یک سال پیش در همین روزها بود که سیدمحمد بطحایی؛ وزیر پیشین آموزش و پرورش در سیزدهمین همایش تجلیل از مؤلفان مواد و رسانه‌های آموزشی از دایه‌های مهربان‌تر از مادری گفت که برنامه رسمی درسی مدارس را به شدت در معرض تهدید قرار داده‌اند و اینکه حجم فراوان کتاب‌های کمک آموزشی و جزوه‌های آمادگی کنکور به شدت برنامه درسی و کتاب‌ها را تهدید می‌کند.

حذف کنکور مشروط است

قدس آنلاین: بطحایی گفته بود وقتی تبلیغات حجیم این مؤسسه‌های خصوصی را می‌بینیم به نظر می‌رسد نوعی لجبازی وجود دارد و کتشان را درآورده‌اند برای مبارزه با آموزش و پرورش. وی آنجا اعتراف کرد که هنوز زورمان به مؤسسه‌های خصوصی در دوره متوسطه نرسیده است و هنوز درآمدهای میلیاردی آن‌ها از قبل کنکور و دانش‌آموزان حاصل می‌شود.

او حتی در صفحه مجازی خود که ۱۲ دی سال گذشته منتشر کرد با کنکور خداحافظی کرد و نوشت: «امروز چهارشنبه ساعت۶:۳۰ صبح جلسه تعیین‌تکلیف نهایی کنکور سال آینده برگزار شد. ورود به ۸۵درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نیازی به شرکت در کنکور و تحمل اضطراب‌های طاقت‌فرسا ندارد و صرفاً سوابق تحصیلی ملاک عمل است. از همراهی وزارت علوم برای این موفقیت متشکرم. خداحافظ کنکور!».

نه تنها بطحایی که وزیران پیش از او نیز یک راه از میان بردن این مافیا را در حذف و یا اصلاح کنکور جست‌وجو می‌کردند.

 تربیت تست‌زن‌های مضطرب

موضوعی که حالا محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نیز بر آن تأکید جدی دارد. او در 12شهریور امسال وقتی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی دیدگاه‌های خود را تشریح می‌کرد نقبی هم به رونق بازار کاسبان کتاب‌های کمک آموزشی و کلاس‌های کنکور زد و با بیان اینکه 15هزار میلیارد تومان در قالب کلاس‌های کمک آموزشی، انتشار و فروش کتاب‌های کمک آموزشی، کلاس‌های کنکور، کلاس خصوصی و هزینه‌هایی که خود مردم می‌پردازند هزینه می‌شود تأکید کرد که این حجم بزرگ نقدینگی به اهداف آموزشی ما خدمتی نمی‌کند.

به گفته او این حجم بزرگ اقتصادی، خروجی نظام آموزشی ما را که دانش‌آموزان هستند به جای اینکه تبدیل به شهروندی مستقل و مشارکت‌جو و دارای عادات و رفتار مناسب کند، تست‌زن بار می‌آورد و یک اضطراب مدام را به آن‌ها تحمیل می‌کند.

حاجی میرزایی در آن جلسه با تأکید بر اینکه کنکور باید اصلاح شود و تأثیر معدل در پذیرش دانشگاه‌ها باید افزایش پیدا کند، گفت: سال‌هاست در آموزش و پرورش در مدیریت دارایی‌های آموزش نه به عنوان فروش دارایی‌ها بلکه به عنوان اهرم قرار دادن دارایی‌ها برای حل مسائل آموزش و پرورش و توسعه آموزش کیفی استفاده می‌شود و من اقتصاددانانی را که تحول‌خواه هستند و در آغاز مسئولیت اگر مورد اعتماد دوستان قرار بگیرند برای این کار مأمور خواهم کرد و به اقتصاد آموزش و پرورش سامانی خواهم داد.

کنکور تمامی نظام آموزش ما را گروگان گرفته است

خبرگزاری‌ها چند روز پیش این موضوع را که «نمی‌توانیم کنکور را برداریم» به نقل از وزیر آموزش و پرورش منتشر کرده بودند آن هم با تأکید وی بر اینکه باید در کنار متقاضیان کنکور متقاضیان دیگری را تربیت کنیم که جهتگیری تعلیم و تربیت را به سمت خود جهت دهد.

اما حاجی میرزایی در گفت‌وگوی اختصاصی با ما با بیان اینکه این خبر به درستی منعکس نشده بود، اظهار می‌دارد: حذف کنکور قانونی اجرایی است و حتماً باید انجام شود اما باید زمینه‌های اجرای آن را فراهم کرد. اما باید پرسید چرا تاکنون دو قانون تصویب شده اما اجرا نشده است.

وی اضافه می‌کند: ما اشکالاتمان منحصراً به این موضوع برنمی‌گردد که کنکور را حذف کنیم بلکه باید ببینیم چه چیزی را می‌توانیم جایگزین آن کنیم. در حال حاضر در انتهای آموزش ما مقوله‌ای به نام کنکور قرار گرفته که تنها معیار سنجش است و شما در همین فرایند تحصیلی هر گونه تحولی را بخواهید ایجاد کنید آنچه در بخش انتهایی آن سنجیده می‌شود همان معیارهای کنکور است که من معتقدم تمامی نظام آموزش ما و اهداف نظام تربیتی‌مان را گروگان گرفته است.

 راه مقابله چیست؟

وی با تأکید بر اینکه بدون تردید کنکور پدیده خوبی نیست و باید با آن مقابله کرد، در بیان اینکه راه مقابله چیست می‌گوید: باید متقاضیان دیگری بتوانند در پایان خط قرار بگیرند یعنی باید صنعت بگوید من در پایان خط متقاضی دیپلمه‌های شما هستم و با برگزاری دوره‌ای خاص می‌توانم آن‌ها را به کار بگیرم.

بخش کشاورزی نیز بر همین اساس آمادگی خود را اعلام کند. حوزه سلامت نیز با توجه به نیازهای روز، آمادگی خود را برای پذیرش دانش‌آموختگان این حوزه نشان دهد. خلاصه آنکه همه بخش‌های اقتصادی و اجتماعی، داوطلب افرادی باشند که تحصیلات متوسطه آموزش و پرورش را طی کرده‌اند. وقتی ما این پایان را به این صورت طراحی نمی‌کنیم در عمل تنها یک پایان مقابل همه قرار می‌گیرد و در این حالت همه می‌خواهند در کنکور شرکت کنند حال آنکه قرار نیست همه مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس یا دکترا بگیرند. کشور به تکنسین‌هایی نیاز دارد که فاصله بین تحصیلات عالی و تحصیلات ابتدایی را تکمیل کند و در خدمت توسعه کشور قرار بگیرند. برای پیشرفت کشور یک سال آموزش عمومی یک نفر، ارزش افزوده بیشتری دارد از اینکه یک دکترا اضافه کند. بازده خصوصی دکترا بیشتر است؛ اما آموزش عمومی بازده عمومی‌اش بیشتر است. بنابراین ما باید به سمت آموزش عمومی گرایش پیدا کنیم.

حاجی میرزایی نیز بخش عمده‌ای از آنچه بر سر نظام آموزشی آمده است را ناشی از کنکور و تبلیغات مؤسسه‌های کنکور می‌داند و می‌گوید: ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و آموزش و پرورش و بخش‌های مربوط بارها اعلام کرده‌اند که تمامی سرفصل‌هایی که دانش‌آموزان باید در دوره تحصیلی‌شان ببینند در کتاب‌های درسی آن‌ها پیش‌بینی شده است. تمامی آموزش‌های پایانی که آموزش و پرورش و یا سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌کند منحصراً بر اساس محتوای کتاب‌های درسی مدارس است بنابراین دیگر نیازی نیست که دانش‌آموزان به کتاب‌های کمک آموزشی دیگر مراجعه کنند. به دلیل مراجعه دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها به این کتاب‌ها، بازار و اقتصاد پررونقی است که باید آن را از میان برداشت. من از سازمان صدا و سیما نیز خواهش کرده‌ام که مجالی به تبلیغ این مؤسسه‌ها ندهند چون در بسیاری از موارد کمکی به پیشرفت تعلیم و تربیت نمی‌شود و در نهایت همان محتوای کتاب‌های درسی با زبان دیگری منتقل می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.