فرش دستبافت ایرانی، هنر دیرینه‌ای که می توان اثر هنری منحصر به فرد و باارزش را در تار و پودش مشاهده کرد.

۸۰ درصد فرش دست باف خراسان رضوی صادراتی است

به گزارش قدس آنلاین ،  فرش دستباف به عنوان یکی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی کشورمان، هنر و دست بافته‌ای که حاصل تلاش، رنج و آرزوی قالیبافانی است که به امید فراهم شدن معیشت و رزق خانواده خود، در سرمای زمستان و گرمای طاقت فرسای تابستان، ساعات بسیاری برپای دار قالی نشسته‌اند.

فرش دستباف، تاریخی کهن در خراسان رضوی دارد و همواره نام این سرزمین با تار و پود، نقش و رنگ زیبا و منحصر به فرد فرش عجین بوده چنانکه امروزه نیز نام فرش خراسان را در طرح‌ها و نقش‌های جدید می‌توان از گوشه و کنار جهان شنید.
باید به این مساله توجه کرد که اقتصاد کشور ما به دلیل اتکا به نفت خام اقتصادی تک محصولی محسوب می‌شود و برای رهایی از این موضوع می‌توان در زمینه صادرات غیر نفتی و توسعه آن گام های موثری برداشت و  از آنجایی که نفت سرمایه‌ای تمام شدنی است، تولیدات صنایع دستی به عنوان فرآورده‌های صادراتی بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.
هادی مخملی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دست باف خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  با اشاره به اینکه ظرفیت های زیادی در بخش تولید فرش در خراسان رضوی وجود دارد،گفت: قالیبافان و کارآفرینان حوزه فرش دستباف خراسان رضوی تاکنون به موفقیتهای زیادی در عرصه تولید و صادرات دست یافته اند و در صورتی که نهادهای دولتی آنان را همراهی کنند موفقیتهایشان در این بخش نیز بیشتر خواهد شد. 
گره مشکلات بر تار و پود صنعت فرش دستباف/ ۸۰ درصد فرش دستباف خراسان رضوی صادراتی است
او با اشاره به اینکه ۸۰ درصد فرش دستباف خراسان رضوی صادراتی است، تصریح کرد: فرش دستباف در استان از ظرفیت بالایی برخوردار است به طوری که  ۲۰ درصد باقی مانده از این ظرفیت به مصرف داخلی در کشور اختصاص پیدا می کند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دست باف خراسان رضوی در خصوص مشکلات بوجود آمده بر سر راه صنعت فرش دستباف استان، گفت:  فرار سرمایه‌ها از حوزه فرش دست باف یکی از مشکلاتی است که لازم است با ایجاد انگیزه‌هایی شرایط بازگشت آن‌ها را فراهم کنیم.
مخملی افزود: تأمین مواد اولیه تولید فرش دست باف و پرداخت نشدن سهم دولت از بیمه تامین اجتماعی نیز از جمله گرههایی است که تنها با دست دولت گشوده می شود و می تواند مشکلات قالیبافان و تولید کننده را مرتفع سازد.
او با اشاره به اینکه در رابطه با فرش دستباف ایرانی باید استراتژی همه جانبه ای را دنبال کرد، تصریح کرد: درک بازار و ارتباط مستقیم با مصرف کننده در این صنعت می تواند گامی مثبت برای توسعه فرش دستباف ایرانی باشد؛ زمانی که بتوانیم طرح های بروز و مطابق با سلیقه مشتریان داخلی و خارجی را ارائه کنیم این صنعت رونق افزون پیدا خواهد کرد.
گره مشکلات بر تار و پود صنعت فرش دستباف/ ۸۰ درصد فرش دستباف خراسان رضوی صادراتی است

 شهرک فرش در مشهد به زودی کلنگ زنی می شود

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دست باف خراسان رضوی گفت: به منظور اعتلای این صنعت  و توسعه بازار برای اولین بار در کشور، در مشهد شهرک تخصصی و یک مرکز آموزش فرش دست باف  ایجاد می شود که  مجوزهای لازم گرفته شده و در انتظار حضور یک سرمایه‌گذار و همچنین همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه ای هستیم.
مخملی با بیان اینکه حوزه تولید فرش دست باف یک حوزه تخصصی است،  ادامه داد:  باید کارهای این حوزه به فعالان همین صنعت واگذار شود، اتحادیه هم به‌عنوان صنف متولی حمایت خواهد کرد.
باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.