امور فرهنگی و هنری ناحیه مقاومت بسیج سپاه کمیل در هفته دفاع مقدس با نمایش فیلم‌های «تنگه ابوغریب»، «هیهات» و «اشنوگل» با عنوان پاتوقی در جبهه فرهنگ انقلاب، امکان نمایش فیلم‌های یاد شده را در پردیس سینمایی اطلس برای علاقه‌مندان به سینمای انقلاب و دفاع مقدس فراهم ساخت.

سینمای دفاع مقدس یعنی امید، اقتدار و آینده

حسین پورحسین

 امور فرهنگی و هنری ناحیه مقاومت بسیج سپاه کمیل در هفته دفاع مقدس با نمایش فیلم‌های «تنگه ابوغریب»، «هیهات» و «اشنوگل» با عنوان پاتوقی در جبهه فرهنگ انقلاب، امکان نمایش فیلم‌های یاد شده را در پردیس سینمایی اطلس برای علاقه‌مندان به سینمای انقلاب و دفاع مقدس فراهم ساخت.

سیدامین کاظم‌زاده، فیلمساز که مسئولیت نشست کارگردان فیلم اشنوگل ساخته هادی حاجتمند را در حاشیه نمایش این فیلم برعهده داشت، گفت: سه فیلم تنگه ابوغریب، هیهات و اشنوگل در هفته دفاع مقدس به همت امور فرهنگی بسیج سپاه کمیل در سیانس ۷ بعدازظهر به نمایش گذاشته شد.

نوع نگاه هادی حاجتمند در ساخت فیلمی به نام «اشنوگل» از غواصان دوران دفاع مقدس و پس از آن «مدیترانه» درباره فاطمیون، نشانگر آن است که فیلمساز به دور از جریان رایج در بسیاری از فیلم‌هایی که درباره رزمندگان دفاع مقدس جلو دوربین رفته است، همانند فیلمسازانی چون مرحوم رسول ملاقلی‌پور و حاتمی‌کیا و دیگر فیلمسازانی که نگاهی جدی‌تر به سینمای دفاع مقدس دارند، قدم در راهی گذاشته است که باید منتظر ماند و کارهای ماندگاری از او را در کارنامه‌اش دید.

هادی حاجتمند که فیلم مدیترانه‌اش در بخش شاخه‌های زیتون سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر این جایزه را به خود اختصاص داد اگرچه این بار هم فیلمی درباره «مدافعین حرم افغانستان» با توجه به اعتقادات این راهپویان مدافع حرم ساخته است و می‌شود در این باره با او به گفت‌وگو نشست، اما وقتی از او می‌خواهم چند کلمه‌ای با هم صحبتی داشته باشیم با همان روحیه خود خواسته‌ای که از او سراغ دارم، می‌گوید: من حرف‌هایم را در فیلم‌هایم می‌زنم، فیلم مدیترانه در شرایط اکران قرار دارد و امیدوارم اکران مطلوبی داشته باشد.

هادی حاجتمند بر این عقیده است تنها سینمایی که آینه‌دار سینمای دفاع مقدس و انقلاب است سینمای برخاسته از داشته‌های دفاع مقدس است و آرزو می‌کند که فیلمسازان به دنبال سوژه‌هایی ناب از این سینما باشند.

*رضایت کارگردان از «اشنوگل»

او می‌گوید: سینمای دفاع مقدس یعنی امید، اقتدار و آینده و هر چند که از اکران فیلم اشنوگل راضی بودم و اذیت نشدم، اما انتظارم این بود با امکاناتی که داریم برای اکران فیلم‌های دفاع مقدس بیشتر از این وقت بگذارند تا فیلم‌ها بهتر دیده شود.

* به سینمای انقلاب افتخار کنیم

وی با اشاره به اینکه ما نیازمند مدیران جوان و حزب‌اللهی و پرانرژی هستیم که برای رضای خدا کار کنند و در همین خاکریز که هستیم سینمای انقلاب را آبیاری کنند، گفت: سینمای انقلاب و دفاع مقدس به معنای جنگ و تیر و تفنگ نیست، بلکه سینمایی است که باید به آن افتخار کنیم و اکنون مشهد قطب سینمای انقلاب است و بچه‌ها با دست خالی در این سینما مشغول به کار هستند.

در همین مشهد چندین فیلم کوتاه خوب در این زمینه ساخته شده و فیلم مدیترانه را ساخته‌ام و آماده اکران است.

حاجتمند درباره انگیزه ساخت فیلم اشنوگل هم گفت: پس از چند سال که از نمایش فیلم اشنوگل گذشته است، تنها می‌توانم بگویم چرا دیگر فیلمسازان این غواصان را نادیده گرفته و این سوژه را جدی نگرفته‌اند؟ من آنچه را که باید بگویم در فیلم گفته‌ام و حرف اضافه‌ای بر آن ندارم.

کارگردان فیلم‌های اشنوگل و مدیترانه می‌گوید: جریان فیلم دفاع مقدس راه افتاده است، اگر این جنگ در هر کجای جهان بود، سینمای جهان این اتفاق را با نگاه و فرهنگ خودشان جلو دوربین برده و دنیا را با آن تسخیر می‌کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.