همدان- نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه همدان گفت: گفت‌وگوی ادیان باید به برنامه مدیریتی در جهان تبدیل شده و صرفا در حد شعار نباشد.

انسانیت، نقطه اشتراک تمام مردم جهان است

گزارش قدس آنلاین ، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی صبح شنبه در نشست ادیان ومذاهب  با بیان اینکه گفت‌وگو بر مبنای نقاط مشترک شکل می‌گیرد، اظهار کرد:ادیان در علوم مرتبط به دو دسته ابراهیمی و شرقی تقسیم می‌شوند و جامع‌ترین کتاب در مورد ادیان توسط یک دانشمند غربی نوشته شده است.

وی با بیان اینکه ادیان ابراهیمی به مسیحیت، یهودیت، اسلام و زرتشت گفته می‌شود که ادعای وحیانی بودن دارند افزود: پیدا کردن نقاط مشترک در ادیان ابراهیمی بسیار آسان است و مسلمانان  مسیحیت و یهودیت را کامل کننده ادیان قبلی می‌دانند و اسلام استمرار و تکمیل شده دو دین گذشته است.

 آیت الله شعبانی با بیان اینکه اسلام در اصل خود تفاوت بنیادین با مسیحیت و یهودیت ندارد و وجود تفاوت‌های ظاهری در مسیر تکامل بشر امری طبیعی است اضافه کرد: تاریخ ۱۴۰۰ سال گذشته ما توجه به نقاط مشترک را نشان داده است.

وی با بیان اینکه ادیان شرقی و هندوستانی دسته دوم هستند که ادعای وحیانی بودن ندارند و بیشتر به سنن و آداب نزدیک هستند عنوان کرد: این دسته از ادیان نیز با ادیان ابراهیمی در توجه به فطرت انسانی مشترک بوده و بسیاری از ادیان در این امر مشترک هستند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه گفت‌وگوی ادیان باید به برنامه مدیریتی در جهان تبدیل شده و صرفا در حد شعار نباشد گفت: در مدیریت فعلی جهانی با کثرت قومیت و اندیشه‌ها باید فطرت انسانی و عقل بشری احیا شود.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) قیام کرد تا بشر را به عقلانیت برساند افزود: عقل در عرصه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی عزلت‌نشین شده است و در اغلب موارد سیاست‌مداران از عقل صحبت کرده ولی در سیاست‌های بیرونی عقلانی رفتار نمی کنند.

وی با تاکید بر احیای انسانیت در جوامع مختلف گفت: انسانیت نقطه مشترک تمام مردم جهان است و می‌توان آن را مبنای گفت وگو در نظر گرفت.

نماینده ولی فقیه در استان همدان بیان کرد: بشر باید به نقطه مشترک خود بازگردد که در این صورت شرق و غرب دیگر معنا نداشته و دیگر مستکباران حاضر نمی‌شوند مردم مظلوم یمن را بمباران کنند.

 آیت الله شعبانی با بیان اینکه جهان باید به سمت داده‌های درونی خود حرکت کند ادامه داد: میراث فرهنگی به‌خاطر توجه نکردن به عقلانیت در نقاط مختلف تخریب می‌شود.

وی با بیان اینکه حیات بشر دوار بوده و مسیر رفت و برگشتی دارد افزود: مساجد به صورت نیم دایره در طراحی اسلامی ساخته می‌شوند که نشان دهنده حرکت دوار بشر است.

امام جمعه همدان با بیان اینکه ساختمان‌های اسلامی تداعی کننده هدف بشر هستند عنوان کرد:امیدواریم گفت‌وگوی ادیان زمینه را برای رسیدن به عقلانیت و عدالت ایجاد کند.

 آیت الله شعبانی با بیان اینکه عدالت گمشده جهان امروز است گفت: تقویت نقاط مشترک، احیای عقل و فطرت و برگزاری جلسات بیشتر با موضوع ادیان از راه‌های رسیدن به عدالت بشری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.