دبیر اجرایی دبیرخانه اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه جهان اسلام از برگزاری دوازدهمین نشست کارگروه ارشاد و خانواده این اجلاسیه در مشهد مقدس خبر داد؛ موضوع آن بررسی نقش و جایگاه آستان‌های مقدس ایران اسلامی در برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی پیرامون این اماکن متبرکه است.

بررسی آسیب‌های اجتماعی پیرامون اماکن متبرکه در حرم مطهر رضوی

محمدحسین مروج کاشانی/

دبیر اجرایی دبیرخانه اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه جهان اسلام از برگزاری دوازدهمین نشست کارگروه ارشاد و خانواده این اجلاسیه در مشهد مقدس خبر داد؛ موضوع آن بررسی نقش و جایگاه آستان‌های مقدس ایران اسلامی در برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی پیرامون این اماکن متبرکه است.

محمدحسن حاجی محمره با اشاره به اینکه این دبیرخانه در مرکز امور بین‌الملل آستان قدس رضوی مستقر و فعال است به خبرنگار قدس گفت: این نشست به میزبانی مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی، روز پنجشنبه چهارم مهر سال جاری و با حضور نمایندگان آستان‌های مقدس ایران اسلامی شامل: آستان‌های مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، حضرت احمد بن موسی الکاظم(ع) (شاهچراغ)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، مسجد مقدس جمکران، سازمان اوقاف و امور خیریه و نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت (بعثه مقام معظم رهبری) برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر نمایندگان آستان‌های مقدس ایران اسلامی در این کارگروه، رئیس سازمان فرهنگی و مدیر مرکز امور بین‌الملل آستان قدس رضوی به همراه سه نفر از کارشناسان مسائل اجتماعی از شهر مشهد به عنوان میهمان در این نشست حضور دارند.

محمره در بیان هدف از برگزاری این نشست گفت: بررسی نقش و جایگاه آستان‌های مقدس ایران اسلامی در برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی پیرامون این اماکن متبرکه مهم‌ترین هدف و دستور کار این نشست است.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه نخستین مواجهه یک زائر در مسیر تشرف برای زیارت آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه، محیط و جغرافیای پیرامونی آن‌هاست، با وجود تمامی فعالیت‌های ارزشمند این آستان‌های مقدس، زائر در بعضی موارد با فضای متفاوت و حتی متضاد مواجه می‌شود.

دبیر اجرایی این دبیرخانه اضافه کرد: منظورمان از جغرافیای پیرامونی، محیطی است که دارای آسیب‌های متعدد اجتماعی و فرهنگی است و بر کیفیت زیارت اثرگذار بوده و برای زائران مشکلات و مسائل متعددی را به وجود می‌آورد.

محمره ادامه داد: جدا از چرایی این مسئله، پرسش اساسی این است که نسبت آستان‌های مقدس با محیط پیرامونی و مجاورشان چگونه باید باشد؟

وی خاطرنشان کرد: این نشست به منظور بررسی همین موضوع و دستیابی به راهکارهای اجرایی و عملیاتی برای برطرف کردن همین مشکل برگزار می‌شود.

محمره همچنین به حضور مدیر مرکز قرآن کریم سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی به عنوان نماینده این آستان مبارک در نشست کارگروه قرآنی و فرهنگی اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: هجدهمین نشست این کارگروه نیز روز پنجشنبه چهارم مهر سال جاری در آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در شهر قم با حضور تمامی نمایندگان آستان‌های مقدس عضو این اجلاسیه در ایران اسلامی برگزار می‌شود.

محمره در بیان هدف از برگزاری این نشست افزود: بررسی موضوعاتی مانند طرح‌های شعرای مشایه (مشایه به معنای پیاده) در آستانه برگزاری همایش بین‌المللی پیاده‌روی اربعین حسینی، طرح جایزه بین‌المللی رضوان (ویژه مربیان قرآنی جهان اسلام)، دریافت نظرات اعضای این کارگروه در زمینه نقش آستان‌های مقدس ایران اسلامی در تحقق بیانیه رهبر معظم انقلاب در مورد گام دوم انقلاب، اعتباربخشی به مدارک قرآنی و فرهنگی آستان‌های مقدس و... از جمله اهداف برگزاری این نشست به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.