. ماجرا به چند ماه پیش و هنگامی که جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، دوشنبه ششم ماه می ‌۲۰۱۹ (۱۶ اردیبهشت) بیانیه کوتاهی منتشر و در آن اعلام کرد واشنگتن به ادعای او برای «مقابله با رفتارهای نگران‌کننده ایران» ناوگروهی با پیشقراولی ناو هواپیمابریو اس اس آبراهام لینکلن را از کانال سوئز به خلیج‌فارس گسیل خواهد کرد، باز می‌گردد.

«لینکلن» دقیقاً کجاست؟

قدس آنلاین: این هنگام شروع دوره‌ای از تنش میان آمریکا و ایران بود که با حملات مشکوک به چهار نفتکش در نزدیکی بندر فجیره امارات کلید خورده و با انهدام پهپاد پیشرفته RQ-۴ گلوبال هاوک ۱۳۰ میلیون دلاری آمریکا در آب‌های جنوبی ایران به اوج خود رسید.

به دنبال انتشار این خبر عکس هوایی از ناو آبراهام لینکلن که بر روی عرشه آن عبارت «READY NOW–اکنون آماده باشید» منتشر شده و در پی آن بازار گمانه زنی‌ها داغ و بسیاری رسانه‌ها قریب الوقوع بودن جنگ میان ایران و آمریکا را تیتر نخست خود کردند. اگرچه این شایعه به سرعت رد و مشخص شد که این تصویر مربوط به سال ۲۰۰۲ است، هیاهوی خبری پس از اعلام حرکت این ناو نیز به سمت خاورمیانه همان‌گونه که به سرعت منتشر شده و فضای رسانه‌ای دنیا را پر کرده بود، به همان سرعت هم محو و از رسانه‌ها رنگ بربست؛ چرا که مقامات آمریکایی که میلی به رویارویی بیشتر با ایران نداشتند، خبر عدم ورود این ناو به خلیج‌فارس را اعلام کردند. اکنون و در میان اوج گرفتن دوباره تنش‌ها در پی حمله منحصر به فرد نیروهای مقاومت یمن به تأسیسات نفتی عربستان و اتهام زنی دوباره آمریکا و سعودی به ایران در این رابطه و در پی آن اعلام مقامات ایالات متحده مبنی بر تصمیم دوباره کاخ سفید در اعزام ۲۰۰ نظامی (به عربستان) و یک ناو دیگر به خلیج‌فارس، می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که چه بر سر آبراهام لینکلن این ناو پر سر و صدا آمد که حالا مقامات آمریکایی در حرکتی کاملاً نمایشی و تنها با هدف دوشیدن بیشتر ریاض از اعزام دوباره تجهیزات نظامی به خلیج‌فارس خبر می‌دهند؟

آبراهام لینکلن در یک نگاه

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن (USS Abraham Lincoln) که به اسم شانزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا نام‌گذاری شده، نامی آشنا در خاورمیانه است. ناو مذکور در یازدهم نوامبر سال ۱۹۸۹ کار خود را آغاز کرد. این کشتی جنگی به‌عنوان یک ناو هواپیمابر کلاس ۵ دسته‌بندی می‌شود که حدود ۶ هزار پرسنل را در خود جای می‌دهد. طول آن کمتر از ۳۳۳ متر و عرض آن در پهن‌ترین نقطه حدود ۷۷ متر است. این ناو تاکنون هفت بار به خلیج‌فارس اعزام شده است. در جریان عملیات طوفان صحرا در اوایل دهه ۱۹۹۰ که با هدف بیرون راندن عراق از خاک کویت انجام شد، این ناو برای عملیات شناسایی عازم منطقه شد. در سال‌های ۱۹۹۲، ۱۹۹۵ و ۱۹۹۸ و ۲۰۰۰ هم آبراهام لینکلن برای شرکت در عملیات «نظارت بر جنوب» به خلیج‌فارس رفت. بار دیگر این ناو در اواخر سال ۲۰۰۲ و در آستانه حمله آمریکا و متحدانش به عراق که در ماه مارس ۲۰۰۳ آغاز شد، به منطقه آمد. آخرین مأموریت این ناو در خلیج‌فارس به سال ۲۰۱۲ برمی‌گردد. در آن زمان ایران به دلیل برنامه هسته‌ای با تحریم‌های نفتی آمریکا و اروپا روبه‌رو بود و همزمان تنش میان ایران و آمریکا بر سر تنگه هرمز بالا گرفته بود. بررسی امکانات آبراهام لینکلن با ناوهای همسطح‌اش نشان می‌دهد تفاوت خاصی در فهرست تجهیزات آن‌ها وجود ندارد، اما نوع تبلیغات درباره ورود اخیر این ناو به خاورمیانه نشان می‌داد قرار است افکار عمومی کشورمان و به دنبال آن رسانه‌ها و مسئولان، از این حضور احساس ترس کنند.

ناوی که نیامده برگشت!

هیاهو و تهدیدات پوشالی ضد ایرانی رسانه‌های اردوگاه سعودی – صهیونیستی در پی انتشار خبر اعزام این ناو به خاورمیانه و کوبیدن آن‌ها بر طبل جنگ در حالی بود که هنوز پای آن به خلیج‌فارس باز نشده بود که مقامات ایالات متحده پا پس کشیده و اعلام کردند آبراهام لینکلن وارد این منطقه نخواهد شد. علت انصراف از ورود این ناو آمریکایی به خلیج‌فارس جلوگیری از افزایش تنش‌ها با ایران عنوان شده بود. این خبر در حالی اعلام شده که ناو آبراهام لینکلن در آن هنگام به نزدیکی‌های تنگه هرمز رسیده بود. همزمان با اعلام خبر حرکت ناو آبراهام لینکلن به سمت خاورمیانه مقامات آمریکایی از اعزام چهار بمب‌افکن راهبردی بی ۵۲ به پایگاه العدید در قطر نیز خبر داده بودند. جالب‌تر آنکه این بمب افکن‌های آمریکا هم که با هیاهوی بسیار وارد منطقه شدند، یواشکی و اواسط مرداد در میان سکوت خبری به سرعت این پایگاه را ترک کردند!

ترس از موشک‌های همیشه آماده ایرانی

بی بی سی همان زمان در گزارشی درباره علت عدم عبور ناوگروه آمریکایی از تنگه هرمز نوشت: «دولتمردان آمریکا تصمیم گرفتند مدتی ناو گروه را دور از تنگه هرمز نگه‌دارند تا از برد موشک‌های ضد کشتی بالستیک خلیج‌فارس و ضد رادار هرمز نیروی هوافضا و دریایی سپاه پاسداران دور باشد. همزمان روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم نیز در مطلبی نوشت: تصمیم واشنگتن در دور نگاه داشتن ناوهای هواپیمابر و عدم استقرار آن‌ها در خلیج‌فارس نشان می‌دهد که سرویس اطلاعاتی نظامی این کشور به قدرت موشک‌های ایرانی اطمینان دارد. این روزنامه افزود: تصمیم اخیر پنتاگون سیاسی یا نظامی است. اگر تصمیم سیاسی باشد نشان می‌دهد آمریکا از تشدید تنش نظامی اجتناب کرده  و به عدم وجود احتمال جنگ واقف است و بود و نبود ناو لینکلن هیچ تأثیری روی این تصمیم ندارد. اگر هم نظامی باشد نشان‌دهنده آن است که مقامات واشنگتن به واسطه قدرت نظامی ایران به این درک رسیده‌اند که به هر طریق ممکن از ورود به مرحله تقابل نظامی با تهران خودداری کنند تا در دامی که رژیم صهیونیستی و سعودی برای آن‌ها پهن کرده، نیفتند.

«لینکلن» کجایی!؟ دقیقاً کجایی؟

در پی اعلام انصراف اعزام آبراهام لینکلن به خلیج‌فارس ابزار تهدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به سوژه طنز مردم کشورمان تبدیل شد. آبراهام لینکلن آمد؛ آبراهام لینکلن نیامد؛ آبراهام متوقف شد؛ آبراهام ادامه داد... انگار با این بچه بازی جدید می‌خواهند کشور بزرگی مثل ایران را بترسانند. ایران بیدی نیست که با این بازی بچه‌ترسانک شما ترسیده و به خودش بلرزد. این‌ها طنز نوشته هایی بود که فضای مجازی کشورمان را پر کرده بود. تعدادی دیگری از کاربران نیز در واکنشی طنزآمیز تصویری از این ناو را برای فروش منتشر کرده و در توضیح آن نوشتند: «فروش اقساطی ناو آبراهام لینکلن (با پای خودش آمده خلیج‌فارس)، دست خانم فرمانده بوده که اقیانوش هند را می‌رفته بالا و پایین، تا حالا خشکی ندیده و کف آن آفتاب نخورده (تا سپاه با موشک نزده قابل فروش است)».

ناو گروهِ پر سروصدای آمریکا اکنون کجاست!؟

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط نیروی دریایی ایالات متحده که موقعیت تقریبی ناوگروه‌های این کشور در اقصی‌نقاط جهان را نشان می‌دهد، آماری که از ماه گذشته میلادی (آگوست) منتشر شده، موقعیت مکانی ناوگروه آبراهام لینکلن در آب‌های بین‌المللی دریای عربی یعنی هزاران کیلومتر دورتر از آب‌های سرزمینی ایران ذکر شده است. این گزارش مدعی شده است که ناو آبراهام لینکلن در منطقه عملیاتی ناوگان ۵ آمریکا (AOR) در حال پشتیبانی از عملیات دریایی است تا از ثبات و امنیت دریایی در منطقه مرکزی اطمینان یابد. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز در گزارشی اعلام کرده است که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن که با هدف ایجاد فضای روانی علیه ایران در منطقه حضور دارد در فاصله حدوداً ۴۰۰ تا ۶۰۰ مایلی تنگه هرمز لنگر انداخته است. در ادامه گزارش اسپوتنیک آمده است: آمریکا این ناو را برای ایجاد جو روانی بر فضای خلیج‌فارس در ماه می‌به این آبراه بین‌المللی فرستاد. اگرچه آبراهام لینکلن برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا در فضای تنگه هرمز قرار نگرفته، اما همین حضور سبب افزایش تنش‌ها شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی نیروی دریایی آمریکا موقعیت یواِس‌اِس باکسِر (اِل‌اِچ‌دی-۴) (USS Boxer (LHD-۴)) که یک کشتی جنگی آمریکایی پشتیبانی با قابلیت حمل بالگرد است که طول آن ۸۴۴ فوت (۲۵۷ متر) است نیز محدوده اقیانوس هند و در حال حرکت به سمت تنگه هرمز ذکر شده است. این ناو قرار است جایگزین ناو یو اس اس کیرسارج در خلیج‌فارس شود.

شکست از دشمن فرضی!

حالا که در مورد ویژگی‌ها و موقعیت کنونی ناو آبراهام لینکلن مطلع شدید، بگذارید کمی هم از شیرین کاری‌های این ناو در همین مدت کم حضورش در منطقه بگوییم! جالب توجه ان است که حتی همین حضور نمایشی ناو آبرهام لینکلن در آب‌های منطقه هم برای آمریکا کم هزینه نبوده و مشکل ساز شده است. در راستای همین مسئله بود که منابع مطلع نظامی از بروز حادثه برای تعدادی از جنگنده‌ها و هواپیماهای مستقر در ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن حاضر در آب‌های منطقه خبر دادند. وبگاه «میلیتری» روز سه‌شنبه (۲۹ مرداد) به نقل از «مرکز امنیت دریایی آمریکا» نوشت: در جریان این حادثه که نهم اوت (جمعه ۱۸ مرداد) رخ داد، یک فروند هواپیمای هشدار سریع «ای-۲ دی هاوک آی»   با منحرف شدن از مسیر اصلی فرود، با دو فروند اف-۱۸ سوپر هورنت برخورد کرده و قطعاتی از این هواپیما به دو فروند اف-۱۸ دیگر در عرشه ناو هواپیمابر مذکور برخورد می‌کند. در گزارش این مرکز میزان خسارت وارده به ارزش ۲ میلیون دلار یا بیشتر برآورد و تأکید شده که چهار جنگنده‌ آسیب دیده اند. این در حالی است که ارتش آمریکا ۲۷ تیر نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرده بود یکی از نظامیان مستقر روی عرشه ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» به دریا سقوط کرده و از سرنوشت وی خبری در دست نیست!

ترامپ، ایران و نسخه کره شمالی

نحوه اقدام آمریکا در اعزام ناوگروه آبراهام لینکلن به خلیج‌فارس بسیار شبیه کاری بود که این کشور دو سال پیش در آب‌های ساحلی شبه‌جزیره کره انجام داد. ترامپ در نهم آوریل ۲۰۱۷ به ناو هواپیمابر یو اس اس کارل وینسون و چندین کشتی جنگی دستور عزیمت به آب‌های این شبه‌جزیره را داد و بعد هم ناو هواپیمابریو اس اس رونالد ریگان و ناو هواپیمابریو اس اس نیمیتز هم به آن پیوستند. تجمع سه ناو هواپیمابر به اندازه کافی اتفاق عجیب و کمیابی بود که آمریکا بمب‌افکن‌های B۱ با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای را بر فراز شبه‌جزیره کره به پرواز درآورد. آن هنگام بحث و نظرها از وقوع جنگی قریب‌الوقوع بین کره شمالی و آمریکا به شدت مطرح بود، به خصوص اینکه هم ترامپ و هم کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، با لفاظی‌های آتشین علیه یکدیگر مستقیماً تنش موجود را تشدید می‌کردند. تمام این ماجرا از اواخر همان سال رو به سردی گذاشت تا اینکه با دیدار ترامپ و کیم اون در دوازدهم ژوئن ۲۰۱۸ ناگهان همه چیز تغییر کرد و آمریکا نه تنها تمام آن نمایش قدرت را کنار گذاشت، بلکه مانور سالانه با کره جنوبی را هم معلق کرد. بنابراین اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خلیج‌فارس تنها نسخه‌ای بسیار ضعیف از کاری بود که ترامپ دو سال پیش از این در کره شمالی انجام داد و معلوم بود که در پس این نمایش نمی‌تواند عزمی برای درگیری داشته و تنها به دنبال مذاکره با مقامات کشورمان است؛ همان‌گونه که چند هفته بعد حضور شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و گفت‌وگوهای چند باره امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با مقامات کشورمان که به نیابت از آمریکا صورت می‌گرفت، این مسئله را آشکار و عیان ساخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.