در پی وقوع سیل بهار امسال بخشی از واحدهای مسکونی روستایی و شهری خراسان رضوی خسارت دیدند که دولت کمک بسیار به بازسازی آنها کرد.

گزارشی از روند بازسازی خانه‌های سیلزده خراسان رضوی

فعالیت سامانه های بارش زا در خراسان رضوی طی بهار امسال ۲۸ شهرستان را درگیر بارندگی شدید باران و برف کرد و در این میان طغیان برخی رودخانه ها و جاری شدن سیلاب در این شهرستان ها خسارت بر جای گذاشت. 

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی و برخی نهادهای حمایتگر مسئول رسیدگی به مناطق سیلزده شدند و از بهار امسال تاکنون بازسازی خانه ها در حال انجام است.

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به وقوع سیل و بارندگی های فروردین ماه امسال، این نهاد از نخستین لحظات سانحه در قالب گروه های مختلف در منطقه سیلزده حاضر شد و نسبت به برآورد خسارت و ارزیابی آن اقدام کرد.

حسن حسینی افزود: بر اثر وقوع این خسارتها، واحدهای مسکونی در ۱۲ شهر و ۶۶۴ روستا از ۲۸ شهرستان خراسان رضوی آسیب دید که در مجموع کارشناسی لازم بر روی پنج هزار و ۷۳۵ واحد مسکونی انجام و درخواست تامین اعتبار این واحدها به مبادی ذیربط اعلام شد.

وی اظهار داشت: تسهیلات برای بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از سیل در ۲ مرحله از سوی بانکهای عامل ابلاغ شد که سهمیه تخصیصی اعتبار در مرحله اول برای یکهزار و ۵۸۰ واحد شهری و روستایی بود و از این تعداد یکهزار و ۸۰ واحد نیازمند بازسازی و ۵۰۰ واحد نیازمند تعمیر بودند.

وی گفت: مرحله اول تخصیص اعتبار بانکهای عامل از اواخر خرداد ماه به ۱۹ شهرستان خسارت دیده از سیل در خراسان رضوی ابلاغ شد.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی افزود: مرحله دوم تخصیص اعتبار بانکهای عامل نیز از اوایل شهریور ماه برای بازسازی ۲ هزار و ۱۰۰ واحد، تعمیر ۵۰۰ واحد و تامین وسایل زندگی ۵۰۰ واحد خسارت دیده از سیل انجام گرفت.

وی اظهار داشت: تاکنون از مرحله دوم تخصیص اعتبار، تسهیلات برای ۲ هزار و ۱۷۰ واحد توسط بانکهای عامل ابلاغ شده و فرآیند معرفی متقاضیان و جذب تسهیلات در دست انجام است.

وی گفت: هم اکنون از محل مرحله نخست تخصیص اعتبار بانکهای عامل، برای پرداخت تسهیلات به هزار و ۵۸۰ واحد پرونده تشکیل و عقد قرارداد با بانک انجام شده است که بازسازی هزار و ۸۰ واحد از این تعداد به طور میانگین ۶۳ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

حسینی افزود: همچنین تمام سهمیه تخصیصی اعتبار مرحله نخست بانکهای عامل مربوط به ۵۰۰ واحد مسکونی نیازمند تعمیر، پرداخت شده و تعمیر این واحدها پایان یافته است.

وی اظهار داشت: مطابق با مصوبه دولت برای نوسازی واحدهای شهری ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات و ۱۲۰ میلیون ریال کمک بلاعوض، برای واحدهای روستایی، ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات و ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض، برای تعمیر واحدهای خسارت دیده نوع یک، ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات و ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و برای تعمیر واحدهای خسارت دیده نوع ۲، ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات و ۳۰ میلیون ریال کمک بلاعوض تخصیص یافت.

وی گفت: بازسازی بر مبنای مشارکت همه جانبه مردم بوده و کلیه عملیات ساخت و خرید مصالح توسط مردم انجام می شود، بنیاد مسکن نیز به عنوان متولی بازسازی، مسئول نظارت بر عملیات اجرایی، تامین تسهیلات، هماهنگی با بانکها و آواربرداری است.

وی آواربرداری، برگزاری جلسات هماهنگی با مدیران بانکهای عامل و قبول ضمانت زنجیره ای، ساماندهی مجریان ذیصلاح، ساماندهی تامین کنندگان مصالح ساختمانی، تهیه میلگرد برای کمک به پیشرفت عملیات اجرایی، تهیه آهن آلات و تجهیز کارگاه های تولید اسکلت پیش ساخته، صدور پروانه ساختمانی رایگان، تامین هزینه نظارت و ارائه خدمت در این خصوص به صورت رایگان را از اقدامات بنیاد مسکن برای بازسازی خانه های خسارت دیده از سیل در خراسان رضوی برشمرد.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی افزود: کار آواربرداری مناطق خسارت دیده از سیل به تعداد ۳۸۱ واحد و با حجم ۴۰ هزار مترمکعب توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی انجام گرفته است.

حسینی خاطر نشان کرد: به منظور شتاب بخشی به روند بازسازی مناطق سیلزده با توجه به هماهنگی انجام شده توسط دفتر مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نظر به بذل عنایت مقام معظم رهبری، از سوی بنیاد مستعضفان انقلاب اسلامی هشت هزار تن سیمان رایگان به مناطق سیلزده استان اختصاص یافت.

وی گفت: تاکنون پنج هزار و ۷۵۵ تن معادل ۱۱۵ هزار و ۵۱ پاکت سیمان توسط واحد امور اجرایی و ماشین آلات عمرانی بنیاد مسکن استان و با کمک بخش خصوصی به متاطق سیلزده حمل شد که هزینه های حمل تا مرکز شهرستانها نیز توسط این بنیاد پرداخت گردید.

وی افزود: تاکنون ۶۰ هزار میلیون ریال کمک بلاعوض به متقاضیان خسارت دیده ناشی از سیل پرداخت شده است.

حسینی مشکلات و موانع بازسازی را پراکندگی واحدهای خسارت دیده، اشتغال و درگیر بودن مردم به شغل دامداری در فصل بهار و عدم مشارکت موثر و افزایش قیمت آهن آلات برشمرد.

وی اظهار داشت: بازسازی به صورت مشارکتی انجام می گیرد و این موضوع در ابتدا به تمام خسارت دیدگان اعلام شد، لذا افرادی که مشارکت موثری داشته اند، واحدهای آنها از پیشرفت چشمگیر برخوردار است.

به گزارش ایرنا، یک میلیون و ۷۳۳ هزار نفر از جمعیت ۶ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۰۱ نفری خراسان رضوی در دو هزار و ۵۴۰ روستای این استان سکونت دارند. 

براساس نتـایج سرشمـاری سال ۱۳۹۵ تعداد واحدهای مسکونی روستایی استان خراسان رضوی ۴۸۶ هزار و ۳۶۸ واحد است که بیش از ۷۱ درصد آنها در برابر حوادثی مانند سیل و زلزله غیرمقاوم هستند. 

ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.