زاهدان- سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های زیادی است که یکی از این ظرفیت‌ها بندر بزرگ چابهار است که باید به درستی از آن استفاده شود؛این جمله ای است که در قریب به اتفاق بسیاری از سخنرانی ها و یا نشست های استان به کرات شنیده می شود اما واقعیت اینست که با وجود ایجاد ظرفیت هشت میلیون تنی تخلیه و بارگیری بندر چابهار اما جاده های این استان کشش و توان جابجایی این حجم بار را ندارند.

طرح توسعه محور شرق نیازمند شتاب دهی است

قدس آنلاین -گروه استان ها: بنا بر گفته کارشناسان صنعت حمل و نقل قریب ۶ میلیون تن این ظرفیت کالا باید به وسیله راه آهن جابجا شود که در حال حاضر راه آهن چابهار-زاهدان به این زودی ها قابل بهره برداری نخواهد بود.

هر چند که جابجایی ۸ میلیون تن بار از طریق جاده کاری امکان ناپذیر و غیر ممکن است اما محور های مواصلاتی این استان به دلیل اینکه هنوز در تکمیل بزرگراه با عقب ماندگی روبروست توان این حجم کالا را ندارد و لذا عدم توجه به زیر ساخت هایی هم چون راه و یا خط آهن در عمل ظرفیت های این بندر را بلااستفاده می گذارد.

بنا به تعبیر احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان تأخیر در اجرای پروژه‌های بزرگ از جمله زیرساخت‌های حمل و نقل، بزرگراه‌ها، راه‌آهن و فرودگاه بین‌المللی چابهارنوعی فرصت‌سوزی برای کشور و استان است.  

بزرگ راه چابهار –میلک که قرار است بستر ترانزیت کالا از طریق جاده ازبندر چابهار به مرز میلک سیستان و هم جوار با کشور افغانستان متصل کند از جمله پروژه هایی است که هنوز تکمیل نشده است و در حال ساخت و ساز است.

سیستان و بلوچستان بزگراه می خواهد

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بندر چابهار بندری است که از نظر ترانزیت کالا برای کشور اهمیت زیادی دارد اذعان می کند: در صورت اتمام خطوط ریلی و جاده‌ای، استان پتانسیل بالایی برای ورود و صدور کالا از بندر چابهار به کشورهای همسایه مثل پاکستان و افغانستان  و همچنین آسیای میانه دارد.  

با موافقت مقام معظم رهبری مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو از محل اعتبارات صندوق ذخیره ارزی به پروژه راه آهن چابهار- زاهدان -میلک تزریق می شودمسعود مالکی با تاکید بر تخصیص و تامین اعتبارات لازم در این مورد می افزاید: متاسفانه در حال حاضر شاخص برخورداری از بزرگراه ها در این استان نسبت به میانگین کشوری پائین است.

وی اظهار می کند: میانگین بزرگراه های کشور به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۲۰ کیلومتر است که این رقم در استان پهناوری مانند سیستان و بلوچستان به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۴ کیلومتر بزرگراه است به همین دلیل می‌توان گفت میزان بزرگراه‌های استان از میانگین کشوری پایین‌تر است.

مسعود مالکی با اشاره به این موضوع که سیستان و بلوچستان برای رسیدن به میانگین کشوری بزرگراه‌های موجود در کشور به ۱۶۰۰ کیلومتر دیگر بزرگراه نیاز دارد ابراز می کند: حدود ۷ درصد راه‌های کشور بزرگراه دارند که سهم سیستان و بلوچستان با توجه به پراکندگی و وسعت زیاد استان تنها یک و هفت دهم درصد است.

وی در خصوص باند دوم بزرگراه چابهار - میلک نیز توضیح می دهد: با توجه به بهره‌برداری ۹۰ کیلومتر از ۲۰۰ کیلومتر محور زاهدان به زابل، ۳۰ کیلومتر آن در دست اجراست.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در صورت تأمین اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریالی، عملیات اجرای ۷۵ کیلومتر دیگر هم آغاز شود می افزاید: یکی دیگر از برنامه‌های امسال آغاز احداث ۴۵ کیلومتر باند دوم از زاهدان به خاش است که کار مطالعاتی آن به پایان رسیده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان با اشاره به طول خط ریلی چابهار –زاهدان به میزان ۶۲۰کیلومتر یادآور می شود: این پروژه در ۲ فاز تعریف شده است که فاز اول آن ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و حدود ۲۰ کیلومتر نیز از سمت چابهار آماده ریل‌گذاری است.  

کمک مقام معظم رهبری

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز پروژه راه اهن-چابهار-زاهدان-میلک را یکی از عوامل ایجاد توسعه در این استان و هم چنین کشور یاد کرده و می گوید: با موافقت مقام معظم رهبری و پیگیری مجموعه دولت مقرر گردیده مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو از محل اعتبارات صندوق ذخیره ارزی برداشت و جهت تکمیل پروژه راه آهن چابهار- زاهدان -میلک به این پروژه تزریق شود.

منصور بیجار اذعان می کند: با تزریق این رقم اعتبار، پروژه راه آهن تا سال ۱۴۰۰ به زاهدان می رسد و ادامه عملیات اجرایی قطعات تا میلک و زابل نیز سرعت بیشتری خواهد گرفت.

بیجار با بیان اینکه سیستان و بلوچستان برای رسیدن به توسعه با مشکلات و چالش هایی مواجه است و این مهم سبب شده استان، همواره از حد متوسط شاخص های کشوری پایین تر بماند خاطر نشان می کند: در همین راستا توجه دولت و نظام به سیستان و بلوچستان موجب شده پروژه های بزرگی اجرا شود که با بهره برداری از این طرح ها از جمله ایجاد راه ترانزیتی شرق و نیز بهره برداری از راه آهن شاهد برکات اقتصادی بسیاری در استان خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.