مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به چند بیت از اشعار قیصر امین پور، توجه به فرهنگ دفاع مقدس، ایثار و ولایت‌مداری را منشور راهبردی دفاع مقدس دانست.

ولایت‌مداری منشور راهبردی دفاع مقدس است
به گزارش قدس آنلاین ؛ حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان پیش از ظهر امروز در مراسم معرفی و خوانش کتاب «ما افسانه نبودیم» که در مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: یکی از توفیقاتی که افسران دانایی و کتابداران داشتند این بود که در طول هفته دفاع مقدس بیش از 239 نشست کتابخوان و برنامه فرهنگی مرتبط با این هفته را در سطح استان برگزار کردند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تشکر از نویسنده کتاب«ما افسانه نیستیم» برای ثبت خاطرات شفاهی دفاع مقدس، اظهار کرد: ثبت خاطرات شفاهی دفاع مقدس کار بسیار بزرگی است چرا که تاریخ این دوران را نه تنها برای نسل امروز بلکه برای نسل‌ها آینده حفظ می‌کند و گنجینه‌ای برای نسل امروز و فردا است.

وی با بیان اینکه نسل امروز به معنای واقعی جنگ را درک نکردند گفت:  امثال من جنگ را درک نکردند چراکه در طول سال‌های جنگ، سن زیادی نداشتیم اما آنچه از روزهای جنگ خواندیم و شنیدیم، باعث شد، به کسانی که در مقابل دشمن ایستادند علاقه و ارادت داشته باشیم.

سبزیان با بیان اینکه این کتاب فرمایش مقام معظم رهبری را مبنا قرار داده است، گفت: رهبر انقلاب می‌فرمایند کشورهای غربی، افسانه‌های نداشته خود را به کتاب و فیلم تبدیل می‌کند و کم کم آن افسانه واقعی می‌شود اما ما واقعیت دفاع مقدس که سند ماندگاری است و می‌تواند افتخاری برای همه دوران‌ها باشد را نادیده گرفته‌ایم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به این آیه قرآن که چه بسا عده‌ کمی به اذن پروردگار در مقابل عده کثیری پیروز شوند، گفت: اتفاقاتی که دوران دفاع مقدس رخ داد آیه قرآن را برای ما تداعی کرد و به عینه این آیات را نشان داد.

وی در خصوص جلسات معرفی و خوانش کتاب گفت: بازنشر، اشتراک گذاشتن و انتقال سینه به سینه مطالب این جلسات، جامعه را برای ظهور امام زمان آماده می‌کند.

سبزیان با اشاره به چند بیت از اشعار قیصر امین پور، توجه به فرهنگ دفاع مقدس، ایثار و ولایت‌مداری را منشور راهبردی دفاع مقدس دانست.

دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، جنگ جهانی سوم بود 

در ادامه این جلسه مسؤول سازمان بسیج کارمندان و ادارات سپاه امام رضا (ع)، با بیان اینکه امروزه وظایفی بردوش ماست که باید به نحو احسن انجام دهیم، و با طرح این سوال که شاید بعضی‌ها بگویند دفاع مقدس یعنی چی؟ آیا جنگ، مقدس می‌شود؟ گفت: جنگ به هیچ وجه مقدس نیست اما ما در مقابل جنگی قرار گرفتیم که از نظر مدت، وسعت و هزینه‌ها از جنگ جهانی اول و دوم بزرگتر و بیشتر بوده است.

سید جواد کمالی افزود: شاید بتوان گفت دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، جنگ جهانی سومی بود که یک طرف آن ما و طرف مقابل، دیگر کشورهاوجود داشتند.

وی باتاکید بر اینکه باید در رابطه با هشت سال دفاع مقدس و مقایسه آن با سایر جنگ‌ها مطالعه کرد، اظهار کرد: اسم جنگِ ما را جنگ جهانی نگذاشتند، شاید ما در سازمان‌های بین المللی نتوانستیم وظایف‌مان را به نحو احسن انجام دهیم که به دنیا بگویم ما در جنگ جهانی سوم پیروز شدیم.

مسؤول سازمان بسیج کارمندان و ادارات سپاه امام رضا (ع)، با اشاره به کشورهایی همچون آلمان و ژاپن که بازنده‌های جنگ جهانی دوم هستند، خاطرنشان کرد: چرا آلمان، اروپایی‌ها را از خودشان نمی‌داند و می‌گویند پنج به اضافه یک؟ چرا نگفتند گروه شش؟ دلیل این است که آنها آلمان را به عنوان کشوری قدرتمند، به رسمیت نمی‌شناسند.

کمالی ادامه داد: کشورهای آلمان و ژاپن به معنای واقعی ارتش ندارند و به نوعی مستمعره آمریکا هستند.

وی تاکید کرد: درست است که ما در جنگ با عراق بیش از ۲۰۰ هزار شهید داشتیم اما متجاوزان هم در مقابل ما سه برابر کشته دادند.

مسؤول سازمان بسیج کارمندان و ادارات سپاه امام رضا (ع)، با بیان اینکه جنگ افراد بسیاری که قرار بود در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به ما کمک کنند را از ما گرفت، افزود: نمونه آن گروه تروریستی بود که به پشتیبانی آمریکا هزار نفر از از مردم را به شهادت رساند و حتی بعد قطعنامه ۵۹۸ قصد داشتند با منافقین تهران را یک هفته‌ای بگیرند اما نتوانستند.

 گفتنی است؛ کتاب «ما افسانه نبودیم» خاطرات سیدرضا رسول‌زاده طباطبایی از دوران هشت سال دفاع مقدس بوده و در این کتاب سیّدرضا رسول‌زاده طباطبایی یکی از سربازان و رزمندگانی است که سال‌های جوانی‌اش را در میدان جنگ سپری کرده ولی به قول خودش، او و هم‌رزمانش یک فرق اساسی با دیگر سربازان دنیا دارند.

او می‌گوید: «اگر تمام دنیا برای دفاع از آرمان‌های ملّی‌شان در صحنهٔ نبرد حاضر می‌شوند، ما برای اعتقاداتمان ایستادیم، جنگیدیم و جان دادیم تا توانستیم به دنیا ثابت کنیم که با دست خالی هم می‌شود جنگید؛ اگر خدا کنارمان باشد. ما خدا را در لحظه‌های سخت و تلخ و شیرین دفاع مقدّس، با تمام وجود حس کردیم».

سیّدرضا طباطبایی حالا یکی از پیشکسوتان خراسانی دفاع مقدّس است. او عَلَم روایت‌گری را به دوش گرفته و هر کجا که عدّه‌ای را جمع می‌بیند، برایشان از سال‌های عاشورایی دفاع مقدّس و خاطرات آن روزها می‌گوید.

این کتابی،حاصل تدوین بیش از ۴۰ ساعت مصاحبه با ایشان است.

فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.