دستیار رئیس سازمان فضایی در امور توسعه زیرساخت‌های ترویجی فضایی گفت: پارک موضوعی آسمان رضوی با توجه به ظرفیت‌های شهر مشهد می‌تواند به عنوان اولین پارک موضوعی فضایی با مفاهیم اسلامی در جهان اسلام مطرح شود.

پارک موضوعی فضایی در مشهد احداث می‌شود
به گزارش قدس آنلاین ، محسن قندی امروز در دیدار با استاندار خراسان رضوی در دفتر استاندار، اظهار کرد: توسعه کسب و کارها با سرریز فناوری فضایی می‌تواند در حوزه‌های مختلف مطرح و همچنین در حوزه گردشگری تعریف شود.

وی در خصوص دسته‌بندی پارک‌های فضایی، گفت: یک مورد پارک بر اساس عظمت‌های هسته‌ای مبتنی بر آیات تحت عنوان پارک آسمان رضوی مشهد دسته‌بندی شده است. ظرفیتی در کشور تحت عنوان آسمان شفاف و پرستاره است که بخش شرقی، جنوب شرقی و شمال شرقی کشور ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد پارک‌های نجومی هستند که شناسایی شدند.

قندی افزود: دسته دیگر پارک‌‎های با تم علمی فضایی بوده که در عموم شهرها قابلیت دارد و در دنیا بسیار مطرح است، سال شکوفایی آن‌ها نیز سال 2022 خواهد بود. ما زمینه فضایی نیز داریم که زمینه بکری است و با توجه به ظرفیت آن پارک‌های طبیعت‌گردی نیز می‌تواند در کنارش ایجاد شود. سال 2021 و 2022 سال شگوفایی گردشگری فضاپایه است.

دستیار رئیس سازمان فضایی در امور توسعه زیرساخت‌های ترویجی فضایی بیان کرد: در سند جامع توسعه هوا و فضای کشور شناخت عظمت و نظم حاکم بر جهان تاکید شده و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز روی این موضوع تاکید دارد که از طریق بحث فضایی بتوان عظمت‌های هسته‌ای را ترویج و معرفی کرد.

ایسنا

وی عنوان کرد: برای پارک آسمان رضوی نقاط مختلف شهر را ارزیابی کردیم در نهایت نقطه‌ای که انتخاب شد در مجموعه‌ای تحت عنوان پارک علم و فناوری عالم آل محمد(ص) است که روبه‌روی ترمینال مشهد قرار دارد. با توجه به ارزیابی‌هایی که انجام دادیم فضایی نیاز بود که در ارتفاع و بلندی قرار گیرد و به حرم نیز اشراف داشته باشد و این فضا تحت عنوان پارک آسمان رضوی است.

قندی ادامه داد: فاز اول مشاهده اجرام آسمانی و مفاهیم قرآنی آسمان‌ها است و به مجموعه حرم رضوی دید دارد که به صورت مجازی به فضای اصلی اضافه شده و تبدیل مفاهیم قرآنی در قالب نظاره آسمان‌ها به فرم تبدیل می‌شود. این فضا یک هکتار بوده و 10 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد. فاز اول 6 تا 8 ماه طول می‌کشد. فاز دوم پارک حفاظت از آسمان بوده که بر اساس مجازی‌سازی ماجرای محافظت از آسمان بعد بعثت رسول الله در سوره حجر است. مفاهیم قرآنی حفاظت از آسمان به فرم تبدیل می‌شود و فضای تعاملی در این محیط است. این فضا در دامنه جنوبی شکل می‌گیرد، فضای 5 هکتاری و نیازمند سرمایه‌گذاری 20 میلیارد تومانی است.

دستیار رئیس سازمان فضایی در امور توسعه زیرساخت‌های ترویجی فضایی اضافه کرد: فاز سوم پارک تجربه‌های فضایی بوده که شبیه‌سازی فضا، تجربه‌‎های فضایی با ابزارهای خاص، ماکت‌سازی و تجربه بی‌وزنی است. این فضا در دامنه شمالی به مساحت 3 هکتار و با سرمایه‌‎گذاری 40 میلیارد تومان است. فاز چهارم که در بلندمدت تعریف شده، مجموعه تسبیح ستارگان و متشکل از 25 نیم‌کره است که سیر خلقت و تغییر آسمان‌ها از گذشته تا آینده را بر اساس آیات و روایات تبیین می‌کند که در بخش مجموعه مرکزی پارک علم و فناوری عالم آل محمد(ص) قرار می‌گیرد. این فاز 10 هکتار بوده و نیاز به 53 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.