انتخابات ریاست جمهوری افغانستان امروز در سایه تهدیدهای امنیتی، تدابیر امنیتی شدید و نگرانی‌ از تقلب آغاز شد و تا ساعت ۳ عصر امروز به وقت کابل ادامه خواهد یافت.

 آغاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سایه تهدیدها و تدابیر شدید امنیتی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با نیم ساعت تاخیر ساعت 7:30 صبح امروز به وقت کابل آغاز شد و به گفته کمیسیون انتخابات این کشور تا ساعت 15:00 ادامه خواهد داشت.

انتخابات در حالی برگزار می‌شود که برخی احزاب سیاسی افغانستان برگزاری آن را در شرایط کنونی مسبب تشدید بحران کشورشان دانسته و تا زمان به نتیجه رسیدن روند صلح خواستار به تعویق افتادن آن شده‌اند.

براساس آمار کمیسیون انتخابات افغانستان برای شرکت در انتخابات 9 میلیون و 665 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند اما برخی کارشناسان معتقدند که به دلیل تهدیدات امنیتی و بی‌اعتمادی گسترده نسبت به شفافیت این روند مشارکت در انتخابات 98 حتی از انتخابات پارلمانی نیز کمرنگ‌تر خواهد بود.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی برگزار می‌شود که طالبان از مردم خواسته تا این روند را تحریم کنند و همچنین تهدید کرده که برای برهم زدن انتخابات تمام توان خود را بکار برده و اهداف انتخاباتی را هدف قرار می‌دهد.

کمیسیون انتخابات افغانستان پیش از این 7 هزار 300 مرکز رأی‌دهی را برای برگزاری انتخابات تعیین کرده بود اما به دلیل تهدیدات امنیتی این مراکز به 5 هزار و 373 مرکز کاهش یافت و از مجموع این مراکز نیز 445 مرکز دیگر نیز مسدود هستند.

برای تامین امنیت انتخابات بیش از 70 هزار نیروی امنیتی به مراکز رأی‌دهی در سراسر این کشور اعزام شده‌اند.

در 18 سال گذشته و پس از سقوط رژیم طالبان تاکنون 18 انتخابات در افغانستان برگزار شده که همه آن‌ها با اتهامات گسترده درباره تقلب روبرو بود.

این انتخابات شامل سه انتخابات ریاست جمهوری، سه انتخابات پارلمانی و دو انتخابات شورای ولایتی بوده است.

در انتخابات امروز (6 مهر)  13 نامزد احمدولی مسعود، رحمت‎الله نبیل، نورالله جلیلی، عبدالله عبدالله، عبدالطیف پدرام، عنایت‎الله حفیظ، غلام‌فاروق نجرابی، فرامرز تمنا، گلبدین حکمتیار، اشرف غنی، محمد حکیم تورسن، محمد شهاب حکیمی و نوررحمان لیوال با هم رقابت می‌کنند.

براساس گزارش‌ها در برخی مراکز رأی‌دهی در برخی ولایت‌ها با یک ساعت تاخیر باز شده است.

تاکنون شماری از نامزدان انتخابات از جمله اشرف غنی و عبدالله آرای خود را در داخل صندوق انداخته‌اند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.