۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
کد خبر: 672056

 بازار خودروهای داخلی و وارداتی از ابتدای تابستان امسال تاکنون دستکم ۴۰ درصد کاهش قیمت به خود دیده است و آن‌طور که رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو روایت می‌کند، نبود مشتری در بازار خودرو به‌ویژه خودروهای لوکس وارداتی، روند کاهش قیمت در این گروه از خودروها را تشدید کرده است.

خودروهای خارجی خریدار ندارند

قدس آنلاین: سعید مؤتمنی کاهش نوسان‌های ارزی، وجود خودرو به اندازه تقاضای بازار، افزایش نظارت‌ها بر عملکرد خودروسازان و نمایندگی‌ها، افزایش عرضه و نبود انگیزه برای سوداگری که خودرو را از کالایی مصرفی به کالایی سرمایه‌ای در میان مردم تبدیل کرده بود، آرامش و ثبات را به بازار برگردانده و این آرامش می‌تواند ادامه‌دار باشد.

وی بر این باور است که انحصار در فروش و شیطنت خودروسازان داخلی و فروش مدیریت شده خودرو در نمایندگی‌ها که تریبون رسمی خودروسازان و تعیین‌کننده قیمت پایه برای بازار هستند، به پایان رسیده و کشف چندین هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان، اختلاف قیمت کارخانه و بازار را به حداقل رسانده و حتی قیمت بازار برخی خودروهای مونتاژی به کمتر از قیمت کارخانه کاهش یافته است.

اظهارات این فعال بازار خودرو در شرایطی است که واردات خودرو همچنان ممنوع است و بر همین اساس وی پیش‌بینی می‌کند اگر همین امروز واردات آزاد شود، شیب کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی که در حال حاضر ملایم است، تندتر خواهد شد.

خارجی‌های چند صد میلیونی خریدار ندارند

به گفته مؤتمنی، تولیدات بنز از قبیل کلاس E۲۰۰ تولید سال ۲۰۱۶ در ۶ ماه گذشته به طور متوسط کاهشی ۶۰۰ میلیون تومانی را به خود دیده است؛ همچنین دیگر خودروهای لوکس وارداتی تولید ۲۰۱۸ مانند رنو تلیسمان، تویوتا هایلوکس، پورشه ماکان، کیا سراتو، اپتیما، سوناتا هیبرید بین ۸۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته تحت تأثیر نوسان‌های ارزی، برخی خودروها چند صد میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند، ادامه می‌دهد: سال گذشته در چنین روزی ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان و یورو ۱۷ هزار تومان بود و با توجه به کاهش محسوس نرخ ارز در روزهای اخیر، خودروهای خارجی از قبیل سراتو که تا ۴۵۵ میلیون تومان رشد قیمتی داشت، امروز ۳۲۰ میلیون تومان شده، اما مشتری برای خرید این خودروها وجود ندارد.

مؤتمنی ادامه می‌دهد: کرمان خودرو هشت ماه خودرو اکسنت مونتاژی را به بازار تحویل نداد. قیمت این خودرو اما از ۳۸۰ میلیون تومان آن زمان به ۲۵۵ میلیون تومان کاهش یافته است. این داستان در مورد سانتافه، النترا، هایما و جک s۵ هم صدق می‌کند. سانتافه ابتدای امسال یک میلیارد و ۱۸۰ میلیونی شده بود اما امروز ۷۵۰ میلیون تومانی شده. النترا به ۴۵۳ میلیون تومان، هایما از ۴۰۰ به ۲۶۳ میلیون و جک از ۴۰۰ به ۲۶۳ میلیون تومان کاهش یافته است.

بر اساس اظهارات رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو، هم اکنون قیمت رنو کولیوس به کمتر از ۷۵۰ میلیون تومان، توسان به حدود ۶۵۰ میلیون تومان و کیا اسپورتیج به ۶۸۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

داخلی‌ها همچنان در محاصره حباب

به گفته وی در گروه خودروهای داخلی همچنان حباب قیمتی بیشتری وجود دارد. مؤتمنی ادامه می‌دهد: قیمت خودرو ۲۰۰۸ مونتاژی ایران خودرو از ۴۷۰ میلیون تومان در ابتدای سال به ۲۹۶ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ و ۱۳۱ هم با ۷ و ۶ میلیون تومان کاهش قیمت به ۴۵ و ۴۰ میلیون تومان کاهش یافته است. همچنین چانگان به ۱۷۰ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۴۹ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۷۲ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ ۲، ۷۶ میلیون و تیپ ۵ به ۹۳ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

قیمت خودرو می‌تواند ۶ درصد دیگر کاهش پیدا کند

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه در تعطیلات تابستانی، خودروسازان با تکمیل خودروهای ناقص و عرضه آن در بازار نقش مهمی در کاهش قیمت داشتند، می‌گوید: اما با این حال هنوز بازار امکان کاهش قیمت تا ۶ درصد دیگر را دارد. همچنین برخورد قوه قضائیه با متخلفانی که در حوزه خودروسازی اخلال ایجاد می‌کردند، در کاهش قیمت مؤثر بوده است.

به گفته وی، قیمت تمام‌شده پراید حدود ۳۹ میلیون است که با احتساب ۹ درصد مالیات ارزش افزوده و هزینه‌های شماره‌گذاری به حدود ۴۲ میلیون می‌رسد که این قیمت به قول معروف کف قیمتی برای پراید است.

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان نیز می‌گوید: افزایش قیمت خودرو ناشی از حبابی بود که در بازار به‌وجود آمد و اکنون با تخلیه این حباب، قیمت‌ها واقعی شده و قیمت کارخانه و بازار خودرو در چند هفته آینده به هم نزدیک می‌شوند.

کاهش قیمت‌ خودرو با ورود قوه قضائیه

فرهاد به‌نیا، رئیس انجمن قطعه‌سازان نیز تغییر و تحول مدیریتی در کارخانجات بزرگ خودروسازی کشور، ورود بهنگام قوه قضائیه به بحران صنعت خودروسازی و برخورد با متخلفان و همچنین عرضه خودروهای کف کارخانه را از جمله عوامل تأثیرگذار در کاهش قیمت خودرو می‌داند.

وی معتقد است، برای ادامه‌دار بودن کاهش قیمت خودرو باید عرضه ادامه داشته باشد و برای عرضه بیشتر نیاز به فعالیت قطعه‌سازان است که در شرایط فعلی، بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان موب شده انگیزه تولید قطعه پایین بیاید.

رئیس انجمن قطعه‌سازان تأکید می‌کند مدیران شرکت‌های خودروسازی هنوز برنامه‌ای برای پرداخت معوقات قطعه‌سازان ارائه نداده‌اند. قیمت مواد اولیه افزایش یافته و این موضوع یکی از مشکلات اصلی تولید محسوب می‌شود، اما از سوی دیگر باید توجه داشت که پرداخت نکردن معوقات مطالبات قطعه‌سازان سبب می‌شود آن‌ها انگیزه کارشان را از دست بدهند.

این فعال اقتصادی به میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان اشاره کرد و گفت: ۲۰ هزار میلیارد طلب قطعه‌سازان از دو خودروساز بزرگ کشور است، اما تاکنون راهکار اجرایی برای پرداخت آن اعلام نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.