رئیس اداره بهداشت، سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: تعدادی از دانش آموزان مقاطع مختلف، هم دختر وهم پسر،ناقل شپش هستند ،از همین تعداد هم بیشتر دانش آموزان دوره ابتدایی مبتلا می شوند که البته قضیه هیچ ربطی به یک منطقه خاص ندارد .

احتمال طغیان شپش درمدارس دخترانه مشهد/حتی بودجه نداریم شامپوی ضد شپش توزیع کنیم /فقط برای مقطع ابتدایی مربی بهداشت داریم ، آنهم نه همه مدارس

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: مدارس یکی از ‌مکان‌هایی است که افراد خردسال زیادی در آن جمع می‌شوند و چندین ساعت در کنار هم هستند. ‌بررسی‌ها نشان می‌دهد شیوع انگل شپش درمیان دانش‌آموزان دوره ابتدایی و به ‌ویژه در میان دختران بالاتر ‌از سایر مقطع‌هاست،به گونه ای که بر اساس آمار حدود۳ درصد دانش اموزان مقاطع تحصیلی هم  اکنون ناقل انگل شپش هستند. همین موضوع نشان می‌دهد که دانش‌آموزان خردسال، به دلیل بی‌توجهی به  ‌بهداشت عمومی در مدارس، بیشتر از سایرین گرفتار می‌شوند و دختران به دلیل ارتباط نزدیک‌تری که با هم ‌دارند، بیشترین آمار مبتلایان را دارند. ‌

در همین حصوص با رضا کشتی دار رئیس اداره بهداشت، سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به گفت وگو نشسته ایم که می خوانید:

قدس آنلاین:نقش مربی بهداشت مدارس در شناسایی کودکان ناقل یا مبتلا و جلوگیری از سرایت آن چیست؟

کشتی دار: قبل از پاسخ به پرسش شما بد نیست این مقدمه را بگویم که شپش هر جا تجمعی باشد وجود دارد و از انسان به انسان منتقل می شود و مختص به مدارس نیست. از طریق کلاه، لباس و... هر ساله با شروع سال تحصیلی جدید این قضیه کمی  خانواده ها را نگران می کند ولی به هر شکل متاسفانه در برخی مدارس ابتدایی ما به دلیل اینکه هستند دانش آموزانی که ممکن است در این خصوص مراقب های کمتری داشته باشند وجود دارد.

به همین دلیل هر ساله مراقبان سلامت ما با توجه به دوره های آموزش و تخصصی که می بینند کار غربالگری پتیکولوز یا همان شپش را همزمان با شروع سال تحصیلی آغاز می کنند. هر چند برای ما  پیش از هر برنامه دیگری پیشگیری در اولویت قرار دارد ولی با این حال با برگزاری این دوره های آموزشی مربیان سلامت ما آمادگی کامل را خواهند داشت تا با حضور و آموزش در مدارس، دانش آموزان را از چگونگی ابتدا یا درمان این انگل آشنا کنند.

بعد از این مرحله وارد مرحله شناسایی و درمان می شویم و برای کسانی که مبتلا هستند با همکاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شرایط درمان را آغاز می کنیم که تا پارسال با در اختیار قرار دادن شامپوهایی در اختیار خانواده ها این بیماری کنترل و درمان می شد.

قدس آنلاین:  امسال هم به همین شیوه پیشگیری و درمان خواهید کرد؟

کشتی دار: خیر امسال با توجه به کمبود بودجه احتمال خیلی کمی دارد که مراکز بهداشت بتوانند این شامپوها را در اختیار خانواده ها قرار دهند. با این حال و به هر ترتیبی همه ساله همه هدف ما این بوده که درهمین ابتدای سال تحصیل جدید با یکسری آموزش های قوی ترتیبی بدهیم که شپش در بین دانش آموزان شیوع پیدا نکند تا مجبور به درمان باشیم.

قدس آنلاین:این برنامه ها از چه زمانی شروع خواهد شد؟

کشتی دار:استارت این آموزش ها زده شده است و با جلسه ای که با حضور کارشناس مسئولان سلامت خراسان رضوی و دوستانی از دانشگاه علوم پزشکی داشتیم آموزش های لازم با کارشناسان سلامت داده شده است هر چند مراقبین سلامت ما آمادگی کامل را در این امر دارند ولی برای یادآوری بیشتر قرار بود با شروع سال تحصیلی همین دوره های آموزش برای مراقبین سلامت هم را برگزار کنند که بتوانند در مدارس برای بچه ها مفید باشند.

قدس آنلاین: آیا همه مدارس مربی بهداشت دارند؟

کشتی دار: خیر. همانطور که می دانید ما فقط در مقطع ابتدایی مراقبین سلامت را در اختیار داریم که اولویتمان هم مدارس دخترانه است چون بیشترین شیوع این انگل هم در مدارس ابتدایی دخترانه است. از آنجایی که دانش آموز این مقطع هنوز نمی توانند بهداشت فردیشان را به خوبی رعایت کنند ، بیماری در این مقطع بیشتر است. اما در خصوص پاسخ به سئوال شما باید بگویم با توجه به محدویت هایمان در خصوص در اختیار داشتن مراقبین سلامت تقریبا ۹۰ درصد از مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه ما از حضور مربی بهداشت بهره مند هستند و مدارس مقاطع دیگر تعداد خیلی کمتری مربی بهداشت دارند ولی تقریبا همه مدارسمان در همه مقاطع از حضور رابط بهداشت بهره مند هستند هرچند این رابط ها تخصص ندارد و بیشتر مسئول کارهای هماهنگی هستند ولی با برگزاری دوره های توانمند سازی برای این افراد آموزش های مورد نیاز را دریافت می کنند.

قدس آنلاین: پارسال چند درصد از مدارس ناقل انگل شپش بودند؟

کشتی دار:سال قبل هم شیوع شپش درمدارس را داشتیم ، دانش آموزان مقاطع مختلف هم دختر و هم پسر ناقل این انگل هستند ولی به هر شکل از همین تعداد هم بیشتر دانش آموزان دوره ابتدایی دخترانه مبتلا می شوند که البته قضیه هیچ ربطی به یک منطقه خاصی ندارد ویک آمار جمعی است.

قدس آنلاین: نقش خانواده ها در این میان برای مقابله با این انگل چیست؟

کشتی دار:مراقبت از بهداشت شخصی دانش آموزان. مثل استحمام به موقع و استفاده از شانه ریز. البته جای نگرانی وجود ندارد چون با بعد از اینکه افراد ناقل شناسایی شدند با یکسری مراقب ها می توانند این بیماری را از بین ببرند. ولی در همین جا توصیه می کنم چون زمانی که در یک خانواده یک نفر مبتلا می شود باید درمان جمعی صورت بگیرد چون مطمئنا همه خانواده درگیر این قضیه خواهند شد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.