مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: تصویری که این کتاب از زندگی مادر شهید برای ما تصویر می‌کند بسیار می‌تواند در نگاه ما به ارزش‌ها و خانواده معظم شهدا و مخصوصا صبوری مادران شهدا تغییر ایجاد کنند.

«شهر بانو»، روایت تلخ و شیرین یک مادر شهید
به گزارش قدس آنلاین ، حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان ظهر امروز در خوانش و معرفی کتاب «شهربانو» که در  سالن جلسات کتابخانه عمومی امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: در ادامه سلسله جلسات خوانش کتاب و نشست‌های کتاب خوان با موضوع کتاب‌های دفاع مقدس امروز توفیق خوانش کتابی را داریم که روایت دلتنگی‌های یک مادر شهید را به تحریر در آورده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در جای جای این کتاب دلتنگی‌های این مادر شهید را می‌توان احساس کرد، افزود: تصویری که این کتاب از زندگی مادر شهید برای ما تصویر می‌کند بسیار می‌تواند در نگاه ما به ارزش‌ها و خانواده معظم شهدا و مخصوصا صبوری مادران شهدا تغییر ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه به اندازه‌ای که برای شهدا بزرگداشت و یادواره می‌گیریم شاید کمتر برای مادران شهدا مراسم گرفته شده است، ادامه داد: مادران شهدا کسانی بودند که تربیت صحیح فرزندانشان و وجود مهر اهل بیت(ع) در دل‌ آنها باعث شده شهدای عزیزی به یادگار بماند.

سبزیان بیان کرد: کسانی که در جلسات خوانش حضور پیدا می کند سفیران خوبی برای انتقال معارف و مبانی ارزشمندی هستند که در این جلسات طرح موضوع می‌شود.

«شهربانو» مادر مشهدی که برای کسی غریبه نیست

مسؤول فرهنگی سپاه امام رضا(ع) در ادامه این جلسه گفت: تاریخچه جریان کتاب دفاع مقدس در کشور ما شاید قدم به قدم با تقریظ مقام معظم رهبری همراه بوده است.

محمد حسین زاده بیان کرد: همه می‌دانیم مقام معظم رهبری یک کتاب‌خوان حرفه‌ای هستند و  در سال‌های جوانانی رمان‌های خارجی بزرگ دنیا مثل ویکتورهو و تولستوی را مطالعه کرده و نظر دادند که بعضی از نظراتشان از لحاظ فنی و تاریخی قابل ملاحظه است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در جایی از کتاب بینوایان ویکتور هوگو  به عنوان کتاب الهی یاد کردند، گفت: ایشان یک کتاب شناس حرفه‌ای هستند که به ادبیات بین‌الملل اطلاع دارند.

مسؤول فرهنگی سپاه امام رضا(ع) ادامه داد: اگر از اولین تقریظ‌ها نگاه کنید، مقام معظم رهبری از اولین کتاب دفاع مقدسی که به چاپ رسیده آن را به دست گرفته و خوانده و نظر داده اند. 

حسین زاده متذکر شد: اگر تقریظ مقام معظم رهبری ببینید متوجه می‌شوید کتاب‌هایی که امروزه در حوزه دفاع مقدس به چاپ رسیده اند با اولین کتاب‌هایی که در دهه هفتاد در این زمینه  به چاپ رسیده اند تفاوت شگرفی از لحاظ ادبیات، پرداخت به مسأله، زاویه نگاه و موضوعات دارند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری با تقریظ‌های خود، حساب شده و مدیریت شده و به تنهایی سکان داری مدیریت ادبیات دفاع مقدس و راهبری را به عهده گرفته‌اند، افزود:  مقام معظم رهبری از همان ابتدا که کتاب‌های دفاع مقدس به چاپ می رسید آنها را مطالعه می کردند و  ضعف و قوت ها را  با تقریظ نشان می‌دادند.

مسؤول فرهنگی سپاه امام رضا(ع) با بیان اینکه امروز در حوزه دفاع مقدس بدون اغراق ادبیات نسبت سایر حوزه‌های هنری که می‌توانسته به دفاع مقدس بپردازد، جلوتر است،  بیان کرد: ما امروز گنجینه بزرگی از آثار ادبی دفاع مقدس داریم.

حسین‌زاده عنوان کرد: نکته دوم که بسیار مهم‌تر است و من این موضوع را از مطالعه آثار اخیر ادبیات مقاومت به خصوص ادبیات مدافع حرم متوجه شدم این است که شهید حججی و شهید حمید سیاهکلی با مطالعه کتب دفاع مقدس همچون خاک‌های نرم کوشک و دختر شینا به مدافعان حرم پیوستند و زندگی شهدا را سر لوحه خود قرار دادند.

مسؤول فرهنگی سپاه امام رضا(ع) با بیان اینکه اتفاق بزرگتری از مرحله اول تفریظ‌ها افتاده است، اضافه کرد: مقام معظم رهبری بیان کرده‌اند دفاع مقدس یک گنجینه است این گنجینه هر کسی به فراخور حس حال خودش رفته است کاوش کرده یک سنگی استخراج کرده امده این سنگ را تراش داده و به کتب دفاع مقدسی چون شهربانو و خاک‌های نرم کوشک تبدیل شده است.

حسین‌زاده ادامه داد: معدن دفاع مقدس به قدری بزرگ است و الماس وجود دارد که هنوز افرادی بیشتری نیاز است که به این معدن روجوع کنند و این الماس‌ها را تراش بدهند.

وی متذکر شد: معدن دفاع مقدس به اندازه 200 هزار شهید و خانواده هایشان قصه دارد در این معدن زاویه دید یک مادر با یک پدر شهید با خواهرش و برادرش تفاوت دارد.

مسؤول فرهنگی سپاه امام رضا(ع) بیان کرد: مقام معظم رهبری با این تفریظ‌ها نسل دهه شصت و دهه هفتاد را با ادبیات دفاع مقاومت آشنا کردند و می‌بینیم شهید حججی کتاب شهید بروسی را می‌خواند و دلش با شهدا گره می‌خورد، راه و روش زندگی اش را با سیره یک شهید  هماهنگ کرده و باز دوباره خودش یک قله شده است.

حسین‌زاده افزود: بچه‌های دهه 80 و دهه 90 ما که با شهید حججی، سیاهکلی، عارفی و دیگر شهدا راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند چون این شهید در عصر جدید و عصر شبکه‌های اجتماعی و فضای روز زندگی کرده و شهید شده است.

وی بیان کرد: امروز اقبال به کتاب‌های حوزه دفاع مقاومت بیشتر شده چرا که جوان احساس می‌کنند که شهید حججی در فضایی تنفس کرده که او تنفس کرده و خیلی از شهادتش نگذشته است، کار بزرگ مقام معظم رهبری اینجا است که با تفریظ یک تربیت غیر مستقیم برای نسل جوان امروز رقم زده اند.

مسؤول فرهنگی سپاه امام رضا(ع) همدلی و همبستگی مردم مشهد نسبت به سایر شهرها کم است  که به نظر من یکی از اصلی‌ترین دلیل هویت مشترک را نیامدیم گرد و غبار را کنار بگذاریم  و سعی نکردیم دلبستگی در بین مردم ایجاد کنیم اما شهر بانو یکی از این جنس کتابها است که هویت دارد.

حسین زاده اضافه کرد: در کتاب شهربانو لهجه مشهدی، کوچه پس کوچه ها، مادر مشهدی، را می‌بینیم که این اتفاق بزرگی بوده که در این کتاب رخ داده است مرحله دومی که این کتاب به تصویر می‌کشد هویت ایرانی اسلامی آن است.

وی عنوان کرد: به نظرم شهر بانو تنها کتابی است که در حوزه بعد از جنگ و خاطرات بعد جنگ پرداخته است. 

مسؤول فرهنگی سپاه امام رضا(ع) عنوان کرد: این کتابی نیست که مخصوص مردم مشهد باشد درست است بوی و هوای مشهد دارد ولی در تمام کشور قابلیت دیده شدن و استقبال شدن دارد که زحمت دیده شدن این کتاب را ما به عنوان مسؤول فرهنگی سپاه امام رضا(ع) و مدیرکل کتابخانه های استان و ناشر بکشد تا در شهرهای دیگر دیده شود.

«شهربانو» یک اثر بومی است

 نویسنده کتاب شهر بانو گفت: شهر بانو اثر بومی است و این بومی سازی در متن روایت حل شده است اما بسیاری به خاطر اینکه در این کتاب از کلمات مشهدی استفاده شده ایراد گرفتند.

 مریم قربان زاده افزود: این کتاب واقعا رقیق شده همه مسائل و مشکلات زندگی یک مادر شهید بوده که در همه سال‌های زندگی عمرش گذرانده است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش کردم بومی بودن جزوی از شخصیت شهر بانو باشد و این بومی بودن را به گونه‌ای در کتاب نشان دهم که آزار دهنده نباشد.

نویسنده کتاب شهربانو با بیان اینکه معتقدم اگر بومی بنویسیم و بومی بودن را هویت اصلی خودمان در هر اثر هنری نشان دهیم آن اثر حتما جهانی می‌شود، بیان کرد:  نیاز نیست برای جهانی شدن حتما در قالب‌ها و ژانرهایی که تا کنون شنیده‌ایم کتاب بنویسیم.

قربان‌زاده ضمن خوشحالی از اینکه یک کتاب بومی، که این بومی بودن در آن هضم شده است را نوشته، افزود: به نظر من، وظیفه من خراسانی این است که ادبیات خراسانی را از همان ریشه محکمی که در قرن پنجم با کتاب شاهنامه شروع شده جلوتر ببریم و این خراسان بودن و اخلاق، سکنات و سبک زندگی‌اش را در آثار خودمان بیاورم.

وی اظهار کرد: در کتاب‌ها و رمان‌های دفاع مقدس  چه آنهایی که تهرانی هستند و چه آنهایی که در شهرستان این کتاب‌ها را نوشته اند سبک زندگی به آن معنایی که باید وجود ندارد و همه این کتاب‌ها در فاز تهران بودن به نگارش در آمده است.

نویسنده کتاب شهر بانو اضافه کرد: من تلاش کردم شهربانو در عین حفظ کردن سبک زندگی بومی‌اش برای دیگران نیز غریبه نباشد، یعنی آنها هم دنبال کشف سبک زندگی یک مادر خراسانی باشند.

قربان‌زاده با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های چاپ این کتاب سانسور نشدن بوده، گفت: خوشبختانه این کتاب سانسور نشده من نگران بودم بخشی از کتاب که به تخریب قبور شهدا می‌پردازد حذف شود چرا که از بعضی از مسؤولان صریح انتقاد می‌کنند اما خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.

وی در رابطه با انتخاب نام اثر نیز گفت: قرار بود اسم این کتاب ابراهیم باشد اما زمانی که درگیری‌های مادرانه شهدا مرا درگیر خودش کرد، متوجه شدم ابراهیم قهرمان کتاب نیست بلکه مادر ابراهیم است.

نویسنده کتاب شهر بانو  ادامه داد: تا جایی که من اطلاع دارم ما روایت مادرانه از شهدا نداریم، بیشتر آنچه هست خاطرات همسران شهید است و اگر شهیدی همسر نداشته خاطرات هم رزمانش به نگارش در آمده است برای همین اسم این کتاب را شهربانو انتخاب کردم.

 قربان زاده عنوان کرد: شهربانو برای ما ایرانی‌ها یک اسم کاملا ایرانی و شیعی و مقدس است چرا که نام همسر امام حسین(ع) و یکی از نام‌های پرکاربرد در خراسان است به علاوه این اسم یک ایهام هم دارد بانوی شهر، که به خاطر صبوری و همت این مادر چراغ شهر روشن است.

وی ادامه داد : یکی از نویسندگان زن روسی معتقد است جنگ چهره زنانه ندارد اما به نظر من، با خواندن این داستان چهره کاملا زنانه جنگ را می‌بینید.

نویسنده کتاب شهربانو در رابطه با کتاب جدیدش با عنوان «دریا دل» هم که در رابطه با خاطرات همسر شهید رفیعی است، گفت: من نمی‌دانستم که این شهید چه درجه‌ای داشتند تنها این کنجکاوی که چگونه یک همسر 32 سال به تنهایی توانسته بود بچه‌هایش را با صلابت بزرگ کند باعث شده برای نوشتن خاطرات این شهید اقدام کنم.

سازمان بسیج کارمندان و ادارات ظرفیتی برای ترویج کتاب خوانی

 در ادامه مسؤول سازمان بسیج کارمندان و ادارات سپاه امام رضا (ع) ضمن اشاره به این سخن مقام معظم رهبری که زنده نگاه داشتن نام شهدا کمتر شهادت نیست، گفت: ما وظیفه داریم یاد و خاطره این شهدا که بیش از 230 هزار شهید هستند زنده نگه داریم.

سید جواد کمالی به ارتباط بیشتر کتابخانه‌ها و سازمان بسیج کارمندان و ادارات اشاره و بیان کرد: ما این آمادگی را داریم که ارتباط و جلسات در کتابخانه عمومی برگزار شود و یکی از ماموریت‌های ما در ادارات نشر کتاب است که با توجه به اینکه فقط 220  پایگاه در ادارات مشهد داریم و بیش از 300 اداره در شهرهای استان فعالیت می کنند، می‌تواند ظرفیتی برای جریان سازی کتاب‌خوانی مورد استفاده قرار بگیرد.

فارس

 انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.