زاهدان- سد پیشین، رودخانه باهوکلات و برخی گودال‌های طبیعی آب در شهرستان سرباز واقع در جنوب سیستان و بلوچستان محدوده زیست تمساح پوزه‌کوتاه ایرانی است.

گاندو در صدر اخبار رسانه‌ها /به قلمرو تمساح‌ها احترام بگذاریم

قدس آنلاین-گروه استان ها: رودخانه سرباز مهم‌ترین ناحیه زیست این‌گونه در ایران است و برخی از گاندوها نیز در رودخانه باهوکلات و کاجو قصرقند زیست می‌کنند.

گاندو جانوری بسیار خجالتی، محتاط و ترسو است و به‌سختی می‌توان آن را مشاهده کرد و غذای اصلی آن به‌طور عمده ماهی، لاک‌پشت، پرندگان آبزی و لاشخورهاست.

بومیان جنوب استان سیستان و بلوچستان در طول سالیان متمادی قلمرو تمساح پوزه‌کوتاه را به رسمیت شناخته و در برخی نقاط برای حفظ زیست این حیوان منحصربه‌فرد ایرانی گاه با ظرفی غذا به کنار برکه رفته و با درآوردن صدا این حیوان را به غذا خوردن در کنار برکه دعوت می‌کنند که این امر زندگی مسالمت‌آمیزی را رقم‌زده است.

اما چرا در چند ماه گذشته این حیوان خجالتی ، محتاط و ترسو موجب شد تا با ایجاد جراحت در تعدادی از هم‌وطنان وحشت‌آفرین شود توضیحات آن را باید از زبان مدیرکل محیط‌زیست استان سیستان و بلوچستان شنید.

پا در قلمرو تمساح‌ها

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان در این رابطه توضیح می‌دهد: این‌گونه حیات‌وحش در فصل تخم‌گذاری و زادوولد بسیار حساس شده و به جانداری که به محل زیست او نزدیک شود حمله می‌کند.

وحید پور مردا ن یادآور می‌شود:  در چند ماه اخیر و در فصل زادآوری گونه تمساح پوزه‌کوتاه ایرانی شاهد افزایش تعارضات این‌گونه با جوامع محلی بودیم که گاهاً این تنش‌ها علاوه بر صدمات مالی باعث بروز صدمات جانی جبران‌ناپذیری برای مردم محلی منجر شد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون چند موردحمله گاندو به کودکان و نوجوانان گزارش‌شده است که در این میان دست یک دختربچه با حمله گاندو قطع شد ادامه می‌دهد: در پی افزایش چشمگیر تعارضات بین تمساح و جوامع محلی منطقه سرباز که زیستگاه آن در شهرستان‌های سرباز و چابهار و در مسیر رودخانه سرباز، باهوکلات و برکه‌های آب موجود در این مناطق است متأسفانه مردم بومی حاشیه زیستگاه تمساح ناچارند از منابع آبی مشترک جهت مصارف شرب و دیگر مصارف روزانه استفاده کنند. لذا همین موضوع آن ها را معرض خطر قرار می دهد. 

نصب علائم هشدار دهنده

پور مردان بابیان این‌که کار نظارت محیط‌بانان و نصب علائم هشداردهنده جدید در منطقه افزایش‌یافته است اذعان می کند: کارشناسان و محیط‌بانان این اداره کل با حضور در شهرها و روستاهای محدوده زیست گاندو به‌تمامی بومیان منطقه اعلام کردند که در این فصل به محل‌های زیست گاندو نزدیک نشوند اما برخی افراد با بی‌توجهی به این هشدارها باعث بروز  حوادث می‌شوند.

پورمردان در خصوص اقدامات انجام‌شده توسط مجموعه محیط‌زیست استان به‌منظور کاهش تعارضات و تنش‌های عنوان‌شده تأکید می کند: اقداماتی همچون برگزاری کارگاه‌های آموزشی به دهیاران، شوراها و اهالی روستاهای حاشیه رودخانه باهوکلات، حضور کارشناسان و محیط‌بانان در نماز جمعه و نصب پلاکاردهایی با اشکال و توضیحات ساده و قابل‌درک برای کلیه سنین در روستاهای میزبان گاندو ازجمله فعالیت‌هایی بوده است که در راستای آگاه‌سازی انجام‌شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.