کرمان- صنعت خودروسازی در استان کرمان و در شهرستان بم ازجمله فرصت‌های شغلی است که بسیاری از جوانان و متخصصان را به خود جذب کرده است و علاوه بر ایجاد اشتغال مناسب سال‌هاست که به دلیل صادرات نقش بسزایی در تولید ثروت ملی دارد اما در حال حاضر به دلیل اعمال تحریم‌ها چرخ تولید آن کمی کندتر از همیشه می‌چرخد.

چرخ صنعت خودرو در کرمان شتاب می‌گیرد/خودروسازان کمبود قطعه دارند

قدس آنلاین-گروه استان ها: وضعیت فعالیت صنایع خودرو سازی در منطقه صنعتی بم به گونه ای است که شرکت ریگان خودرو که از سال گذشته موفق به تولید ۴۰۰ خودرو شده بود در حال حاضر به دلیل کمبود قطعات تولید در آن به صفر رسیده است.

خودروسازی بم  نیز به دلیل مشکل در تأمین منابع مالی و مواد اولیه ۷۰ درصد تولید خود را کاهش داده و تولید آن به ۸۰ خودرو در روز رسیده است.

در این میان شرکت کارمانیا نیز از این مشکلات مستثنا نبوده  و به دلیلی مشکل نقدینگی و کمبود قطعات درحالی‌که پیش‌ازاین ماهانه ۴۰۰ خودرو تولید می‌کرد اما متأسفانه در حال حاضر تولید این شرکت به‌طور کامل متوقف‌شده است.

سفر وزیر صمت به این استان و بازدید از کارخانه مدیران خودرو فرصتی را فراهم کرد تا تولیدکنندگان از نقایص و مشکلات بر سر راه تولید با وزیر صنعت سخن بگویند تا شاید گره‌ای از کار آن‌ها گشوده شده و چرخ صنعت خودرو در این استان دوباره شتاب بگیرد.

 کمبود سرمایه در گردش

مدیر کارخانه ریگان خودرو در این بازدید گفت: نخستین محصولات را با موتور میتسوبیشی در یک سال گذشته تولید کردیم اما به علت برخی مشکلات مالی، تحریم‌های ظالمانه و کمبود قطعات به علت تحریم‌ها به تعطیلی خوردیم و پرسنل این کارخانه اینک درحالی‌که تعمیرات و فعالیت‌های جانبی هستند.

حسین مطهریان افزود: تحریم‌های ظالمانه علیه کشور مشکلات بسیاری برای حمل‌ونقل قطعات خریداری‌شده به داخل کشور ایجاد کرده و در این زمینه قرار بود تا پایان سال ۱۲ هزار خودرو تولید کنیم که برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه عقب افتاد.

وی ادامه داد: تا ابتدای مهر امسال کارخانه ریگان خودرو قرار بود ۲ هزار خودرو صادرات داشته باشد که به علت مشکل سرمایه در گردش و تحریم‌ها عقب افتاد و این در حالی است که مجوز پیش‌فروش محصولات به شرکت ریگان خودرو داده نشده و این امر مشکلاتی برای شرکت به وجود آورده است.

کارخانه ریگان خودرو برای نخستین بار صادرات به آفریقا را در برنامه دارد و از سال گذشته موفق به تولید ۴۰۰ خودرو شده که اکنون تولید این شرکت به صفر رسیده است.

کمک سایپا به شرکت‌های کرمانی

 استاندار کرمان با تأکید بر اینکه دولت و نظام نمی‌گذارند صنایع خودروسازی کرمان تعطیل بماند زیرا عقب‌افتادگی‌ها را در این حوزه با راهکارهای جدید جبران می‌کنیم اظهار داشت : دو تصمیم خوب با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت گرفته شد ازجمله مقرر شد شرکت‌های بزرگ ایران‌خودرو و سایپا برای تأمین قطعات خود با قطعه سازان بم قرارداد منعقد کنند که رونقی به فعالیت صنعتی این منطقه می‌دهد.

محمدجواد فدائی ادامه داد: تصمیم بعدی نداشتن سقف برای دریافت تسهیلات از محل تبصره ۱۸ بود و نیاز مالی واحدهای تولید و مشکلات نقدینگی استان را با این اعتبارات رفع می‌کنیم.

استاندار کرمان گفت: مردم همان‌گونه که در جنگ نظامی تبعات را تحمل کردند و پیروز شدیم، پیامدهای جنگ اقتصادی را تا رسیدن به پیروزی تحمل کنند.

وی تصریح کرد: با دانش مدیران بومی تلاش می‌کنیم واحدهای تولیدی نیمه فعال استان کرمان و شهرستان بم فعال شوند که شاهد رونق بیشتری در این حوزه باشیم و امیدواریم تصمیمات وزیر صنعت با خودروسازان بم زودتر اجرایی و مشکلات آنان رفع شود.

بومی‌سازی راهکار خروج از رکود

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز بابیان اینکه بخش‌هایی در شرکت‌های خودروسازی استان کرمان دیده‌ایم که می‌تواند ما را به خودکفایی برساند گفت: اگر ساخت داخل موردتوجه قرار گیرد به‌طورقطع به خودکفایی خواهیم رسید.

رضا رحمانی در جریان بازدید از شرکت کرمان موتور افزود: برای بومی‌سازی قطعات خودرو همه باید پای‌کار بیایند زیرا این امر یکی از راهکارهای رونق تولید است.

وی با اشاره به بازدید از واحدهای صنعتی ارگ جدید بم به‌ویژه مجموعه‌های خودروسازی گفت: طی نشستی با این شرکت‌ها مشکلات آنان بررسی و در جهت به حداکثر رساندن ظرفیت تولید آن‌ها تلاش می‌کنیم.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین اقدام ما بومی‌سازی قطعات است و از ظرفیت منطقه ارگ جدید بم در این زمینه استفاده می‌شود.

رحمانی تصریح کرد: قطعه خودرو و وارد نشدن قطعات الکتریکی خودرو عمده مشکلات شرکت‌های خودروسازی استان کرمان و منطقه ارگ جدید بم هستند و لذا در این راستا طرح نهضت ساخت داخل را امسال راه‌اندازی کردیم و در قالب یک‌لایه آن ۱۰ میلیارد دلار واردات را به ساخت داخل تبدیل می‌کنیم که از این میزان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار مربوط به خودرو است و باید همه افراد در این زمینه بسیج شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.