درایام هفته دفاع مقدس قرار داریم ، روزهایی که یادآور حماسه سازی دلاورمردان روزهای سخت کشورمان در تقابل با دشمنانی بود که پشت به پشت صدام بعثی داده بودند تا ایرانیان را کمر بشکنند. اما درمحاسبات آنها یک نکته مغفول مانده بود، یعنی جوانانی که با عشق به میهن با ندای مقتدایشان لبیک گفته و درمقابل دشمنان با نثار جان ایستادند تا شکستی بزرگ را آنان وحامیانشان تحمیل کنند.

سرمایه گذاری در گردشگری خراسان رضوی؛ موافقت دولت، مخالفت بخش خصوصی/ چرا همه میخواهند درمشهد هتل بسازند؟/آمار درستی از گردشگری استان وجود ندارد

اما امروز درحالی 40سال از انقلاب میگذرد که باردیگر دشمن چنگ ودندان تیز کرده و به جنگ ایران وایرانیان آمده است ، با این تفاوت که این بار بخش دیگری از کشورمان را هدف گرفته و میخواهد با فلج کردن اقتصاد و تحت فشارقرار دادن زندگی مردم ، ایران را به زانو دراورد.

دقیقا به همین دلیل بود که از سالها قبل مقام معظم رهبری با نامگذاری سالها و همچنین سخنرانیها و رهنمودها بر تغییر و تجهیز زیرساختها تاکید داشتند، ایشان از مسوولان خواستند تا اقتصاد مقاومتی را اولویت کاری خود قرار دهند تا کشور درمقابل هجمه های احتمالی دشمنان بیمه شود. شاید اگر بیانات رهبری به صورت جدی دردستور کار دولت و سایر دستگاههای مسوول قرار میگرفت امروز هم مانند سالهای دفاع مقدس پیروز میدان بودیم .

بهرحال اکنون کشورمان درجنگ اقتصادی با دشمنان قسم خورده قرار گرفته است ؛ امروز تحریمها ابزار جنگی دشمن و رونق تولید سلاح ایران برای مقابله با دشمنان است . تولید شامل بخشهای مختلف اقتصادی میشود از کشاورزی تا صنعت، از نرم افزار تا علم و...

باید درنظر داشت که هرشهری ، روستایی ویا منطقه ای در کدام بخش تولیدی دارای زیرساختها و امکانات است وبه اصطلاح آمایش سرزمینی از تولید داشت تا بتوان رونق را به توجه به شرایط وساختارهای لازم  و موجود رونق بخشید.دراین میان اما نباید از توسعه گردشگری غافل شد ، صنعتی که هم میتواند رونق بخش تولید باشد و هم پیشران توسعه اقتصادی. دراین میان مشهد مقدس و خراسان رضوی دارای تمام زیرساختهای لازم برای رونق وتوسعه گردشگری که البته شاید مغفول واقع شده باشد.

*** ۱۳۰ فرصت گردشگری در ۱۲۰ نقطه خراسان رضوی

درهمین خصوص ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از شناسایی شناسایی ۱۳۰ فرصت گردشگری در ۱۲۰ نقطه این استان خبر میدهد و میگوید: این ۱۳۰ فرصت زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری ۱۶۰۰ میلیارد تومان در ۲۸ شهرستان است که ۲۰ شهرستان از زیرساخت‌های کامل برخوردار هستند و گردشگر و مسافر می‌تواند به این شهرستان سفر کند، ۸ شهرستان با کمبود زیرساخت مواجه است که ۳۵ میلیارد تومان هزینه می‌تواند زیرساخت‌های آن‌ها را کامل کند و به سطح آن 20 شهرستان برسند.

ابوالفضل مکرمی‌فر خاطرنشان کرد: در این مطالعات سود سرمایه‌گذار را تضمین کردیم و تمام حساسیت‌ها و آنالیز اقتصادی سود سرمایه‌گذار را تضمین می‌کند. در صورت تحقق سرمایه‌گذاری برای 19 هزار و 480 نفر شغل ایجاد خواهد شد. مهم‌ترین نکته این است که این فرصت‌ها، فرصت‌های تاریخی، طبیعی، گردشگری و ورزشی هستند که مغفول ماندند یا مورد کم‌توجهی قرار گرفتند. باید ماندگاری زائری که به مشهد مشرف می‌شود به صورت ترکیبی یعنی زیارت و بازدید از طبیعت، تاریخ و فرهنگ باشد و از حدود ۳ روز به ۸ یا ۹ روز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه ضعف ما در بخش توزیع گردشگر، اطلاع‌ رسانی است، عنوان کرد: این اطلاع‎رسانی فرابخشی است، تنها منوط به سازمان ما نیست اما ما نیز در این بخش حضور داریم، اطلاع‌رسانی‌های ما محدود است، حتی در مشهد ۴۰۰ اثر داریم که ۱۶۰ اثر ثبت ملی و بقیه شناسایی شده و این آثار تاریخی قابل بازدید هستند.

***مخالف ایجاد تاسیسات اقامتی جدید

درحالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از شناسایی 130 فرصت سرمایه گذاری گردشگری خبر میدهد که یک مقام بخش خصوصی درمقابل این اظهارات موضع گیری میکند .  رئیس جامعه هتل‌داران خراسان رضوی گفت: ما با به وجود آمدن تاسیسات اقامتی جدید و سرمایه‌گذاری در این موضوع مخالف نیستم اما توزیع سرمایه‌گذاری‌ها از نظر منطقه‌ای و نوع تاسیسات به درستی صورت نمی‌گیرد. در مشهد سرمایه‌گذاران، گردشگری را صرفا اقامت می‌بینند، در حالی که این حوزه بسیار گسترده است.

امیر سزاوار اظهار کرد: در کشور و حتی مشهد طرح جامع گردشگری نداریم، باید این طرح برای کشور مخصوصا خراسان تهیه شود که در این طرح مشخص خواهد شد که نیاز فعلی و تعداد مراکز اقامتی در شهر چقدر است.

وی با بیان اینکه ما با به وجود آمدن تاسیسات اقامتی جدید و سرمایه‌گذاری در این موضوع مخالف نیستم، عنوان کرد: توزیع سرمایه‌گذاری‌ها از نظر منطقه‌ای و نوع تاسیسات به درستی صورت نمی‌گیرد. اگر تنها در یک رشته خاص گردشگری متمرکز شدیم، گردشگری استان ضربه خواهد خورد. در مشهد سرمایه‌گذاران، گردشگری را صرفا اقامت می‌بینند، در حالی که این حوزه بسیار گسترده است و جاده‌سازی، ایرلاین، تاسیسات ورزشی و توریسم سلامت را نیز شامل می‌شود. توزیع باید درست صورت گیرد.

سزاوار افزود: در برخی مناطق جاذبه‌های خوبی وجود دارد، اما به علت نبود مرکز اقامتی مناسب از این مناطق بازدید نمی‌کنند. افرادی که می‌خواهند وارد حوزه سرمایه‌گذاری شوند، با متخصصان مشورت کنند. ما در مشهد ۱۳ هتل ۵ ستاره داریم در حالی که 65 هتل یک‌ستاره و 64 هتل دوستاره داریم. همه تصور می‎کنند باید هتل 5 ستاره بسازند، در حالی که ظرفیت هتل‌های ۵ ستاره ما خالی بوده و ظرفیت اشغال 13 هتل ما به ۵۰ درصد نمی‌رسد، اما در 6 ماهه اول سال هتل‌های یک ستاره ما درصد اشغال بالایی داشتند، بنابراین توزیع سرمایه درست انجام نشده است.

وی اضافه کرد: ما با سرمایه‌گذاری مخالف نیستیم به شرط اینکه برنامه‌ریزی شده، علنی و بر اساس طرح جامع باشد. نیاز شهر مشهد بیشتر از این خواهد بود، اما در کنار آن سایر حوزه‌های مرتبط نیز باید رشد داشته باشد. چطور ممکن است مراکز اقامت افزایش یابد اما ایرلاین، خطوط راه‌آهن و جاده مناسب نداشته باشیم؟

***اطلاعات درستی از گردشگران نداریم  

درهمین حال به نظر میرسد که هنوز آمار واطلاعات درستی از گردشگری خراسان رضوی وجود ندارد که بتوان بر اساس آن برنامه ریزی و سرمایه گذاری ها را بر این اساس بین بخشهای مختلف ومورد نیاز تقسیم کرد.شاید به همین دلیل هم هست که رییس جامعه هتلداران با سرمایه گذاری جدید مخالفت میکند.

درهمین راستا ، یوسف بیدخوری اظهار کرد: به دلیل عدم وجود برنامه آماری پیش‌بینی سازمان جهانی جهانگردی و سیستم ماهواره‌ای برای ثبت اطلاعات گردشگران خارجی، ابهاماتی در خصوص گردشگران خارجی وجود دارد و بیشتر آمارها بر اساس مبادی ورودی استان و واحدهای اقامتی است.

وی افزود: اکثر گردشگرانی که به استان ما وارد می‌شوند، عراقی هستند. بر اساس آماری که دریافت کردیم، 402 هزار و 867 نفر عراقی در طول این مدت به استان سفر کردند و گردشگران خارجی درصد اشغال بسیار خوبی را در واحدهای اقامتی ما به خود اختصاص می‌دهند. در سال ۹۷،  ۱۶ درصد ظرفیت واحدهای هتلی را خارجی‌ها به خود اختصاص دادند که امسال به ۲۰ درصد رسید. هتل‌آپارتمان‌ها از ۲۹ درصد به مرز ۴۰ درصد رسیده و در مهمان‌پذیرها از ۳۱ به ۳۹ درصد افزایش یافته است.

***نقش گردشگری در رونق تولید

این همه درحالی است که دبیر کمیسیون گردشگری خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: گردشگری در جهان کنونی رویکردی اقتصاد محور دارد و از منابع عمومی درآمدزایی و اشتغال به شمار می‌آید، بنابراین نگاه به صنعت گردشگری به عنوان پیشران توسعه پایدار و رونق تولید امری مهم است.

سمیه محمودی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های فوق‌العاده صنعت گردشگری استان خراسان به ویژه مشهد یکی از راهکارهای اساسی در بهبود کسب و کار و چه بسا تنها راه‌کار موجود است.

دبیر کمیسیون گردشگری خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: این کمیسیون برخی از اهداف را جهت بهبود وضع اجتماعی و اقتصادی ترتیب داده است که یکی از آن‌ها بستر سازی به منظور استفاده از ظرفیت فعالان بخش غیر دولتی، با هدف سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری و صنایع دستی و ایجاد فرصت‌های جدید است.

محمودی خاطرنشان کرد: ارتقا سطح مهارت اعضایی که به این کمیسیون می‌پیوندند، کمک به استیفای حق قانونی اعضاء، اجرای طرح‌های بهبود و توسعه گردشگری و صنایع‌دستی، شتاب‌دهی و شبکه سازی عرصه گردشگری و اقتصاد صنایع دستی و هم‌چنین پیوند سیستم سنتی گردشگری به تکنولوژی‌های جدید، فناوری‌ها و صنعت آی تی از دیگر برنامه‌های این کمیسیون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.