زنجان- مسئولین شرکت آب منطقه ای  استان زنجان در جریان بازدید خبرنگاران از سد مراش به انتقادات مطرح شده در خصوص احداث سد مراش پاسخ دادند.

۱۲۲ روستای منطقه ماهنشان از آبرسانی با تانکر نجات پیدا می کنند

به گزارش خبرگزاری قدس آنلاین:علی عباسی مدیر بهره برداری تاسیسات آبی  شرکت آب منطقه ای استان زنجان در جریان بازدید خبرنگاران از سد ایالو و مراش در مورد انتقادات صو ت گرفته  در خصوص احداث سد مراش گفت: منطقه انگوران جر فقیرترین مناطق زنجان به لحاظ منابع آبی است وفاقد دشت وآبخوان است و آب زیر زمینی آن محدود است.

 عباسی با تاکید بر اینکه  سد مراش دارای مجوز است گفت: در صورتی که این سد دارای مجوز نبود جز مصوبات دولت و مجلس قرار نمی‌گرفت.

وی با اذعان به اینکه آب ماهنشان  تحت تاثیر رودخانه قزل اوزن است گفت:این آبها تحت تاثیر بارش ها است  و متاسفاته در منطقه انگروزان آب زیر زمینی نداریم .

عباسی با اذغان به اینکه آبهای زیر زمینی میراث ما برای آیندگان  است گفت: این تفکر غلطی است که بجای استفاده از آبهای سطحی ازآبهای زیر زمینی استفاده کنیم.

 وی خاطر نشان ساخت: هر فعالیت انسانی محیط زیست  را تحت تاثیر قرار می دهد و سد هم ازاین قانون مستثنی نیست .

حبیب افشاریان مشاور سد مراش نیر در ادامه  با بیان اینکه در این منطقه سفره های آب زیر زمینی وجود ندارد و تامین  آب روستاهای صعب العبور  به سختی و با کیفیت پایین صورت می گیرد افزود:در قاموس صنعت آب نیست جایی که می توانیم  سیلابها را مهار کنیم  از آبهای زبر زمینی استفاده کنیم.

افشاریان  اظهارداشت:مراش به دلیل محدودیت منابع  طبق برنامه زمان بندی حرکت نکرد و در صورت تامین به موقع اعتبارات سال ۱۴۰۲وارد مدا ر خواهد شد.

وی یاد آور شد:با بهره برداری از سد مراش  ۱۲۲ر وستا ی منطقه که در تابستان ها با تانکر آبر سانی می شوند از این سد استفاده خواهند کر د.

افشاریان با یادآوری این موضوع که  مجوز نهایی به هیچ طرحی داده نمی شود گفت: سد مراش مجوز زیست محیطی را اخذ کرده و مجوز طرح اجرای طرح بلا مانع اعلام شده است.

وی با بیان اینکه آب سد مر اش یکی از با کیفیت تر ین آبها ست ادامه داد:بهر حال این آب سطحی است و وقتی برای بهره برداری در نظر گرفته می شود باید ملزوماتی برای آن در نظر گر فته شود.

این مسئول از احداث  تصفیه خانه آب طبق روال سد های دیگر خبرداد و گفت:آب سد به لحاظ دارا بودن فلزات سنگین از سه شاخه سد نمونه  آب ارزیابی شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص میزان اعتبار پیش بیتی شده به این سد و تعداد تملکات صورت گرفته گفت: تاکنون  ۱۶۷میلیاردو۷۰۰ میلیون تومان هزینه شده و  و اعتبار مور د نیاز برای تکمیل سد ۳۲۰میلیا رد تومان است.

افشاریان در ادامه یادآور شد: در ماهنشان ۶۰ روستا با تانکرآبرسانی می شود و آب مورد نیاز روستاییان در منطقه دندی  بدون تصفیه و تنها با کلر زنی تامین می شود.

وی خاطر نشان ساخت:  آب سد برای تامین آب شرب ،تامین حق آبه های زیست محیطی  و تامین اب صنعت است  ودر منطقه انگوران  نیاز مبرم  به مدیریت آبهای سطحی و احداث این سد داریم .

 افشاریان در توضیح بیشتر به سوال خبرنگار ما ادامه داد:آب سد برای تامین آب شرب به میزان  ۴ میلیون متر مکعب  و ۲/۵ میلیون متر مکعب در بخش صنعت مصرف خواهد شدو توسعه کشاورزی نداریم.

مشاور سد مراش خاطر نشان ساخت :از ۱۴۸ منزل مسکونی در روستای مراش  ـ۳۹ تا با قی مانده ، ۱۶ خانه  مخروبه است و۲۳ خانه نیز در صورت تخصیص اعتبار تملک خواهد شد و به محض تامین اعتبار جابجا خواهند شد.

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان  نیز با بیان اینکه  با توجه به اینکه معدن سرب و روی انگوران نزدیک به این سد است،گفت: نمونه برداری های دایمی و پایش کیفی اب انجام  شده  و خوشیختانه  مشکلی در خصوص کیفیت آب سد وجود ندارد.

سید محمد شعاعی با اشاره به اینکه در بعضی نمونه ها فعل و انفعالاتی که در آب مخازن اتفاق می افتد کاهش دهنده غلظت پارامتر های آب است، افزود:آب سد مراش با وجود سختی برخی فلزات مشکلی ندارد.

 انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.