معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: صنایع خودروسازی صنایعی هستند که به دلیل لوس‌بار آوردنشان عنصر شماره یک کشور در تخریب محیط‌ زیست هستند.

خودروسازان عامل اصلی  تخریب محیط زیست

به گزارش قدس آنلاین، صبح امروز اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان مشهد و مجتمع فولاد کاویان فریمان با حضور عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست، تورج همتی، مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی، فرماندار شهرستان مشهد و جمعی از مسئولان افتتاح شد.

 کلانتری، در مراسم افتتاح مجتمع فولاد کاویان فریمان، اظهار کرد: محیط زیست امروز مسئله دامن‌گیر دنیا شده و دنیا به این نتیجه رسیده‌ که به بهانه‌های رشد اقتصادی و تولید نمی‌توان حق‌وحقوق محیط‌ زیست را زیر پا بگذارد.

وی ادامه داد: با توجه به صحبت‌های گرتا تونبرگ -دختر نوجوان ۱۶ ساله فعال محیط زیست- که اخیراً انجام داده است، دیگر ما اجازه نمی‌دهیم نسل حاضر، حقوق نسل‌های بعد را به بهانه رشد اقتصادی پایمال کند. رهبران جهان اگر محیط زیست را ویران می‌کنید، حق ندارید رهبر جهان شوید و اگر می‌دانید شما شیطان هستید.

کلانتری تصریح کرد: امروز نه به علت فهم و شعور بالا، بلکه به علت نیاز مجبوریم محیط زیست را حفظ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که کشور ۲۵ میلیون جمعیت داشت، باروری و تحمل محیط زیست به مراتب بیش‌تر از فشاری بود که بر آن وارد می‌شد. کشور امروز با ۸۳ میلیون جمعیت و مصرف فزاینده، پالایش خود را از دست داده ‌است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: کشوری که بیش از حدود ۷ هزار سال سابقه تمدن دارد، قدرت خود را به دلایل مختلف از دست داده ‌است. اگر محیط زیست امروز مهم‌ شده‌ است، نه به دلیل این‌که بیشتر از گذشتگان به محیط زیست اهمیت می‌دهیم، بلکه پاتک متقابل محیط زیست به مردم است که خودش را تحمیل می‌کند.

وی افزود: وقتی در تهران ۱۲ روز به دلیل اوزون سطح پایینِ بالا، هوای ناسالم داشتیم، یعنی ده‌ها هزار نفر را راهی بیمارستان کرده‌ایم، بدون اینکه علتش را بدانیم که این امر حاصل صنایع نارس و عقب‌مانده ‌است. دود را همه می‌بینیم، اما اوزون سطح پایین نه درک می‌شود و نه دیده‌می‌شود و با مرگ دست‌وپنجه نرم خواهیم کرد.

کلانتری بیان کرد: از بُعد زیست‌محیطی زندگی برای تمام دنیا و ما سخت شده‌است؛ چراکه برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در صنعت، ضوابط زیست‌محیطی را زیر پا گذاشته‌ایم.

وی گفت: خودخواه‌ترین نسلی که در زمین زندگی کرده‌ است، خودمان هستیم. دنیا توسعه به هر قیمتی را نمی‌پذیرد. جوانان امروز نمی‌گذارند چنین کاری را با آینده کنیم. باید توسعه‌ پایدار را در پیش بگیریم؛ حفظ و حقوق نسل‌های بعد از حقوق دیگر توسعه پایدار است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه «متاسفانه در کشور هیچ ارگانی به‌غیر از محیط زیست نیست که از حقوق نسل‌های بعد دفاع کند»، افزود: در این شرایط زندگی برای نسلی که در آینده در این زمین زندگی کنند سخت خواهد شد؛ این کشور باید برای آیندگان هم باقی بماند. بر این مبنا سازمان‌های اجرایی به‌خودی خود مفهومی ندارند و دستگاه‌های اجرایی و مردم باید حضور داشته‌باشند.

وی با اشاره به اینکه «از نظر فرسایش خاک جایگاه مشخصی در دنیا داریم»، تصریح کرد: همچنین از نظر شدت مصرف انرژی، جزو ۵ کشور بالای دنیا هستیم. ما در جایی زندگی می‌کنیم که حدود ۲۷ درصد بارش جهان را دارد و قدرت شدت تبخیر بیش از ۲ و نیم برابر شدت جهان است و جایگاه جغرافیایی شکننده‌ای داریم.

کلانتری خاطرنشان کرد: اگر کوچک‌ترین اصولی در حفظ‌ محیط‌زیست داشته ‌باشیم، اثرات تفاوت خواهند کرد. ما در معرض حملات گردوغبار از شرق و غرب هستیم و در این شرایط انتطار داریم سلامتی مردم حفظ شود.

وی با بیان این اینکه «امکانات ما ضعیف است»، گفت: سهم سازمان محیط‌زیست که وظیفه کلان حکومتی بر دوش دارد تنها ۷ و دو دهم در هزار بودجه کشور است، این یعنی از هر هزار تومان ۲۷ ریال برای محیط زیست کنار گذاشته شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: صنایع خودروسازی صنایعی هستند که به دلیل لوس‌بار آوردنشان عنصر شماره یک کشور در تخریب محیط‌ زیست هستند. صنعتی برای کشور ارزش دارد که هم مزیت اقتصادی و هم زیست‌محیطی‌ داشته‌باشد.

وی ادامه داد: حتماً همه به دنبال تولید هستیم و نظر مقام معظم رهبری هم این است، اما نه به هر قمیتی. مقام معظم رهبری فرموده‌اند که محیط‌زیست نه متعلق به حزب و دولتی است، بلکه برای آینده مردم است. محیط‌زیست متعلق به آحاد ملت است نه فقط سازمان محیط‌زیست.

کلانتری بیان کرد: بعد از روسیه بالاترین شدت انرژی در جهان را داریم. کشور آلمان برای یک دلار تولید ناخالص داخلی هشت و نیم برابر کمتر از ما انرژی مصرف می‌کند.

وی گفت: کل محیط‌بانان ما ۳ هزار و ۳۰۰ نفر هستند، اگر ۸۰ میلیون محیط‌بان نداشه ‌باشیم نمی‌توانیم محیط زیست را اداره کنیم.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: صنعتی که تولید اقتصادی و توجیه زیست‌محیطی ندارد پایدار نخواهد بود و کشور نباید به این سمت برود. صنایع با اندکی دقت می‌توانند پایدار باشند و وظیفه قانونی و شرعی ماست که از صنعتگران، حمایت کنیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.