تبریز- مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: پدیده خرد شدن اراضی کشاورزی به صورت جدی از پنجاه سال قبل آغاز شده و در دو دهه اخیر به طور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.

خرد شدن اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی نگران کننده است

به گزارش قدس آنلاین؛ داداش نصیری افزود: خرد شدن اراضی کشاورزی از جمله موانع بسیار مهم برای تحقق توسعه پایدار و امنیت غذایی در کشور به شمار می آید.

وی گفت: با وجودی که فرآیندهای طبیعی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و تاریخی زیادی در خردی و پراکنش اراضی کشاورزی در این سالها نقش داشته اند اما نقطه آغازین خرد شدن اراضی زراعی و باغ های کشور به اجرای ناقص قانون اصلاحات ارضی باز می گردد.

وی ادامه داد: اجرای ناقص این قانون و همراه شدن آن با توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها و وجود مقررات دیگری از جمله قانون ارث سبب شد تا بخش قابل توجهی از اراضی کشاورزی کشور به ورطه نابودی کشیده شده و کاربری دیگری غیر از زراعت و باغداری پیدا کنند.

نصیری با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از تغییرکاربری های انجام شده در کشور به خصوص در دو دهه اخیر معلول پدیده خردشدن اراضی کشاورزی است، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۵ قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و با رویکرد تشویقی سعی در حفظ یکپارچگی زمین های کشاورزی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.