بورس تهران امروز 5615 واحد دیگر رشد کرد تا نماگر این بازار در قله320 هزار واحدی بایستد. فرابورس ایران نیزمعاملات نخستین روز هفته را در حالی پشت سر گذاشت که نماگر اصلی این بازار با رشد حدود 80 واحدی (معادل 1.9درصد) بیشترین رشد از اول مهرماه را تجربه کرد.

رشد قیمت سهام در ابتدای هفته

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بورس تهران امروز 5615 واحد دیگر رشد کرد تا نماگر این بازار در قله320 هزار واحدی بایستد. فرابورس ایران نیزمعاملات نخستین روز هفته را در حالی پشت سر گذاشت که نماگر اصلی این بازار با رشد حدود 80 واحدی (معادل 1.9درصد) بیشترین رشد از اول مهرماه را تجربه کرد و سقفی جدید در تاریخ فعالیت آیفکس ثبت شد. با احتساب رشد امروز، بازدهی سهام بورسی و فرابورسی به ترتیب از ابتدای سال تاکنون از 79 و 88 درصد عبور کرد. 
در شرایط فعلی به نظر می‌رسد قدرت نقدینگی بیشترین نقش در ادامه رشد قیمت سهام را ایقا می‌کنند. وضعیتی که در آخرین روز معاملاتی آخر هفته در عرضه اولیه سهام شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم در فرابورس خود را نشان داد تا آمار مشارکت سهامداران ضمن رکودشکنی جدید از 818 هزار نفر نیز فراتر رود. این مهم نشان می‌دهد در نبود شرایط مساعد در دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری همچون دلار، سکه، مسکن و حتی بانک، بازار سهام به مقصد بلامنازع نقدینگی تبدیل شده است. نگاهی به خالص تغییر مالکیت سهام این دو بازار از ابتدای سال تاکنون نشان از ورود حدود 5 هزار و 700میلیارد تومان نقدینگی از سوی معامله‌گران خرد به این بازار دارد. 
پول‌های کم‌تجربه‌ای که عمدتا هیجانی عمل می‌کنند و بخشی از آن این روزها در صف‌های خرید منتظر ورود به گردونه معاملات سهام هستند. این مهم در صورتی که بازار مسیر اصلاحی را در پیش بگیرد، می‌تواند به سنگین شدن صف‌های فروش بینجامد.
یکی از موضوعاتی که این روزها توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده است، انتشار گزارش عملکرد شهریورماه شرکت‌های سهامی روی سامانه کدال است. روز جاری سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، مخابرات ایران، توسعه معادن و فلزات، معدنی و صنعتی گل گهر و بانک پاسارگاد بیشترین اثر در رشد شاخص بورس را ایفا کردند. در فرابورس ایران نیز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، ذوب آهن اصفهان، فولاد هرمزگان جنوب و قاسم ایران با اثرگذاری 48 واحدی خود در صدر نمادهای موثر بر رشد آیفکس ایستادند. 
در این میان فولاد مبارکه اصفهان دردوره یک ماهه منتهی به پایان شهریور ماه از محل فروش محصولات خود مبلغ 36,448 میلیارد ریال درآمد داشته است
این شرکت براساس عملکرد 6 ماهه برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 98، مبلغ 200,337 میلیارد ریال درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 104درصد رشد داشته است. از این رو دیروز بیشترین ارزش دادوستدهای سهام بورسی را به خود اختصاص داد.
«اخابر» نیز در شهریورماه مبلغ 4,600 میلیارد ریال درآمد داشته است. این شرکت براساس عملکرد 6 ماهه مبلغ 28,268 میلیارد ریال درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4درصد رشد داشته است. هر چند عملکرد مخابرات ایران چندان تغییر نکرد اما امروز در سقف مجاز قیمتی خرید و فروش شد. 
در فرابورس پتروشیمی مارون دردوره یک ماهه منتهی به 31 شهریور 98 از محل فروش محصولات خود مبلغ 958 میلیارد تومان درآمد داشته است. همچنین این شرکت براساس عملکرد 6 ماهه برای سال مالی منتهی به پایان اسفند 98 مبلغ 5 هزار و 821 میلیارد ریال درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 114درصد را نشان می‌دهد. 
فولاد هرمزگان جنوب در شهریورماه از محل فروش محصولات خود مبلغ 422 میلیارد تومان درآمد داشته و درآمد 6 ماهه خود را به 2 هزار و 720 میلیارد تومان رسانده که نسبت به 6 ماهه 97 رشد 64 درصدی را تجربه کرده است. از این رو دیروز ضمن معامله در سقف مجاز قیمت روزانه، 2.4 میلیارد تومان نقدینگی را در صف‌های خرید منتظر گذاشت. 
قاسم ایران نیز روز گذشته پس از برگزاری کنفرانس خبری به گردونه معاملات بازگشت و در پایان رشد حدود 8 درصدی را تجربه کرد. این تک سهم گروه خرده‌فروشی در دوره یک ماهه منتهی به 31 شهریور98، مبلغ 226 میلیارد تومان درآمد داشته و براساس عملکرد 6 ماهه برای سال مالی جاری مبلغ یک هزار و 254 میلیارد تومان درآمد کسب کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 79درصد رشد داشته است.
سهام شرکت ذوب آهن اصفهان نیز دیروز ضمن تجربه صف خرید  5 میلیارد تومانی، بیشترین حجم دادوستدها را به خود اختصاص داد. بیشترین ارزش معاملات اما با گردش 41.5میلیارد تومان نقدینگی از آن «سمگا» شد. 
گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران دردوره یک ماهه منتهی به شهریور ماه 98 از محل واگذاری سهام مبلغ 7,815 میلیون ریال سود محقق نموده است.
«سمگا» طی عملکرد 6 ماهه در سال مالی منتهی به 1398/12/29 از محل سود سهام محقق شده خود مبلغ 14,120 میلیون ریال درآمد داشته است این در حالیست که شرکت در مدت مشابه سال قبل از این محل درآمدی ثبت نکرده بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.