زاهدان- ویدئویی در حال حاضر در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که طبق ادعای گزارش دهنده که کارکنان بیمارستان رازی شهر سروان واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان به دلیل ناتوانی پرداخت هزینه های بیمارستان از طرف خانواده بیمار کودک بیمارشان را گرو نگاه داشته اند.

گرو کشی در بیمارستان سروان بابت پرداخت هزینه ها واقعیت یا شایعه؟

به گزارش قدس آنلاین؛ این ویدئو که موجب واکنش های بسیاری از طرف کاربران و برانگیخته شدن احساساست مردمی در فضای مجازی شد با پاسخ و توضیحات دانشگاه علوم پزشکی به نقل از رییس شبکه بهداشت سروان همراه شد.

یک کلاغ چهل کلاغ

رئیس شبکه بهداشت و درمان سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ادعای مطرح شده در زمینه به گروگان گرفتن نوزاد یکی از اتباع کشور افغانستان در بیمارستان رازی این شهرستان صحت ندارد.

دکتر محمد باقر یوسفی رازلیقی اظهار داشت: هفته گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن فردی ادعا می‌کرد نوزادی به دلیل ناتوانی والدین از پرداخت هزینه‌های درمان در بیمارستان گروگان گرفته شده و حتی یکی از پرستاران بومی بیمارستان پیشنهاد فروش نوزاد را در قبال هزینه‌های درمان به والدین مطرح کرده است.

 وی افزود: پس از بررسی‌های دقیق مشخص شده موضوع گروگان گرفتن نوزاد در بیمارستان کذب بوده و هیچ یک از پرستاران بیمارستان نیز چنین پیشنهادی را به والدین نوزاد ارائه نکرده‌اند.

 رئیس شبکه بهداشت و درمان سراوان گفت: نوزاد یکی از اتباع افغانستان که چهارم شهریور در بیمارستان رازی سراوان متولد شده بود بدلیل نوعی ناهنجاری تنفس در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان بستری شد.

 وی ادامه داد: با لوله‌گذاری تنفسی به موقع و ارائه خدمات درمانی و مراقبتی توسط پزشکان و پرستاران بیمارستان سراوان این نوزاد از خطر مرگ نجات یافته و پس از ۱۱ روز بستری با حال عمومی مناسب و وضعیت رضایت بخش مرخص شد.

 یوسفی رازلیقی هزینه درمان این نوزاد را بر اساس تعرفه‌های دولتی حدود ۱۵ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه هزینه درمان در بیمارستان‌های دولتی جزو بیت‌المال محسوب می‌شود اتباع غیر ایرانی هم مانند شهروندان ایرانی و طبق قانون باید نسبت به پرداخت هزینه‌های درمانی خود اقدام کنند.

وی افزود: با توجه به ناتوانی خانواده نوزاد در پرداخت این مبلغ بخشی از هزینه درمان توسط یکی از خیران پرداخت شده و پدر نوزاد در هنگام ترخیص متعهد شده است تا بقیه هزینه درمان را در فرصت دیگری به حساب بیمارستان واریز کند و بر این اساس ادعای گروگان گرفتن نوزاد صحت ندارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان سراوان گفت:بسیاری از اتباع غیرایرانی در زمینه پرداخت هزینه درمان خود دچار مشکل می‌شوند و معمولا از حمایت‌ها و تخفیف‌های میلیونی استفاده می‌کنند.

تحمیل هزینه های درمان

وی افزود: هر ساله مبالغ قابل توجهی صرف درمان اتباع بیگانه می‌شود که عموما با وضعیت وخیم و در اثر تصادفات شدید ناشی از قاچاق انسان به بیمارستان‌های استان منتقل می‌شوند که به دلیل عدم وجود تمکن مالی از بیمارستان ترخیص و هزینه درمان آنها نیز به بیمارستان ها تحمیل می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان سراوان با بیان اینکه انتشار چنین مطالب سخیف و نادرستی نمی‌تواند در عزم کارکنان بهداشت و درمان در ارائه یکسان خدمات تخصصی به همه انسانها جدای از ملیت، نژاد، مذهب و زبان خللی وارد کند گفت: همان‌گونه که از زمان حضور برادران و خواهران تبعه افغانستان در سیستان و بلوچستان خدمات سامانه بهداشت و درمان بدون هیچ‌گونه محدودیتی برای این عزیزان نیز ارائه می‌شده است از این پس و تا زمانی که ما میزبان آنان باشیم این خدمات بر اساس معیارهای انسانی و اسلامی استمرار خواهد داشت.

دکتر یوسفی رازلیقی گفت: اتباع غیر ایرانی مجاز و دارای مدارک اقامت دائم یا موقت می‌توانند با مراجعه به اداره‌کل بیمه سلامت و با پرداخت مبلغی در حدود ماهیانه ۸۰ هزار تومان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند.

وی  تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، بیمارستان رازی سراوان و کارکنان بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان به دلیل ایراد این اتهامات ناروا و نادرست حق پیگیری حقوقی و قضائی را برای خود محفوظ می‌دانند و در خصوص جنبه عمومی جرم و تبعات اجتماعی و روانی این حرکت خلاف اخلاق نیز مدعی العموم و سایر نهادهای مرتبط بر اساس قانون این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

 رئیس شبکه بهداشت و درمان سراوان  اظهار داشت: با بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم والدین نوزادی که در فیلم نمایش داده شده بود توسط همکاران ما شناسایی شدند.

وی افزود: در بررسی‌های دقیقی که انجام شد هیچ‌گونه مدرک و یا حتی شواهدی در خصوص طرح پیشنهاد فروش نوزاد توسط کادر پرستاری بخش مراقبت های ویژه نوزادان به دست نیامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.