نژادنوری با اشاره به اهمیت هدفمندی فرصت های مطالعاتی دانشجویان مقطع دکتری گفت: دانشجویان دکتری باید در مسیر صحیح قرار گیرند.

فرصت های مطالعاتی باید هدفمند و مستمر باشند

به گزارش قدس آنلاین ، برنامه "کرسی های آزاداندیشی" با موضوع فرصتهای مطالعاتی دانشجویان در مقطع دکتری با حضور دکتر محمدمهدی نژادنوری دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر، معاون علمی آستان قدس رضوی و معاون اسبق پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از شبکه رادیویی گفت و گو روانه آنتن شد. 

نژادنوری در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به روند فرصت مطالعاتی مرسوم در دانشگاه های ایران اظهار داشت: دانشجو در مقطعی از تحصیلات خود و برای تکمیل مطالعات و پروژه به یکی از دانشگاه های معتبر در دنیا اعزام می شود.

دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر افزود: مسئله ای که لطمه زیادی به دانشجویان مقطع دکتری زده دوگانه کردن زندگی و تحصیل در این مقطع است، یعنی مسائل کسب و کار و زندگی با تحصیل دانشجو در مقطع دکتری تداخل دارند درصورتیکه اگر پروژه ها و مطالعات دانشجو به صورت به هم پیوسته و در راستای رفع یک نیاز واقعی از جامعه باشند قضیه متفاوت خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت هدفمند بودن فرصت های مطالعاتی دانشجویان مقطع دکتری گفت: دانشجویان دکتری جزو پنج درصد از جمعیت کشور و جزئی از جامعه نخبگی و استعدادی کشور هستند اما مهم این است که در مسیر صحیح قرار گیرند.

مسئول معاونت علمی آستان قدس رضوی عنوان کرد: در حال حاضر اساتید دانشگاه ها چندین دانشجوی دکتری دارند و همین کمبود وقت و زیادیِ مراجعات باعث شده که موضوع و محتوای پروژه دانشجویان را با دقت مطالعه و قضاوت نکنند.

نژادنوری همچنین با تأکید بر اینکه دولت نیز باید بودجه ای اختصاص دهد و با نظارت و ایجاد سازوکار مناسب، هدفمندی پژوهش ها را محقق کند افزود: در این صورت فرصت مطالعاتی، نیاز جامعه و شادابی دانشجویان منفعت خواهد داشت.

معاون اسبق پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: بودجه تحقیق و توسعه آمریکا در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۵۰ میلیارد دلار بود که از این مقدار دولت فقط زیر ۱۵ درصد آن را تأمین کرد و عمده آن را کارخانجات پرداخت کردند.

وی با تأکید بر اینکه پژوهش به یک مدل اقتصادی نیاز دارد گفت: پژوهش نباید صرفاً متصل به کمک های متمرکز مرکزی دولت باشد.

دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر عنوان کرد: تنها ۱۶ درصد از جمعیت سه میلیون و ۶۰۰ هزار دانشجوی کشور در بخش پزشکی و غیر آن مشغول به کارند و این درحالیست که ۱۲ تریلیون تومان پول برای این  دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی و ۶۰ تریلیون برای کل دانشجویان کشور در آموزش عالی هزینه می شود. سوال اینجاست که بازدهی این هزینه ها چیست و چند درصد از دانشجویان آمادگی و توانمندی ورود به بازار کار را دارند؟

نژادنوری بر لزوم تداوم فرصت های مطالعاتی دانشجویان مقطع دکتری تأکید کرد و گفت: فرصت های مطالعاتی از چندین منظر موضوعی موثر و مفید است اما باید با حفظ هدف، روش ها را تغییر داد. به عنوان مثال شرکت های دانش بنیان بهترین کریدور برای پیشرفت بسیاری از دانشجویان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.