نخستین نشست تخصصی B2B با حضور هیئت‌های تجاری اتاق تجارت و صنایع زنان ولایت هرات افغانستان و کانون زنان بازرگان مشهد با هدف شناسایی فرصت‌های تبادل فی مابین ایران و افغانستان عصر پنجشنبه گذشته در محل مؤسسه کرانه حضور در مشهد برگزار شد.

احمد فیاض/

نخستین نشست تخصصی B2B با حضور هیئت‌های تجاری اتاق تجارت و صنایع زنان ولایت هرات افغانستان و کانون زنان بازرگان مشهد با هدف شناسایی فرصت‌های تبادل فی مابین ایران و افغانستان عصر پنجشنبه گذشته در محل مؤسسه کرانه حضور در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما؛ در این نشست تخصصی که نماینده اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی، نماینده وزارت امور خارجه در شمال شرق، نماینده اتاق مشترک ایران و افغانستان و نماینده گمرک در آن حضور داشتند؛ سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی بر حسب رسالت خود در راستای هموارسازی مسیر فعالیت‌های اقتصادی بانوان تمامی سعی و تلاش خود را به کار خواهد گرفت.

طاهره طهماسبی از نمایشگاه سایه‌سار مینو در سال گذشته که با حضور بانوان بازرگان استان و نمایندگانی از کشورهای خارجی در مشهد برگزار شد؛ به عنوان نقطه عطفی در تعالی تبادلات بازرگانی بانوان یاد کرد و گفت: در 10 سال گذشته تلاش شد تا در حوزه توانمندسازی و اشتغال بانوان در قالب نمایشگاه سایه‌سار مینو قدم برداشته و یکی از ثمرات جدی و مفید آن همین برگزاری نشست‌های تخصصی میان بانوان بازرگان ایران و افغانستان است.

رایزن تجاری و اقتصادی کنسولگری افغانستان نیز در این نشست اظهار امیدواری کرد که این همکاری‌های تخصصی تجاری نتایج بیشتر و کاربردی‌تری برای بانوان داشته باشد.

«حفیظ ‌الله بهار» به دستاوردهای تلاش‌های سال گذشته اشاره کرد و گفت: این قدم‌های اولیه منجر به امضای یکی دو قرارداد شد که گرچه گسترده نبود اما قابل قدردانی است و برای شروع اقدام‌های جدی و بعدی مناسب است.

وی بر ضرورت لابیگری‌های مسئولان هر دو اتاق بازرگانی بانوان مشهد و هرات با مسئولان کشورهای متبوعشان تأکید کرد و افزود: لابیگری و رایزنی برای اصلاح قوانین مانند کاهش تعرفه‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس هیئت مدیره کانون زنان بازرگان خراسان رضوی نیز در این نشست تخصصی پس از ارائه تاریخچه این تشکل اظهار کرد: در حوزه ارتباطات بین‌الملل تلاش می‌کنیم تا به چشم‌اندازی ترسیم شده برای چهار سال آینده یعنی ایجاد جاده ابریشم بانوان دسترسی یابیم.

آذر کیانی‌نژاد در تشریح زمینه‌سازی برای این چشم‌انداز به گام نخست اشاره کرد و گفت: با مساعدت وزارت امور خارجه تمامی تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه بانوان کشورهای همجوار را شناسایی کرده و پس از شکل‌گیری ارتباطات اولیه، نخستین ارتباط با ولایت هرات افغانستان کلید خورد و در گام بعدی با بانوان کشور ترکیه همراه خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: توافق‌نامه با اتاق تجارت صنعت ولایت هرات افغانستان حول سه بخش اواخر سال گذشته منعقد شد. این سه بخش شامل آموزش، تبادل دانش و تجربیات و ارتباط بین‌المللی بانوان است. در بخش آموزش؛ دوره نخست آن به میزبانی کانون زنان بازرگان استان برگزار شد. در این دوره میزبان هیئت چهارده نفره بانوان بازرگان هرات در چهار روز بودیم که سرفصل‌های استانداردهای بین‌المللی بر پایه ایزوها و نیز تولید و پرورش قارچ دکمه‌ای تدریس شد. همچنین بازدید از کارخانه‌هایی مانند بسته‌بندی آجیل و تولید و پرورش قارچ در دستور کار قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع بانوان افغانستان نیز با ابراز قدردانی از میهمان‌نوازی بانوان بازرگان خراسان رضوی و ابراز خرسندی از حضور در مشهد مقدس اظهار کرد: امیدواریم در گام‌های بعد شاهد برنامه‌های پرمحتوا هم در حوزه تئوری و هم در حوزه عملی باشیم.

مریم جامی‌الاحمدی تصریح کرد: تفاهم‌نامه فی مابین دوساله است اما قابل تمدید است تا بتوانیم همایش‌ها و نمایشگاه‌های بسیاری در دو کشور داشته و این نشست تخصصی نقطه آغازین بود.

وی با این تقاضا که در سیاست‌های اقتصادی در حوزه واردات و صادرات از سوی دو کشور باید تجدیدنظر صورت گیرد؛ خاطرنشان کرد: افغانستان یکی از مصرف‌کنندگان و خریداران عمده محصولات ایرانی است از این رو باید در رفع موانع واردات و صادرات و نیز تسهیل و روان‌سازی آن اقدامات قاطعی از سوی متولیان اقتصادی دو کشور صورت گیرد. همچنین تجارت متوازن و رو به رشد موجب تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و ثبات پایدارتر در دو کشور خواهد شد.

گفتنی است؛ نشست تخصصی B2B در حوزه‌های گروه کشاورزی و صنایع وابسته، زیورآلات و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، گروه مهندسی، عمران، خدمات فنی مهندسی، گروه خدمات آرایشی- بهداشتی و گروه پوشاک و طراحی لباس برگزار شد. همچنین نمایشگاهی از توانمندی‌ها و محصولات تولیدی مانند صنایع دستی، آرایشی و بهداشتی، هنری و... در حاشیه این نشست تخصصی از سوی بانوان بازرگان مشهد و هرات در معرض دید عموم قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.