مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گفت: در یک سال گذشته تنها 100 مرکز پذیرش مسافر در مشهد تأییدیه ایمنی گرفته‌اند.

پلمب در انتظار 15 مرکز عمومی ناایمن مشهد

علــی محمــدزاده/

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گفت: در یک سال گذشته تنها 100 مرکز پذیرش مسافر در مشهد تأییدیه ایمنی گرفته‌اند.

آتشپاد دوم امیر عزیزی در نشست خبری روز گذشته به مناسبت هفته ایمنی و روز ملی آتش‌نشانی افزود: هم اکنون بسیاری از اماکن دولتی و مکان‌هایی که در آن‌ها تجمع انسانی شکل می‌گیرد یا فاقد تأییدیه ایمنی هستند و یا برای تمدید تأییدیه اقدامی نکرده‌اند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره وضعیت ایمنی خانه‌مسافرهای مشهد اظهار کرد: به دلیل گستردگی شهر و پراکندگی این مراکز امکان شناسایی و اقدام مستقیم از سوی کارشناسان آتش‌نشانی نیست اما در یک سال گذشته 375 درخواست صدور تأییدیه ایمنی برای مراکز اقامتی به آتش‌نشانی ارسال شده که از این تعداد حدود 100 مرکز موفق به اخذ تأییدیه شده‌اند و مابقی موارد به دلیل داشتن نواقص رد شده است.

• شناسایی ۱۵ ساختمان و مجتمع پرخطر در مشهد

وی با اشاره به شناسایی ۱۵ ساختمان و مجتمع پرخطر در مشهد و معرفی آن‌ها به دادستانی و اتاق اصناف مشهد اضافه کرد: برای نخستین بار با حمایت دادستانی و اتاق اصناف مقرر شده است چنانچه این مراکز تا پایان مهلت 45روزه نسبت به ایمن‌سازی اقدام نکنند مهر و موم شوند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در خصوص ایمن‌سازی بازار رضا و مجتمع زیست خاور مشهد نیز گفت: این دو مجموعه در ردیف ۱۵ ساختمان پرخطر هستند و مکاتبات زیادی با هیئت مدیره این مجموعه‌ها توسط آتش‌نشانی و ریاست اتاق اصناف مشهد صورت گرفته تا نسبت به رعایت حداقل‌های ایمنی اقدام کنند.

عزیزی در خصوص ایمن‌سازی بیمارستان‌های شهر مشهد نیز گفت: یک بیمارستان در مشهد تأییدیه ایمنی اخذ کرده و پنج بیمارستان نیز برای اخذ تأییدیه ایمنی اقدام کرده‌اند.

به گفته وی اقدامی از سوی آموزش و پرورش برای بازدید از مدارس به صورت سازماندهی شده صورت نگرفته و تنها چند مورد درخواست از سوی مدارس به آتش‌نشانی رسیده و مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: در شهر مشهد ۴۶ ایستگاه و سه پایگاه آتش‌نشانی فعالیت می‌کنند و دو ایستگاه نیز در شهرک‌های صنعتی توس و کلات به صورت مستقل فعالیت می‌کنند.

• ساخت 10 ایستگاه آتش‌نشانی در دستور کار

عزیزی افزود: بر اساس استانداردها باید به ازای هر ۵۰هزار شهروند یک ایستگاه ایجاد شود از این رو تعداد ایستگاه‌ها در مشهد باید تا افق ۱۴۰۴ به ۶۶ ایستگاه برسد که طبق تکلیف شورای شهر مشهد تا سال ۱۴۰۰ باید ۱۰ ایستگاه ساخته شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر پنج ایستگاه آتش‌نشانی در دست ساخت، دو ایستگاه در دست توسعه و سه ایستگاه نیز در مرحله انجام مطالعات است.

وی ادامه داد: در شهر مشهد هم اینک ۸۰۷ عدد شیر هیدرانت وجود دارد در حالی که به حدود یک هزار و ۷۸۰ شیر هیدرانت برای رسیدن به استانداردها نیاز است که امسال یک هزار عدد شیر خریداری خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در خصوص منابع انسانی سازمان نیز گفت: هم اکنون یک هزار و ۲۹۳ نیروی سازمانی فعال در این سازمان مشغول به کار هستند که یک هزار و ۹۶ نفر از این تعداد عملیاتی هستند در حالی که بر اساس استانداردهای ایمنی باید حدود 3هزار و ۵۰۰ نفر نیروی عملیاتی برای جمعیت مشهد وجود داشته باشد.

• ۹۷ درصد تماس‌ها مزاحمتی است

وی با بیان اینکه حدود ۹۷درصد از تماس‌های برقرار شده با سازمان آتش‌نشانی مشهد تماس‌های مزاحمتی و غیرمرتبط است، گفت: باید روی این موضوع فرهنگ‌سازی شود.

عزیزی با اشاره به انجام 7هزار و ۳۰۷ عملیات اطفای حریق و 6هزار و ۷۰۸ عملیات امداد و نجات در حریق و حوادث در یک سال گذشته در مشهد افزود: در این عملیات ۱۰۹ نفر جان خود را از دست داده و 10هزار و 126 نفر نجات یافته‌اند.

وی با اشاره به افزایش ۲۱درصدی عملیات مأموران آتش‌نشانی با موضوع خودکشی در طول یک سال گذشته ادامه داد: ۵۱درصد خودکشی‌ها مربوط به مردان است.

• برنامه‌های هفته ایمنی و آتش‌نشانی

عزیزی با اشاره به فرارسیدن هفتم مهر آغاز هفته ایمنی و آتش‌نشانی افزود: برنامه‌های مختلفی نظیر رژه و مانور آتش‌نشانی و امداد و نجات، غبارروبی مزار شهدا، ورزش گروهی در بوستان ملت و رونمایی از طرح‌های مختلف سازمان با تمرکز بر طرح آتش‌نشان داوطلب برای این هفته برنامه‌ریزی شده است.

تحویل پهپاد مونیتورینگ و نردبان 72متری در آینده نزدیک و طراحی خودرو آتش‌نشانی کم‌عرض از دیگر اخبار اعلامی در این جلسه بود و عزیزی هزینه مأموریت‌های آتش‌نشانی مشهد در سه سال گذشته را 50میلیارد تومان اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.