آب این روستا اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.