معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران گفت: سه ماهواره در ۶ ماهه دوم سال تکمیل می‌شوند که دو ماهواره سنجش از دور هستند و قرار است در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار گیرند، یک ماهواره نیز مخابراتی بوده که در مدار ۲۵۰ کیلومتری قرار خواهد گرفت. پارس ۱ و ظفر سنجش از دور و ناهید مخابراتی هستند.

تکمیل ماهواره‌های پارس ۱، ظفر و ناهید در نیمه دوم سال

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی براری امروز در دیدار با استاندار خراسان رضوی در مشهد  اظهار کرد: یک دهه است که دغدغه نظام توسعه و رونق اقتصادی بوده و گفتمان انقلاب اسلامی در این راستا اقتصاد مقاومتی است، مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی در استان خراسان رضوی جاری بوده و تمام تلاش استاندار این است که با کمک همه ارکان نظام توسعه استان با سرعت پیش رود.

وی با بیان اینکه هدف ما از امروز کمک به توسعه اقتصاد استان و به عنوان مهم‌ترین دغدغه ما است، عنوان کرد: ما اقتصاد فضا داریم که در یک دهه گذشته بیش از ۱۳۹ درصد رشد داشته، رشد اقتصاد فضا در دنیا ۱۳۹ درصد و متوسط اقتصاد دنیا ۱۹.۴ درصد بوده که در نتیجه اقتصاد فضا بیش از ۶.۵ درصد اقتصاد دنیا رشد داشته است، هدف ما در استان این است که این اقتصاد را در استان برای کارآفرینان، افراد خلاق، دانشگاهیان و مدیران استان تبیین کرده و تلاش کنیم سهم استان را به اقتصاد فضا پیوند دهیم.

براری افزود: تمام تلاش ما این است که این اقتصاد رو به رشد، استراتژیک و مبتنی بر فناوری هایتک را توسعه دهیم. اگر نتوانیم فناوری‌های پیشرفته را مدیریت کنیم، عدم استفاده از فناوری‌های پیشرفته منتج به استعمارزدگی می‌شود، امیدواریم کمک ناچیزی به کار ارزشمند مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی استان باشد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ما سه قلمرو زمین، هوا و فضا داریم، تصریح کرد: ۸۲ کیلومتر به بالا فضا اطلاق می‌شود، در همه کشورها سازمانی متولی حوزه فضا وجود دارد، در کشور نیز آژانس فضایی داریم که متولی حوزه فضا بوده و علاوه بر آن شورای عالی نیز وجود دارد که رئیس‌جمهرو به عنوان رئیس شورا و رئیس سازمان به عنوان دبیر شورای عالی فضا هستند.

در عرصه فضایی جزو ۹ کشور اول دنیا هستیم

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در سال ۸۵ تا ۹۴ برنامه ۱۰ ساله اول فضایی را داشتیم که در این یک دهه به توفیقات بسیار خوبی دست یافتیم، به طوری که امروز صاحب اقتدار علمی و فناوری در عرصه فضا در منطقه هستیم و توانستیم جزو ۹ کشور اول دنیا باشیم. در این ۴۰ ساله با انواع محدودیت‌ها و تحریم‌ها روبه‌رو بودیم اما متخحصصان ما در این مدت توانستند به این سطح برسند.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم اقتدار علمی را به اقتدار اقتصادی در عرصه فضا تبدیل کنیم. متخصصان ما با توان و دانش بومی توانستند بر این فناوری تسلط پیدا کنند، به طوری که می‌توانیم با طراحی و ساخت ماهواره، پایگاه پرتاب، پرتاب‌گر، ایستگاه کنترل و هدایت ماهواره‌ها و ایستگاه دریافت داده‌های ماهواره‌ای قدرت و پردازش تحلیل ماهواره‌ای را کسب کنیم. از سال ۸۷ با پرتاب ماهواره امید به این جایگاه رسیدیم و اکنون نیز تنها ۱۲ کشور دنیا دارای این چرخه فناوری فضایی هستند.

براری بیان کرد: همواره مسئولان ارشد نظام و مقام معظم رهبری تاکید دارند که باید به فضا دست پیدا کنیم، مهم‌ترین برنامه سازمان ما توسعه زیرساخت‌های فضایی است تا بتوانیم در فضا حضور داشته و با استفاده از ظرفیت فضا به به کشورمان خدمات داده و باعث توسعه کشور شویم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه دو مدار در برنامه ما قرار دارد که مدار ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر و مدار ۳۶ هزار کیلومتر است، عنوان کرد: سال گذشته پرتاب ماهواره داشتیم و برای اینکه آن را در مدار ۵۰۰ کیلومتر قرار دهیم تمام مراحل موفقیت‌آمیز بود اما چند ثانیه کم آورد. تلاش می‌کنیم بتوانیم مدارهای خود را تکمیل کنیم.

سه ماهواره در حال تکمیل شدن است

رئیس سازمان فضایی ایران اضافه کرد: امسال سه ماهواره ما در حال تکمیل شدن است. در ۶ ماهه دوم سال این سه ماهواره تکمیل می‌شود که دو ماهواره سنجش از دور هستند و قرار است در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار گیرند، یک ماهواره نیز مخابراتی بوده که در مدار ۲۵۰ کیلومتری قرار خواهد گرفت، متخصصان ما شبانه‌روز کار می‌کنند تا هماهنگی با وزارت دفاع برای پرتاب و قرارگیری در مدار انجام شود. پارس ۱ و ظفر سنجش از دور و ناهید مخابراتی هستند.

وی با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌ها اولویت اول ما بوده امام مهم‌ترین بحث این است که مجبوریم برای ثبات توسعه فناوری فضا و شکل‌‎گیری صنعت آن، بازار را توسعه دهیم، تصریح کرد: این صنعت، گران بوده و مستلزم توسعه بازار است. مهم‌‎ترین راهبرد ما بسترسازی و ورود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. در دنیا ۷۶ درصد بخش فضایی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، در حال حاضر با ۱۴ تا ۱۵ هلدینگ بزرگ اقتصادی جلسه داریم تا با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی بتوانیم این صنعت را نهادینه کنیم. مهم‌ترین دغدغه دولت نیز تسهیلگری و رفع موانع برای ورود سرمایه‌‎گذار است، بنابراین برای اینکه بستر برای بخش خصوصی فراهم شود، باید بازار شکل بگیرد و باید این بازار را بالفعل کنیم.

برنامه ما برای استان توسعه اقتصادی و فرهنگی است

براری گفت: ما قصد داریم در زمینه دو پکیج در استان فعالیت کنیم که یکی توسعه اقتصادی و دیگری توسعه فرهنگی استان است. در توسعه اقتصادی بررسی‌هایی داشتیم. یکی از ظرفیت‌های ارزشمند استان حوزه کشاورزی بوده که با انواع چالش‌ها مواجه است. تقریبا ۲ میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار زمین قابل زراعت و باغداری در استان وجود دارد که ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار تولید صورت می‌گیرد و ۹۰۰ هزار هکتار حوزه زراعی است، با استفاده از ماهواره‌ها می‌توانیم به افزایش اقتصاد کشاورزی کمک کنیم.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: ماهواره‌ها روزانه پایش می‌کنند و ما می‌توانیم تمام گزارش محصولات استان را بدهیم. در زمینه تنوع محصولات، بیمار یا سالم بودن آن‌ها، استخراج منحنی رشد گیاه برای آبیاری و کود زمین، افزایش تولید، کاهش هزینه، مدیریت مناسبت‌تر زمین، زمان آبیاری زمان برداشت و حوزه‌های دیگر می‌توانیم اطلاعات داده و به کشاورزی کمک کنیم.

رئیس سازمان فضایی ایران افزود: در یک پایلوت ۴ میلیارد تومان به مصرف سموم کمک کردیم. یکی از مشکلات محصولات کشاورزی این است که از کود و سم بهینه استفاده نکرده و آن را مدیریت نمی‌کنیم. می‌توانیم با استفاده از داده‎های ماهواره‌ای کمک کنیم و اطلاعات خوبی به کشاورزان دهیم تا بتوانیم اقتصاد کشاورزی را توسعه دهیم. برنامه ما دو ساله است و امیدواریم تا پایان دولت تکمیل شود.

وی ادامه داد: آقای رحمانی‌فضلی منبع برآورد سیل تمام استان‌ها را بر عهده حوزه فضایی گذاشتند و به نقل از خودشان مطرح شده که این مساله۱۵۰ میلیارد تومان توانسته صرفه‌جویی ایجاد کند. ساخت و سازهای غیر مجاز، آخرین تغییرات جنگل و منابع طبیعی، جنگل‌خواری و آتش‌سوزی را نیز می‌توانیم رصد کنیم.

براری بیان کرد: امروزه پارک‌های گردشگری و علمی در دنیا در توسعه فرهنگی بسیار تاثیر دارند. امروزه پارک‌های فضایی، علمی و فناوری‌های جدید می‌تواند به ارتقای جامعه کمک کند. سال ۲۰۲۲ اوج شکوفایی این پارک‌ها است. ما در تلاش هستیم با همکاری استان و آستان قدس رضوی زمین برای پارک منحصر به فردی را ایجاد کنیم که موجب جذب زائر و گردشگر باشد و زمان ماندگاری را ارتقا دهد.

معاون وزیر ارتباطات در خصوص ایجاد ایستگاه ماهواره‌ای چناران، تصریح کرد: ایجاد یکی از ایستگاه‌های ماهواره‌ای در چناران را شروع کردیم و در تلاشیم تا پایان سال ایستگاه فضایی چناران به ایستگاه‌های ملی ما اضافه شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.