معاون اموربانوان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین گفت: صاحب نظران دانشجو و عضو هیأت علمی باید فرهنگ اربعین را درک و تبیین کنند و در جهت ترویج آن قدم بردارند.

اربعین سبک زندگی شیعیان را از مظاهر غربی پالایش می‌کند/حقیقت پیاده‌روی اربعین دارای مبنای قرآنی است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر لاله افتخاری در نشست بررسی ابعاد تمدنی، تربیتی، معنوی و اجتماعی پیاده‌روی اربعین که در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه «حقیقت پیاده‌روی اربعین دارای مبنای قرآنی است»، اظهار کرد: اربعین بستری برای انتقال فرا مرزی و فرانسلی فرهنگ اسلام است و دانشگاه‌های ما نباید از این مسأله غفلت کنند. صاحب‌نظران دانشجو و عضو هیأت علمی باید در جهت درک، تبیین و ترویج فرهنگ اربعین گام بردارند.

وی افزود: دانشگاه نباید پیشرفت مادی و شخصی را تنها مبنای کار خود قرار دهد و در کنار آن باید به رشد ابعاد معنوی شخصیت دانشجویان و دانشگاهیان نیز توجه و برای آن برنامه‌ریزی کند. اگر بتوانیم فرهنگ اربعین را آنطور که شایسته است در محیط دانشگاه پیاده کنیم، رذیلت‌های اخلاقی از فضای آن دور می‌شود.

معاون بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین عنوان کرد: اربعین فراتر از یک عزاداری و همراهی زودگذر بود و به این علت  شرکت در پیاده‌روی اربعین از نشانه‌های مومن شناخته شده است. در دوره خفقانی که بعد از امام حسین (ع) و واقعه عاشورا بر اهل بیت (ع) و مسلمانان حقیقی حاکم شده بود، امام سجاد (ع) از بستر دعا و مناجات برای اثبات حقانیت قیام عاشورا استفاده ‌کردند.

 وی اضافه کرد: در شرایط کنونی هم دشمن از تمام بسترهای رسانه‌ای خود برای نشان دادن چهره واژگون از اسلام و به خصوص تشیع و نیز سانسور کردن اتفاق عظیم در اربعین حسینی استفاده می‌کند. در چنین فضای جنگ رسانه‌ای که دشمن برای ریشه‌کن کردن اعتقادات اسلامی به راه انداخته، اربعین است که به انسان هویت شایسته می‌بخشد و سبک زندگی شیعیان را از مظاهر غربی پالایش می‌کند.

 افتخاری بیان کرد: انتظار از اسلام الگوی تمدنی است که انسان را در رسیدن به بالاترین مقام خود یعنی خلیفه‌اللهی کمک کند و ما نمود عالی برآورده شدن این انتظار را در اربعین شاهد هستیم. زمانی که غرب خلأ معنوی و بحران‌ساز به لحاظ روحی را در خود حس کرد تصمیم گرفت مسیحیت را پوششی بر خنثی کردن این خلأ قرار دهد، اما تاریخ نشان داد که غرب مسیحی نشد، اما مسیحیت غربی شد.

 وی در خصوص توصیف فرهنگ برابری و برادری در اربعین خاطرنشان کرد: در اربعین جیب‌ها باهم یکی می‌شود و فرهنگ برابری و برادری که رویکرد پیامبر (ص) بود را به نحو احسن به نمایش می‌گذارند، اما متأسفانه باید گفت این فرهنگ آنطور که باید در جامعه اسلامی ما جا نیفتاده است.

 معاون بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین تصریح کرد: اربعین الگویی برای مقاومت در برابر دشمنان اسلام و آزادگی است. همبستگی میان مسلمانان و آزادگان جهان در پیاده‌روی اربعین، قدرت اسلام را در جمع کردن انسان‌ها با هر ملیت و قشری با حفظ کرامت انسانی آن‌ها نشان می‌دهد.

 وی با اشاره به اینکه «پیاده‌روی اربعین محلی برای اصلاح سبک زندگی است»، افزود: فرهنگ اربعین الگویی برای نفی طبقات اجتماعی بوده و هرکس بتواند بیشتر خدمت کند، عزیزتر است. اربعین فرصتی برای آشنایی میلیون‌ها نفر از سراسر جهان با اسلام است و رسانه‌های غربی بعد از سال‌ها سکوت اکنون در راستای تعریف و تحریف تلاش می‌کنند. ما باید مواظب این خطر باشیم و برای خنثی کردن توطئه فرهنگی دشمن در فضای رسانه‌ای دنیا نقش‌آفرینی کنیم.

 افتخاری تاکید کرد: برای فعالیت در راستای ترویج اربعین نباید به دولت اکتفا کرد و باید از کمیته‌های اربعین و سایر نهادهای فرهنگی و مردم نهاد برای حفظ و تقویت این فرهنگ کمک گرفت. در سال گذشته ۸۰۰ هزار نفر از دو میلیون زائر ایرانی در پیاده‌روی اربعین را بانوان تشکیل ‌دادند و گستردگی جمعیت این پیاده‌روی با کمترین میزان حادثه حکایت از آن دارد که این واقعه با عنایت اهل بیت (ع) اداره می‌شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.