اردبیل- درحالی‌که سد سبلان قادر است تشنگی اهالی بخش‌هایی از شهرستان مشگین شهر مانند ارشق، فخرآباد و لاهرود را برطرف کند اما سال ۸۹ احداث تصفیه‌خانه آب شرب این سد پس از کلنگ زنی و رسیدن به ۲۰ درصد پیشرفت با حرف‌وحدیث‌های مطرح‌شده، بلاتکلیف رها شد.

ضرورت راه‌اندازی تصفیه‌خانه آب شرب

قدس آنلاین؛ گروه استان ها: سد سبلان در شمال شرقی مشکین‌شهر و بر روی رودخانه قره‌سو در ۵۵ کیلومتری شمال غربی شهر اردبیل و در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال شرقی مشگین‌شهر واقع‌شده ‌است.

مسئولان هدف از احداث سد سبلان را ذخیره‌سازی ۱۰۵ میلیون مترمکعب آب، تنظیم حدود ۱۱۵ میلیون مترمکعب رواناب رودخانه قره‌سو در محل طرح، آبیاری ۱۵ هزار هکتار از اراضی دیم و باغ‌های مشکین‌شهر در طرفین رودخانه و تأمین آب شرب شهرستان مشگین‌شهر عنوان کرده بودند.

هرچند که قرار بود که بزرگ‌ترین تفرجگاه آبی در استان اردبیل در محوطه سد سبلان به مساحت ۵۰۰ هکتار به همراه طرح پرورش ماهی در قفس با مشارکت بخش خصوصی ایجاد شود اما تمامی این رؤیاها تاکنون نتوانسته به حقیقت بپیوندد.

درحالی‌که سد سبلان قادر است تشنگی اهالی بخش‌هایی از شهرستان مشگین شهر مانند ارشق، فخرآباد و لاهرود را برطرف کند اما سال ۸۹ احداث تصفیه‌خانه آب شرب این سد پس از کلنگ زنی و رسیدن به ۲۰ درصد پیشرفت با حرف‌وحدیث‌های مطرح‌شده، بلاتکلیف رها شد.

باوجوداینکه بنا بر گفته مسئولان آب ذخیره‌شده این سد می‌تواند آب آشامیدنی حدود ۱۰۰ روستای بخش ارشق را تأمین کند اما هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.  

وعده‌هایی که عملی نشد

بنا بر گفته مسئولان در این سد قرار بود تا مقدمات پرورش ماهی در قفس فراهم شود و لذا بسیاری از زارعان منطقه به امید اشتغال‌زایی و کسب درآمد ترجیح دادند تا از مهاجرت به دلیل کم‌آبی صرف‌نظر کنند.

باوجوداینکه بنا بر گفته مسئولان آب ذخیره‌شده در سد سبلان می‌تواند آب آشامیدنی حدود ۱۰۰ روستای بخش ارشق را تأمین کند اما هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته استهم‌چنین مقرر شد تا با رهاسازی و تأمین آب کشاورزان کشت و زرع خود را که به‌صورت دیم بود گسترش دهند از همین رو در سال ۸۶ تعداد ۱۶۰۷ نفر از اهالی ساخت بخش فخرآباد برای تسهیل در تبدیل اراضی دیم منطقه به اراضی آبی در پایاب سد سبلان، در پروژه تجهیز اراضی به آبیاری مدرن مشارکت و تسهیلات آن را دریافت کردند، اما با تغییر مدیران دستگاه‌های مربوط، به‌تدریج به این طرح ترتیب اثر داده نشده است و اکنون اهالی بدون این‌که از پایاب سد استفاده کنند باید اقساط تسهیلات را بپردازند.  

در چند سال اخیر عدم ساخت تصفیه‌خانه و عدم دسترسی اهالی به آب ذخیره‌شده در این سد موجب اعتراضات پراکنده‌ای شد اما زمانی که روستاییان ارشق از نبود آب شرب که قرار بود با احداث تصفیه‌خانه از این سد تأمین شود، اعتراض کردند، مسئولان وقت گفتند آب  سد سبلان آلوده است و به درد آشامیدن نمی‌خورد.

علت اینکه چرا آب در سد هست ولی روستاهای مشگین‌شهر از کم‌آبی رنج می‌برد همواره یکی از پرسش‌هایی است که تاکنون بی‌پاسخ‌مانده و البته شایعات بسیاری مانند آلودگی آب گرداگرد آن می‌چرخد.

اما پاسخ این سؤال را که آیا آب سد سبلان آلوده و غیرقابل‌شرب است را بهتر است از زبان مدیرکل آب و فاضلاب استان اردبیل بشنویم.

وضعیت آب سد

در سال‌های گذشته نماینده و فرماندار وقت مشگین‌شهر اعلام کرده بودند سد سبلان به دلیل آلودگی با نشت فاضلاب اردبیل قابل شرب نیست و به‌جای کاربرد تأمین آب شرب، مجوز پرورش ماهی در این سد صادرشده بود.  
فرامرز به نژاد مدیرکل آب و فاضلاب استان اردبیل در خصوص این اظهارات عنوان می‌کند: این اظهارات کاملاً بی‌اساس است  و لذا هیچ دلیل مستندی بر آلودگی آب سد سبلان وجود ندارد.  

وی با اشاره به این موضوع که احداث تصفیه‌خانه این سد برای تأمین آب شرب روستاهای منطقه در سال‌های گذشته آغاز شد اما در ادامه به دلیل ممانعت برخی‌ها به‌صورت نیمه‌کاره ماند بیان می‌کند: این اظهارات در آن زمان باعث شد پروژه تصفیه‌خانه سد سبلان که با ۸ میلیارد تومان تکمیل می‌شد، از کاربری خود بیفتد و اکنون‌که دوباره تصمیم به استفاده از سد به‌منظور تأمین آب شرب گرفته‌شده است حتی با آگهی مناقصه ۳۰ میلیارد تومانی نیز برای ادامه ساخت این طرح متقاضی‌ای اعلام آمادگی نمی‌کند.

وی یادآورمی شود: سد سبلان مشگین‌شهر در سال ۸۵  و با ۶ هزار میلیارد ریال هزینه احداث شد و قرار بود این سد ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی روستاییان ارشق، لاهرود و فخرآباد را تحت پوشش قرار دهد و آب شرب موردنیاز ۸۶ روستا را تأمین کند اما متأسفانه این سرمایه عظیم در خدمت اجرای طرح‌های پرورش ماهی برخی شرکت‌های خصوصی قرار گرفت.

به نژاد در مورد برخی نظریه‌ها که باید آب مردم این منطقه از سد احمدبیگلو تأمین شود، می‌گوید: سد احمدبیگلو فاصله زیادی با این منطقه دارد که اگر از این سد به ارشق آب‌رسانی شود نیاز به ایستگاه‌های پمپاژ متعدد است که هزینه آب‌رسانی بسیار بالا می‌رود و امید روستاییان برای دستیابی هرچه سریع‌تر به آب شرب بهداشتی کم‌رنگ‌تر می‌شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.