۹۷۰ نفر در استان خراسان رضوی سلولهای بنیادی خود را برای پیوند به بیماران مختلف اهدا کرده اند.

۹۷۰ نفر در خراسان رضوی سلولهای بنیادی اهدا کردند

به گزارش قدس آنلاین، مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی در مراسم قدردانی از اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی در این استان گفت: واحد سلول‌های بنیادی انتقال خون استان از نیمه دوم سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را در مشهد آغاز کرده است.

دکتر حمید رضا اسلامی افزود: ۱۲۲ نفر طی پنج ماه اول سال جاری برای اهدای سلول‌های بنیادی به انتقال خون خراسان رضوی مراجعه کرده اند.
وی اظهار داشت: از داوطلبان اهدای سلول های بنیادی آزمایش HAL تایپینگ گرفته شده و اطلاعات آن وارد سیستم کامپیوتری می شود، چرا که HAL افراد دهنده سلول‌های بنیادی و گیرنده پیوند باید با هم تطابق داشته باشد.
وی ادامه داد: بدین طریق اطلاعات مربوط به دهنده سلول های بنیادی و گیرنده آن وارد سیستم کامپیوتری می شود و نرم افزار مشخص می کند که دهنده با این مشخصات برای پیوند به چه بیماری در کشور تطابق دارد.
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: اهدای سلول های بنیادی عوارضی ندارد و در افراد سالم بین سنین ۱۸ تا ۳۵ سال قابل انجام است.

اسلامی افزود: پیوند سلول های بنیادی خون ساز دریچه امیدی برای درمان بیش از ۷۰ نوع بیماری اعم از بیماری های بدخیم، سرطان خون، تالاسمی، آنمی، نقایص ایمنی ارثی، بیماریهای متابولیک ارثی و تومورهای متابولیکی ارثی است.
در این مراسم ۶ نفر از  اهدا کنندگان سلول های بنیادی در استان خراسان رضوی که اهدا کنندگان مستمر خون هستند مورد تجلیل قرار گرفتند.

منبع: ایرنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.