سنندج- چند روز گذشته بوی نامطبوع آب در شهرستان بیجار موجب شایعات بسیاری در فضای مجازی شد و به‌شدت تقاضای خریداری و مصرف آب‌های بسته‌بندی و آشامیدنی را افزایش داد.

آب بیجار مشکل دارد یا ندارد؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: بسیاری از شهروندان به‌ویژه منطقه شهرک آفتاب در فاز یک حلوایی و هم‌چنین شهروندان ساکن در مسکن مهر نسبت به بو و طعم نامطلوب آب اعتراض کردند.

درحالی‌که طعم و بوی نامطلوب آب در چند روز گذشته سوژه فضای مجازی و رسانه‌ها شده بود اما هم‌زمان با بازگشایی مدارس مدیر روابط عمومی شرکت آبفای شهری کردستان به برخی اطلاعات نادرست مبنی بر طعم بد و آلودگی آب شرب شهر بیجار اشاره کرد و گفت: این خبر صحت نداشته و آب شرب این شهر ازلحاظ کیفیت و سلامت مشکلی ندارد.

ادریس شریفی در این رابطه اظهار داشت: مشکلی در شبکه توزیع آب بیجار وجود ندارد، ضمن اینکه مرکز بهداشت مرتب کیفیت و طعم و بوی آب را رصد می‌کند و صورت مشاهده مشکل، اجازه توزیع آب‌داده نمی‌شود.

مسئولان با مردم شفاف باشند

در همین رابطه یکی از ساکنان شهرک آفتاب بابیان اینکه آب این منطقه چند روزی است بوی نامطلوبی می‌دهد عنوان کرد: این در حالی است که مسئولان آب و فاضلاب این موضوع را انکار کرده و می‌گویند مشکلی نیست.

علی صادقی بیان کرد: آب شرب به‌هیچ‌وجه قابل شرب نیست و بوی مواد شیمیایی می‌دهد.

وی بابیان اینکه چند روزی است مردم منطقه به سایر نقاط شهر روی آورده و از دیگر مناطق و با گالن برای مصرف آب می‌آورند بیان کرد: در این راستا بهتر است مسئولان با شفاف‌سازی اگر مشکلی هست با مردم در میان بگذارند.

آب آلوده به مواد نفتی

در همین زمینه نشستی مشترک با حضور اصحاب رسانه با مدیر شبکه بهداشت و درمان و رئیس آب و فاضلاب شهرستان بیجار، به‌منظور رفع ابهام در خصوص آلودگی آب برگزار شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیجار در این جلسه به وضعیت آب شرب بیجار اشاره و اظهار کرد: آب آشامیدنی مصرفی بیجار در مناطق شهرک آفتاب(فاز۱ و۲ حلوایی و مسکن مهر)، سالم و عاری از هرگونه آلاینده میکروبی است. «حسین جعفری» با تأکید بر این‌که تغییر مزه و طعم آب شرب به معنای ناسالم بودن آن نیست، گفت: پس از انجام آزمایش و چندین مرحله نمونه‌برداری، عاری از میکروب بودن آب شرب بیجار در مناطقی که به نفت آلوده‌شده بود به اثبات رسید.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیجار بابیان این‌که تخلیه شدن منبع ذخیره نفت موجود در جوار چاه شماره ۳ دلیل آلوده شدن آب شرب مناطق حلوایی، شهرک آفتاب، فاز یک و ۲ و مسکن مهرشهر بیجار بوده است، گفت: پس از اطلاع از این موضوع چاه شماره ۳ از مدار خارج‌شده است. وی با اعلام این‌که پس از شست‌وشوی مخازن آب آلوده به نفت صبح روز شنبه (۳۰ شهریور) این مخازن وارد مدار شده است، تصریح کرد: به‌صورت رندوم از ۱۲ نقطه مناطق آلوده نمونه‌برداری شده است که ۵۰ درصد از این نمونه‌ها فاقد بو و طعم نامتعارف نفت است.

جعفری در ادامه با اشاره به این‌که سیستم توزیع آب شرب شهر به نفت آلوده‌شده و ممکن است رفع شدن این موضوع چند روز طول بکشد در توصیه به مردم افزود: از همشهریان تقاضا داریم برای مصرف شرب تا زمانی که بو و طعم نامتعارف نفت در آب وجود دارد، از مصرف آن جلوگیری کنند.

آلودگی آب در حال بررسی

در ادامه این جلسه مدیر آبفای بیجار گفت: روز پنج‌شنبه ساعت ۸ صبح آلودگی آب چاه شماره ۳ قمشلو اطلاع داده شد و پس از بررسی‌های صورت گرفته، آلودگی چاه آب قمشلو به نفت برای ما به اثبات رسید.

«بهزاد مرادی» به نبود نگهبان در محل چاه‌های آب اشاره و بیان کرد: چاه‌های آب آشامیدنی در بیجار و در همه شهرهای استان نگهبان ندارد و مساله آلودگی آب توسط دستگاه امنیتی و انتظامی در دست بررسی است.

وی با اعلام این‌که مخزن ذخیره آب ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعبی موجود جوابگوی تهیه ۱۸ ساعت آب شرب منطقه است، ادامه داد: با اطلاع از وضعیت سالم مخزن ذخیره آب این مخزن وارد مدار و جایگزین مخزن آلوده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.