رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: هنوز به دنبال استاندارد کردن محصولات و فرآیندها هستیم در حالی که اینک باید از مرحله استانداردسازی گذشته و به دنبال ارتقای کیفیت باشیم.

کشور باید از مرحله استانداردسازی عبور کند

به گزارش قدس آنلاین ، نیره پیروزبخت روز شنبه در نشست شورای استاندارد خراسان رضوی در مشهد افزود: براساس آمارهای رسمی گردش مالی محصولات حلال در دنیا سالانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار است اما سهم ایران از این رقم بسیار ناچیز است.

وی اظهار داشت: در اساسنامه موسسه جهانی حلال، مسئولیت اعطای نشان حلال به محصولات تولیدی برعهده سازمان استاندارد هر کشور گذاشته شده و بر این اساس در ایران اعطای این نشان صرفا توسط سازمان ملی استاندارد انجام می‌شود.  
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به استاندارد سازی آسانسورها گفت: برای ساختمان های تجاری و دولتی به جهت اهمیتی که وجود دارد، باید استاندارد های لازم در آنها رعایت شود.  
پیروز بخت ادامه داد: اگر برخی می گویند کشورهای دیگر استانداردهای ما را قبول ندارند به این دلیل است که هر کشور بر اساس مقتضیات خودش شاخص های استاندارد سازی را مشخص می کند.
وی در باره موازی کاری های موجود در حوزه استاندارد بین سازمان ملی استاندارد و دستگاه های مختلف از جمله وزارت بهداشت نیز افزود: هر چند بسیاری از اختلاف نظرها در حوزه استاندارد سازی رفع شده است اما در عین حال باز هم برای رفع موازی کاری ها آمادگی داریم با دیگر دستگاه ها تعامل داشته باشیم.
وی اظهار داشت: برخی سازمان ها و صاحبان صنایع با فرآیندهای قدیمی سازمان استاندارد عجین شده اند در حالی که رویکرد جدید این سازمان هم باید مورد توجه قرار گیرد.

پیروز بخت با اشاره به طرح مثلث توسعه فرهنگی و اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: در این مدل توسعه ظرفیت بخش خصوصی به خوبی به کار گرفته شده و پروژه های اقتصادی بر این اساس تعریف شده است.

گسترش فرهنگ استانداردسازی به ارتقای سطح توسعه یافتگی کمک می‌کند
استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: گسترش فرهنگ استانداردسازی به ارتقای سطح توسعه یافتگی و سلامت جامعه کمک بسزایی می کند.
علیرضا رزم حسینی افزود: اهمیت سازمان ملی استاندارد به عنوان یک نهاد حاکمیتی به حدی است که همه بخش های کشور را می تواند تحت تاثیر خود قرار دهد.
وی اظهار داشت: برخی محصولات وارداتی نیز به رغم داشتن استانداردهای بین المللی، مشخص نیست مورد قبول سازمان ملی استاندارد ایران واقع می شود یا بر اساس استانداردهای داخلی با این محصولات برخورد خواهد شد.  
وی با تاکید بر اینکه برای برگزاری مستمر جلسات شورای استاندارد خراسان رضوی تلاش خواهیم کرد، ادامه داد: در این استان ضریب مطالبه گری نسبت به دیگر نقاط کشور بیشتر  است لذا ما هم این رویه را تشویق می کنیم تا فعالان بخش خصوصی آزادانه به بیان نظرات و خواسته های خود بپردازند.
استاندار خرسان رضوی در خصوص تفویض اختیارات نیز گفت: تفویض اختیارات به نهادهای استانی تا جایی که منع قانونی نداشته باشد به سهولت در پاسخگویی به مردم و تسهیل فرآیندهای اداری کمک می کند.  
رزم حسینی افزود: هر چه بیشتر به سوی اعتماد سازی حرکت کنیم و فرهنگ استاندارد سازی را گسترش دهیم، بیشتر به سلامت جامعه و ارتقای سطح توسعه یافتگی کمک کرده ایم.

ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.