رئیس شبکه بهداشت جوین گفت: سگ‌های ولگرد عامل اصلی پراکنده شدن زباله‌ها و گسترش بیماری ها هستند و تردد آن‌ها در سطح شهر باعث تصادفات رانندگی شده است.

جولان سگ‌های ولگرد و افزایش تصادفات در شهر

به گزارش قدس آنلاین، داود کوشکی رئیس شبکه بهداشت جوین گفت: اقدام و عملیات جمع آوری سگ‌های ولگرد در سطح شهر با شهرداری‌ها و در روستاها با دهیاری‌ها است و شبکه بهداشت نقش نظارتی در جمع آوری و کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و سایر حیوانات مریض و مزاحم دارد.

او تصریح کرد: در سه کارگروه سلامت مسئله سگ‌های ولگرد مطرح شده و در شمار مصوبات قرار گرفته است و سه نوبت نیز پیگیری این مصوبات انجام شده که در مجموع شش نوبت در کارگروه سلامت شهرستان این مسئله مطرح شده و قول‌های مساعدی شهردارها و بخشداران از طرف دهیاران به ما داده اند.

رئیس شبکه بهداشت جوین گفت: تا کنون شهرداری اقدامی در این مورد انجام نداده و در صورت جمع آوری سگ‌ها وجود ناظر شبکه بهداشت الزامی است که هیچ صورتجلسه‌ای مبنی بر جمع آوری از طرف شهرداری تنظیم نشده است.

کوشکی افزود: با توجه به سبک زندگی روستایی این مسئله در شهر بسیار بحرانی‌تر از روستاها است تعداد سگ‌های ولگرد خیلی زیاد شده و روز به روز هم بر تعداد آن‌ها افزوده میشود و عوامل بیماری زا بسیاری از طریق این سگ‌ها منتقل میشوند.

 او در مورد بیماری‌های منتقله از سگ‌های ولگرد گفت: با وجود آنکه جونده‌ها عامل اصلی انتقال سالک هستند، ولی عامل این بیماری از طریق سگ نیز منتقل میشود؛ بیماری لایم از طریق کنه‌های سگ، کیست هیداتیک که خیلی هم در جوین رایج شده است، چون کیست هیداتیک در مدفوع سگ زندگی میکند و عمر زیادی داشته و خیلی سریع نیز منتقل میشود حتی مدفوع خشک و با آلوده کردن خاک به راحتی توسط باد می‌تواند جابجا شود و از طریق سبزیجات یا دست وارد بدن انسان یا حیوانات (گاو و گوسفند) شده حتی منجر به مرگ شود.

رئیس شبکه بهداشت جوین گفت: میانگین هفته‌ای ۴ مورد گاز گرفتگی داریم و این علاوه بر حوادثی مانند حمله به کودکان و زنان و تصادفاتی که سگ‌ها عامل آن‌ها هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.