به گفته یک کارشناس مسائل بین الملل، فرآیند نهایی استیضاح در مجلس سنای آمریکا رقم خواهد خورد و با توجه به اینکه جمهوری خواهان اکثریت سنا را در اختیار دارند و با توجه به اظهارنظرهای جمهوری‌خواهان در حمایت از ترامپ به نظر نمی‌رسد دنبال کردن فرآیند استیضاح از طرف دموکرات‌ها به سرانجام مدنظر آن برسد.

ترامپ از دو قطبی‌سازی در جامعه و انتخابات آمریکا استقبال می‌کند

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، رئیس‌جمهور ایالات متحده که فرصت خود را برای انتخاب مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار اندک می‌بیند نه فقط در عرصه سیاست خارجی با شکست مواجه شده است بلکه چالش‌های داخلی گاه و بیگاهی که به واسطه افشاگری‌های رسانه‌های داخلی آمریکا گریبان گیر او شده عرصه را بیش از پیش بر وی تنگ‌تر کرده است.

در جنوب شرق آسیا مذاکره او با رهبره کره‌شمالی که در راستای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره آغاز شده بود درحالی متوقف شده است که تنها عایدی ترامپ از این مذاکرات فقط یک عکس مشترک با کیم جونگ اون بود؛ در خاورمیانه مذاکرات با طالبان به بهانه کشته‌شدن یک نظامی آمریکایی در حملات اخیر این گروه متوقف شده است و مذاکره با چین نیز که قرار بود خروجی آن یافتن راه حلی برای پایان دادن به جنگ تجاری بین پکن و واشنگتن باشد به بن بست رسیده است. به این لیست باید عدم توفیق در مواجهه با ایران، کوبا، ونزوئلا و حل مسئله فلسطینیان را هم اضافه کنیم.


چالش جدید داخلی

جدیدترین و شاید بتوان گفت داغ‌ترین چالشی داخلی که ترامپ با آن مواجه شده است به واسطه افشاگری روزنامه واشنگتن پست و نیویورک تایمز رخ داد.

این رسانه‌های آمریکایی به نقل از یک منبع اطلاعاتی فاش کردند که رئیس‌جمهور آمریکا در یک تماس تلفنی که در ماه جولای با ولادمیر زلینسکی همتای اوکراینی خود بر قرار کرده از او خواسته است که درباره پسر جو بایدن معاون سابق باراک اوباما تحقیقاتی را آغاز کند.

در حال حاضر و با اثبات درخواست ترامپ از رئیس‌جمهور اوکراین، او برای دومین بار متهم به تبانی با یک دولت خارجی برای پیروزی در انتخابات شده است. طبق اعلام نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا فرآیند استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا آغاز شده است.

دکتر حیدرعلی مسعودی، استادیار روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی در این رابطه به قدس آنلاین گفت: در واقع ترامپ می‌خواهد از این موضوع به عنوان ابزار و کارت بازی برای کوبیدن «بایدن» در انتخابات آینده استفاده کند.

بنابراین چیزی که الان مطرح است این است که ترامپ متهم به سوء‌استفاده از قدرت خود برای انجام یک عمل غیرقانونی است و آن کمک گرفتن از قدرت‌های خارجی برای دخالت در مسائل سیاست داخلی آمریکا است.

از منظر سران دموکرات به ویژه «نانسی پلوسی» -که معتقد بود ترامپ را باید در انتخابات شکست دهیم نه در مبارزات سیاسی و مسائلی در قالب استیضاح- طرح موضوع استیضاح می‌توانست به تحریک بدنه اجتماعی طرفداران ترامپ بینجامد و احتمال انتخاب مجدد او را افزایش دهد. حال به نظر می‌رسد اتهام جدید متوجه ترامپ یعنی سوءاستفاده از قدرت  و کشاندن قدرت‌های خارجی به مسائل سیاست داخلی و رقابت‌های سیاسی در داخل امریکا بهانه خوبی است که بدنه دموکرات‌ها توانسته‌اند سران دموکرات را برای اجرای طرح استیضاح راضی کنند و کمیته قضایی مجلس نمایندگان، فرایند تحقیق و تفحص را در رابطه با استیضاح آغاز کرده‌اند.

بعید است فرایند استیضاح به جایی برسد

مسعودی افزود: فرایند نهایی استیضاح در مجلس سنای آمریکا رقم خواهد خورد و با توجه به اینکه جمهوری خواهان اکثریت سنا را در اختیار دارند و با توجه به اظهارنظرهای جمهوری‌خواهان در حمایت از ترامپ به نظر نمی‌رسد دنبال کردن فرآیند استیضاح از طرف دموکرات‌ها به سرانجام مدنظر آن برسد. از سویی دیگر، رویکردی که در این رابطه کمتر مورد توجه قرار گرفته، تمایل و استقبال ترامپ برای دوقطبی‌سازی جامعه به خصوص در رابطه با فساد نخبگان حاکم در ساختار آمریکا است. این نکته مهمی است و برخلاف گزارش‌های سالیانه مالیاتی، ترامپ به سرعت متن مکالمه را منتشر می‌کند که نشان می‌دهد عدم مقاومت دربرابر انتشار محتوی این مکالمه حاکی از اهداف تبلیغاتی و رسانه‌ای ترامپ برای جلب افکار عمومی و تحریک بخش‌های خاموش و خاکستری جامعه است که در آینده برای انتخابات تصمیم‌گیری خواهند کرد.

مسعودی تاکید کرد: این اتفاق را می‌توان در دو حوزه بررسی کرد. تبعات حقوقی و تبعات سیاسی. به لحاظ مسائل حقوقی نزدیکان ترامپ و «ویلیام بار» دادستان کل امریکا که سابقه طرفداری از او دارند، گفته است که بر اساس فایل صوتی منتشر شده، ترامپ جرم مشخصی مرتکب نشده است و این مسئله نشان از این دارد که احتمالا به لحاظ حقوقی دست رئیس‌جمهور آمریکا و قوه مجریه در فرایند احتمالی استیضاح بازتر خواهد بود و به احتمال زیاد حتی اگر این موضوع نهایی شود و به سنا فرستاده شود به لحاظ حقوقی آسیب چندانی متوجه ترامپ نخواهد کرد.

نکته دوم از جنبه حقوقی وجود اکثریت جمهوری‌خواه در سنای آمریکاست که طرح استیضاح از طرف کمیته قضایی مجلس نمایندگان تصویت شده و پس از ارسال رسمی به سنا در یک فرایند استیضاح فرضی تبدیل به دادگاهی خواهد شد که ترامپ باید آنجا از خود در برابر طرح شکایت سناتورهای مختلف دفاع کند. با توجه به اینکه برای پذیرش استیضاح و عزل رئیس‌جمهور نیاز به رای دوسوم سناتورها است بعید است این مسئله تحقق یابد. اما در رابطه با تبعات سیاسی باید بگوییم، ترامپ درصدد ایجاد دو قطبی بین خودش با بایدن است. با توجه به این نکته که «بایدن» نماد و شخصیت متعلق به جریان دموکرات در امریکاست شکل‌گیری این دو قطبی به ترامپ در پیروزی در انتخابات کمک خواهد کرد؛ گرچه ترامپ باید ناکارآمدی‌ها و اتهامات موجود را پاسخ دهد و آنها را جبران کند اما اجمالا وجود دو قطبی بایدن - ترامپ برای او بسیار مهم است.

نکته بعدی اینکه به جریان افتادن استیضاح احتمالی، می‌تواند از جهت برقراری ارتباط و تماس بیشتر از طریق رسانه‌ها با بدنه اجتماعی کمک مهمی به حساب آید و از این طریق موضوعات مختلف در رابطه با فساد نخبگان دموکرات را برملا کند و این مسئله به تحریک بیشتر بدنه اجتماعی و تمایل آنها به انتخاب مجدد ترامپ کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.