علیرضا دلبریان راوی دفاع مقدس گفت:قطعاً مسؤولی که از مقاومت اقتصادی و صرفه جویی و عدم اسراف سخن می‌گوید نباید خودروی میلیاردی داشته باشد یا بر سر سفره چرب و رنگین بنشیند. تحقق نوع دوستی و ایثار با حرف نمی‌شود، عمل باید باشد همانگونه که در جبهه‌ها بود.

باید کاوه و باکری بود، تنها با انگشتر عقیق  و یقۀ بسته نمی‌توان به مردم گفت مقاومت کنید

قدس آنلاین: علیرضا دلبریان ساکن مشهد مقدس و از راویان دفاع مقدس است که از سال ۶۱ تا پایان دفاع مقدس در جبهه های جنوب کشور حضور فعال و مستمری داشته است و از سال ۸۴ به بعد به عنوان راوی دفاع مقدس با انتشار کتابهای روایت دلبری و حماسه یاسین صحنه هایی از ایثار و فداکاری جبهه های جنگ را بیان کرده است. مصاحبه پیش رو بررسی چرایی عملگرایی جوانان رزمنده و بی توجهی به انتشار روایت های جانانه دفاع مقدس است.

علت عدم تبیین آموزه های مهم دفاع مقدس در جامعه از نظر شما چیست؟

متاسفانه تا کنون نتوانسته ایم دفاع مقدس را به صورت حقیقی به تصویر بکشیم؛ هر چند نمی توان مغز وجودی ایثارگریهای دفاع مقدس را به نمایش گذاشت اما آنچه تا کنون از دفاع مقدس بیان شده تنها به تصویر کشیدن رزمندگان اسلام در پشت خاکریزها و سنگرها و نشان دادن چند تیر و تفنگ است در حالی که جبهه های حق علیه باطل زندگی و دانشگاه انسان سازی بود. جوانی که دوره ضعف و تکرار خطاهاست در جبهه تبدیل به دوره  ای سازنده می شد که مرد عمل از دل آن بیرون میزد؛ درس های جبهه به قدری کارساز بود که موجب درخشش  جوانان ما را در میدانهای خطر شده بود.اگر امروز سستی وضعفی در جامعه دیده می شود ناشی از فقدان ایمان جوانان نیست؛ بلکه جوانان دنباله رو بزرگانی هستند که اهل عملند نه حرف و سخن بی فایده! رفتار ما جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد نه گفتار ما!

یعنی عامل بودن مدیران وفرماندهان وقت در دوران دفاع مقدس یکی از موارد مهم تبلور فداکاری و ایثار در رزمندگان بوده است؟

بله همینطور است. فرماندهی که هیچ یک از کارهایش را به گردن دیگران نمی‌انداخت و نه تنها فعالیت‌های روزانه اش را خودش انجام می‌داد، بلکه به رزمندگان حتی در جمع کردن پتو هم کمک می‌کرد روحیه  ایثار و فداکاری را به رزمندگان منتقل می کرد. تجربه رفتارهای آموزنده فرماندهان دفاع مقدس باید به همه مدیران؛ اساتید حوزه دانشگاه و والدین منتقل شود تا تحول را از خودشان آغاز کنند. اگر مدیران بر صرفه جویی تأکید دارند صرفه جویی را باید از خود شروع کنند؛ اگر امروز حاج قاسم سلیمانی در جبهه مقاومت به درجه محبوبیت وایثار رسیده و برقلبها فرماندهی می‌کند ناشی از اهل عمل بودن ایشان است؛ قطعا اگر در تهران می‌نشست و رجز می‌خواند که بچه‌ها پیش بروید نابودی داعش امکان پذیر نبود، همانگونه که بی عملی بنی صدر و برخی از مسؤولان در اوائل جنگ منجر به شکست جنگ در سال اول شد.

آمدن شهید باکری، خرازی، همت و کاوه ها و حضور در خطوط اول جبهه منجر به پیروزی دفاع مقدس در سالهای بعد شد. قطعاً مسؤولی که از مقاومت اقتصادی و صرفه جویی و عدم اسراف سخن می‌گوید نباید خودروی میلیاردی داشته باشد یا بر سر سفره  چرب و رنگین بنشیند. تحقق نوع دوستی و ایثار با حرف نمی شود؛ عمل باید باشد همانگونه که در جبهه ها بود. فرماندهی که برای آموزش غواصی حضورش در همه کلاسها اجباری نداشت وقتی در هوای سرد لباس از تن خارج می‌کرد و لباس غواصی می‌پوشید الگوی عملی برای رزمندگان بود. وقتی بچه‌ها می دیدند آقا جلیل به عنوان  فرمانده گردان در هوای سرد لباس غواصی پوشیده ومی‌لرزد، بی‌توجه به سردی آب و هوا تن به آب می‌زدند. وقتی فرمانده آب نداشت که بنوشد و ما آب گرم داشتیم اعتراضی نمی‌کردیم که چرا در گرمای جنوب یخ به دست ما نرسیده! وقتی فرمانده پتوی زبر برروی خود می‌کشید ما از پتوهای زبر خود خرده نمی‌گرفتیم. قطعا با انگشتر عقیق به دست کردن و بستن یقه نمی‌توان به مردم گفت مقاومت کنید. مدیران و مسوولان باید همانند شهید کاوه باشند که با دست تیر خورده‌ای که بر گردن آویخته بود در ارتفاعات در کنار بچه‌ها ماند و یک لحظه بچه‌ها را برای مداوا ترک نکرد. مدیران باید همانند شهید باکری باشند که پیشروی نیروهای خود بود و تن به خطر می داد. مدیران جامعه اسلامی باید تبلور اخلاق محمدی باشند؛ پیامبری که خداوند سبحان برای ترویج اخلاقیات وی را به پیامبری مبعوث کرد و به این مهم در قرآن اشاره کرد که اگر اخلاق نیکویی نمی داشتی مردم گردت جمع نمی شدند. اگر رئیس کارخانه ای زندگی ساده‌ای داشته باشد و به کارگرانش رسیدگی کند؛ کارگران با امیدواری کار می‌کنند. اصلاح سبک زندگی باید از مدیران و مسؤولان جامعه اسلامی آغاز شود در غیر این صورت نمی‌توان خواستار ترویج روحیه استقلال، امید و فرهنگ ایثار در جامعه بود.

چرا در عرصه روایت گویی دفاع مقدس کم کاری قابل توجهی وجود دارد؟

مافیا و فکری پشت این مساله خوابیده که مانع از ترویج روایت های دفاع مقدس می شود. پای کار نبودن برخی از مسوولین از همان آغازین روزهای دفاع مقدس و عدم برخورداری از فرهنگ عمل دو مؤلفه اصلی است که برخی مایل به نشر آثار دفاع مقدس نیستند. وقتی مسوولین با خودروهای چند میلیاردی برای افتتاح پروژه ای در بین مردم حاضر می شوند آیا می‌توان از آنها با چنین دنیا پرستی انتظار ترویج روایت ها و آموزه های دفاع مقدس را داشت؟ آیا متوجه می‌شوند که بسیاری از فرماندهان دفاع مقدس به دلیل دادن ماسک خود به سرباز زیر دستشان در حالی که خون از دهانشان می‌آمد شهید شدند؟ قطعاً این دسته از مسؤولان عامل عدم گسترش فرهنگ ایثار وشهادت در جامعه هستند و مانع از بازخوانی آموزه‌های مقاومت به مردم می‌شوند در حالی که غافل از این موضوع مهم هستند که مردم به دلیل آرامش کشور وتبعیت از مقام معظم رهبری و عدم اجازه دخالت به دشمنان و بیگانگان آنها را تحمل میکنند در غیر این صورت هیچ رودربایستی با کسانی ندارند که حقوق نجومی می گیرند وشهدا وایثارگران و مردم را فراموش کرده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.